کد خبر: ۵۴۲۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

سناتور جان مک کین که بود؟

"رویترز" اشاره می کند که مک کین رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا بود و از منتقدان ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه که در نوامبر 2016 میلادی در انتخابات پیروز شد باقی ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سناتور جان مک کین یکی از زندانیان سابق امریکایی در طول جنگ ویتنام که در سال 2008 میلادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری به نمایندگی از حزب جمهوریخواه شد و از منتقدان برجسته دونالد ترامپ در درون آن حزب بود روز شنبه فوت کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری "رویترز" با انتشار گزارشی درباره خبر مرگ او می نویسد:"مک کین بیش از سه دهه سناتور اریزونا بود. او از ژوئیه 2017 میلای دچار سرطان مغز شده بود و از سال 2018 میلادی در واشنگتن حضور نداشت. او ماه آوریل نیز برای درمان عفونت روده خود عملی را پشت سر گذاشته بود. خانواده مک کین روز جمعه از توقف درمان به خواست شخص جان مک کین خبر داده بودند. مک کین از دهه 60 میلادی زمانی که یک خلبان نیروی دریایی امریکا بود در افکار عمومی مطرح شد. او در جریان جنگ ویتنام مورد شکنجه از سوی نیروهای ویتنام شمالی قرار گرفت و به مدت پنج سال و نیم به عنوان اسیر در ویتنام زندانی بود. در سال 2000 میلادی او قصد ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را داشت که جورج دابلیو بوش او را پشت سر گذاشت. با این حال، هشت سال بعد بار دیگر او نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در آن زمان سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری در صورت پیروزی او در انتخابات بود. مک کین اما در آن سال به باراک اوباما رقیب دموکرات خود در انتخابات باخت.

سناتور جان مک کین که بود؟

با این حال، اوباما ضمن تسلیت خبر فوت مک کین گفته علیرغم آن که آن دو از پیشینه های کاملا متفاوت با دیدگاه های سیاسی مختلف بودند با این حال، هر دو به ایده ال‎های نسل‎های امریکایی و مهاجران به امریکا باور داشتند. او نوشته است که مک کین برای این ایده ها مبارزه و فداکاری کرد. جیمز متیس وزیر دفاع امریکا نیز در بیانیه‌ای گفته است که مک کین همواره به ملت امریکا خدمت کرد.

"رویترز" اشاره می کند که مک کین رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا بود و از منتقدان ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه که در نوامبر 2016 میلادی در انتخابات پیروز شد باقی ماند.

مک کین، ترامپ را به دلیل ستایش او از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مورد انتقاد قرار داد. او گفت که ترامپ از رهبران "سرکوبگر خارجی" ستایش به عمل می آورد و این برای وجهه امریکا خوب نیست. او همچنین دیدار ترامپ با پوتین را در هلسینکی که اخیرا صورت گرفت، یکی از غم انگیزترین دیدارهای روسای جمهوری امریکا در حافظه تاریخی آن کشور خواند. او گفت که ترامپ در مقابل پوتین ناتوان جلوه می کرد. منابع نزدیک به مک کین گفته اند که از ترامپ برای شرکت در مراسم تشییع جنازه مک کین دعوت بعمل نمی آید. با این حال، ترامپ در توئیتی نسبت به خبر فوت مک کین از خود واکنش نشان داد و با خانواده او ابراز همدردی کرده است.

مک کین ترامپ را متهم به ترویج نوعی "ملی گرایی ناپخته و ناخوشایند" کرده بود و می گفت که رییس جمهوری فعلی امریکا درصدد "تضعیف مطبوعات آزاد" و "انحراف از حاکمیت قانون" است.

دوستداران مک کین می گویند او یک جمهوریخواه سنتی بود که حامی دموکراسی و دموکراسی‌سازی در سرتاسر جهان بود. منتقدان او اما می گویند او مشابه نئومحافظه‌کاران طرفدار مداخله امریکا در کشورهای مختلف به خصوص خاورمیانه و حامی دخالت امریکا در امور داخلی دیگر کشورها بود. آنان به حمایت‌های او از منافقین در مورد ایران و دیدار او با سران معارضان سوری اشاره می کنند.

مک کین خود از خانواده‌ای نظامی بود. او در سال 1982 میلادی به مجلس نمایندگان امریکا از اریزونا راه یافت. چهار سال بعد او به سنا رفت.

مک کین در مقام سناتوری اما نگاهی محافظه کارانه به مسائل اجتماعی داشت. او مخالف سقط جنین بود و از افزایش هزینه‌های دفاعی امریکا حمایت می کرد. او حامی حمله بوش به عراق در سال 2003 میلادی بود و از اوباما انتقاد کرد که چرا در مورد سوریه دست به اقدامات بیشتری نزد و وارد فاز مداخله نظامی تمام عیار و جدی علیه اسد نشد. او البته مخالف استفاده از شیوه شکنجه غرق مصنوعی در مورد متهمان اقدامات تروریستی در جریان بازداشت مظنونان حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی بود. او در سال 2005 میلادی از قانون ضد شکنجه در کنگره حمایت کرد، احتمالا بدین خاطر که خود تجربه سال ها شکنجه شدن در زندان ویتنامی ها داشت.  

سایت "ووکس" با انتشار گزارشی به ذکر نام برخی از نامزدهای بالقوه جانشینی مک کین در حزب جمهوریخواه برای ایالت اریزونا و نمایندگی آن پرداخته است:

سیندی مک کین 64 ساله همسر سناتور جان مک کین. او یک فعال اقتصادی است و در کارهای خیر مشارکت فعال دارد. او در راستای مبارزه با قاچاق انسان کارهای زیادی را انجام داده است.

کرک ادامز 45 ساله یکی از قانونگذاران سابق امریکایی است. او در رقابت انتخاباتی برای راهیابی به کنگره در سال 2012 میلادی شکست خورد.

باربارا بارت 67 ساله رییس یک شرکت فعال در حوزه هوا و فضاست. او پیشتر سفیر امریکا در فنلاند بوده است. او اولین زن جمهوریخواهی بود که در رقابت برای کسب مقام فرمانداری اریزونا در سال 1994 میلادی فعالیت داشت.

جون کیل 76 ساله که از سال 1995 تا 2013 میلادی در کنار مک کین در سنا بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین