کد خبر: ۵۴۲۲۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
بعید به نظر می‌رسد که کنار گذاشتن وزرا سبب کاهش نرخ بیکاری، تورم و کنترل بازار ارز شود

بازتاب استیضاح وزرای دولت روحانی در رسانه‎های خارجی| ضربه مجلس به دولت در شرایط حساس

نمایندگان مجلس نیز به کرباسیان گفتند قدرت خرید مردم 50 درصد کاهش یافته و مردم فقیرتر شده اند. کرباسیان در دفاع از خود گفت که امریکا جنگی تمام عیار را علیه اقتصاد ایران آغاز کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- روزنامه "وال استریت ژورنال" می‌نویسد رای عدم اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس به کرباسیان ضربه‌ای از سوی پارلمان ایران به دولت روحانی بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می نویسد: "تندروها از فرصت استفاده کردند. آنان با  مشاهده شکاف رو به گسترش میان فقیر و غنی در جامعه ایران و عدم موفقیت دولت در توقف کاهش روند ارزش واحد پول ملی و همچنین افزایش نرخ تورم، وزیر اقتصاد او را استیضاح کردند و به او رای عدم اعتماد دادند".

بازتاب استیضاح وزرای دولت روحانی در رسانه‎های خارجی| ضربه مجلس به دولت در شرایط حساس

این روزنامه می افزاید: "کرباسیان در حالی از مجلس رای مثبت نگرفت که جنجال و بحث در داخل ایران درباره نوع واکنش روحانی به تحریم‌های امریکا رو به افزایش است. روحانی رییس‌جمهوری میانه رو در ساختار سیاسی ایران است. او کابینه خود را با حضور تکنوکرات‎هایی تشکیل داد که یکی از آنان کرباسیان بود. او وعده مبارزه با فساد، ترویج شفافیت و باز شدن درهای اقتصاد ایران به سوی غرب را پس از توافق هسته‌ای 2015 میلادی داد. با این حال، اقتصاد ایران از سال گذشته وضعیت نزولی پیدا کرده است؛ به خصوص آنکه برجام در سال گذشته در معرض تهدید از سوی دولت ترامپ قرار گرفت. مخالفان تندروی روحانی برای افزایش فشار اقتصادی، شکاف طبقاتی و کاهش ارزش واحد پول ملی ایران از دولت او انتقاد می‌کنند".

در تازه‌ترین رویداد، نمایندگان مجلس از کرباسیان وزیر اقتصاد روحانی انتقاد کردند که او نتوانسته بحران ارز و افزایش نرخ تورم را کنترل کند و در مبارزه با جنگ اقتصادی آمریکا ناتوان بوده است. نمایندگان می‌گویند ترامپ با خروج از برحام در ماه مه و وضع دوباره تحریم‌ها، جنگ اقتصادی علیه ایران را آغاز کرده است.

این روزنامه می نویسد: "روحانی ماه گذشته "ولی الله سیف" رییس بانک مرکزی را عوض کرد. احتمال بروز دوباره ناآرامی‎های مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی خطری ایران است؛ ناآرامی هایی که در ماه دسامبر و ژانویه در بیشترین حد خود دیده شد. اعتصابات کارگری و اعتراضات زنان نیز در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده‌اند".
 
"علی واعظ" از گروه بین المللی بحران می گوید: " حتی متحدان سابق دولت در مجلس نیز با او همراه نیستند. فشار بر روحانی پس از خروج امریکا از برجام به دستور ترامپ افزایش یافت. ترامپ در ماه جاری تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد و در ماه نوامبر تحریم علیه نفت و بانک های ایرانی اعمال می کند. هدف ترامپ تغییر رفتار ایران در منطقه است. بسیاری از تندروها در ایران مخالف برنامه های رییس جمهوری ایران برای مدرنیزه کردن ایران و باز کردن درهای آن کشور به روی کسب و کار شرکت های خارجی هستند و ترجیح می دهند اقتصاد متمرکزتر و خودمدارتر باشد. اعضای مجلس به وزیر اقتصاد قناعت نکرده و خواستار برکناری وزرای آموزش و پرورش، کشور، صنعت و معدن و مسکن و شهرسازی نیز شده اند".

این روزنامه می نویسد که مرکز تحقیقات BMI  لندن در گزارش خود اشاره کرده که رشد اقتصادی در سال جاری به 1.8 درصد کاهش می یابد و در سال آینده با کاهش 4 درصدی مواجه خواهیم بود.

"وال استریت ژورنال" در پایان می نویسد:"با اقدام اخیر مجلس ایران علیه روحانی و وزرای او مشخص شد که تحریم های امریکا علیه اقتصاد ایران تنها به تضعیف میانه‌روهای در ایران می‌انجامد. این در حالیست که ترامپ و کابینه او نظر متفاوتی دارند".

ضربه مجلس به دولت

خبرگزاری "فرانسه" نیز در گزارشی با اشاره به استیضاح کرباسیان می نویسد: "این ضربه‌ای به دولت روحانی بود، آن هم در شرایطی که ایران در معرض رکود اقتصادی ناشی از خروج امریکا از برجام قرار گرفته است. البته بعید به نظر می‌رسد که کنار گذاشتن کرباسیان سبب تغییر چشمگیری در مهار کاهش ارزش ریال در برابر دلار و هم چنین کاهش نرخ بیکاری و نرخ تورم در آن کشور شود. با این حال، کنار گذاشتن کرباسیان نشان می دهد که ایران این موضوع را برسمیت شناخته که اعتراضات اخیر مردم در آن کشور ریشه اقتصادی داشته است. نمایندگان مجلس نیز به کرباسیان گفتند قدرت خرید مردم 50 درصد کاهش یافته و مردم فقیرتر شده اند. کرباسیان در دفاع از خود گفت که امریکا جنگی تمام عیار را علیه اقتصاد ایران آغاز کرده است. با این حال، حتی قانونگذاران اصلاح طلب که اغلب از روحانی حمایت می کردند نیز به کرباسیان رای اعتماد ندادند. "الیاس حضرتی" نماینده اصلاح طلب از تهران می گوید ما چه کردیم؟ چرا مردم باید از این وضعیت رنج ببرند؟ گناه آنان چیست"؟

خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد رای عدم اعتماد به کرباسیان در حالی روی داد که علی ربیعی وزیر کار روحانی نیز اوایل ماه جاری با وضعیت مشابهی مواجه شد. علیرغم آن که ربیعی از اوایل کار روحانی با کابینه او همراه بود کرباسیان تنها یک سال پیش در مقام خود منصوب شده بود.

این خبرگزاری با اشاره به اعتراض ماه‌های گذشته در بیش از 75 شهر ایران که عمدتا ریشه اقتصادی داشته می نویسد: "در حالی که اعتراضات ادامه دارند مقام های قضایی خبر داده اند که عده‌ای را به اتهام فساد مالی بازداشت کرده و قصد محاکمه آنان را دارند. "فرهاد جابری" بانکدار می گوید: "مشکلات ما بواسطه امریکا، اسرائیل و کشورهای دیگر ایجاد نشده‌اند. این نتیجه اقدامات انجام شده خود ماست، متاسفانه کسانی نمی خواهند این واقعیت را قبول کنند". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
2
جالبه تندروها خودشون باعث ضربه خوردن برجام و اقتصاد شدن بعد خودشون طلبکار همین موضوع شدن..اما این نکته یادشون رفته که ملت میدونن تمام این مشکلات بخاطر وجود طیف اینهاست..حاضرن اقتصاد کشور نابود بشه تا بتونن به قدرت برگردن و فقط دنبال صندلی قدرتن و هیچ راهکاری هم ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
1
1
مگر در اين شرايط حساس اين وزراء بفكر مردم بدبخت هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
1
2
نمایندگان بایدکل دولت را استیضاح کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین