کد خبر: ۵۴۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹

رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین کشته شد/ واکنش ها

مقامات جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند، الکساندر زاخارچنکو، رهبر این منطقه در انفجاری در یک رستوران کشته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش داده است که چند تن در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

الکساندر زاخارچنکو و دیگر جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در سال ۲۰۱۴ فعالیت‌های خود را برای جدایی از دولت مرکزی اوکراین آغاز کردند.

سال گذشته، زمانی که زاخارچنکو برنامه‌ای را برای اعلام دونتسک به عنوان مرکز دولتی جدید مطرح کرد، روسیه از این اقدام فاصله گرفت.

قرار است ماه نوامبر انتخابات رهبری منطقه جدایی‌طلب دونتسک برگزار شود. زاخارچنکو گفته بود برای باقی ماندن در قدرت در این انتخابات شرکت خواهد کرد

به گزارش ایسنا، آمریکا و کشورهای غربی روسیه را متهم به حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین می‌کنند؛ اتهامی که روسیه رد می‌کند.

«آمریکا در ترور رهبر دونتسک دست داشته است»

سخنگوی دفاعی و فرمانده عملیاتی جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد، آمریکا در ترور رهبر این منطقه نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ادوارد باسورین، سخنگوی دفاعی و فرمانده عملیاتی جمهوری خودخوانده دونتسک اظهار کرد، قتل الکساندر زاخارچنکو، رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در این ماجرا به طور مستقیم دست داشته است.

باسورین تصریح کرد:‌ هدف اصلی عاملان این ترور بی‌ثبات کردن جمهوری خودخوانده دونتسک و وضعیت منطقه است.

این مقام دونتسک اظهار کرد: این حمله قتلی از قبل برنامه‌ریزی شده بود که طرح آن را سرویس‌های ویژه اوکراینی با برنامه‌ریزی آمریکا ریخته بودند. مایلم به پترو پروشنکو و دار و دسته خونریز او بگویم سناریویی که شما با این قتل برنامه‌ریزی کرده بودید، شکست خواهد خورد.

واکنش مسکو و کی‌یف به کشته شدن رهبر جدایی طلبان شرق اوکراین

به دنبال کشته شدن رهبر جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده دونتسک، مقام‌های روسیه و اوکراین به این رویداد واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این دولت جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد، الکساندر زاخارچنکو، رهبر این منطقه در پی بمب‌گذاری در کافه‌رستورانی در نزدیکی محل اقامت خود کشته شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه این رویداد را تلاشی برای بی‌ثبات کردن منطقه و به زانو در آوردن مردم قلمداد کرد و افزود، امیدوار است عاملان این بمب‌گذاری شناسایی و مجازات شوند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز با اشاره به این رویداد، اعلام کرد: مسکو بر این باور است که انفجار رخ داده حمله تروریستی بوده که از سوی کی‌یف انجام شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران خواستار بررسی عادلانه و تحت نظر جامعه بین‌المللی درباره این رویداد شد و اظهار کرد: طرف اوکراینی به جای اجرای توافق‌های مینسک و تلاش برای دستیابی به راهکارهایی برای حل مناقشه داخلی از سناریوی تروریستی استفاده می‌کند و وضعیت دشوار فعلی را در منطقه دشوارتر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد: اوکراینی‌ها بدون عمل به تعهدات صلح خود، تصمیم گرفتند دست به قتلی خونبار بزنند.

این دیپلمات روسی اظهار کرد: از آنجا که طرف غربی مدعی کنترل وضعیت در اوکراین است، اکنون وظیفه دولت‌های غربی این است که انجام تحقیقات عادلانه را تضمین کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی سرویس امنیتی اوکراین اتهام دست داشتن کی‌یف در این رویداد را رد و اظهار کرد: ما اطلاعات منتشر شده درباره کشته شدن زاخارچنکو را تایید می‌کنیم اما سرویس‌های امنیتی اوکراین ارتباطی با این رویداد نداشته‌اند.

وی ادامه داد: از نظر ما این رویداد ناشی از درگیری میان رهبران منطقه‌ای که اختلاف نظر داشته‌اند، بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگو تصریح کرد: تمامی اتهاماتی که از سوی طرف روسی مطرح می‌شود، صحت ندارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین