کد خبر: ۵۴۳۸۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
نیکی هیلی مدعی شد نشست شورای امنیت ارتباطی با تلاش برای براندازی حکومت ایران ندارد

دونالد ترامپ، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برد| سفیر آمریکا در سازمان ملل: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ، سخنرانی کند

دیپلمات‌ها و سفیر ایالات متحده آمریکا نزد سازمان ملل می‌گویند که ترامپ قصد دارد طی ماه جاری میلادی موضوع ایران را در شورای امنیت مطرح کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دیپلمات‌ها و سفیر آمریکا نزد سازمان ملل متحد می‌گویند که دونالد ترامپ قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی ریاست نشست شورای امنیت را به‌عهده بگیرد و موضوع ایران را در این شورا مطرح کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ به‌گفته دیپلمات‌ها و نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده نزد سازمان ملل، ترامپ قرار است در ماه جاری و در جریان اجتماع رهبران جهان برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دست به این اقدام بزند.

ترامپ، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برد| نیکی هیلی: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت، سخنرانی کند

به نوشته العالم؛ ایالات متحده که در ماه جاری (سپتامبر) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد، پیشتر تلاشی ناموفق برای اقدام این شورا علیه ایران داشت.

به‌نوشته رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران می‌تواند برای سخنرانی در نشست 26 سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل، در هفته‌ای که نشست سالیانه مجمع عمومی برگزار می‌شود، درخواست بدهد. قرار است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تاریخ 25 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

اجلاس مجمع عمومی این سازمان از 18 سپتامبر (27 شهریور) آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری آمریکا حداکثر تا 24 سپتامبر (2 مهر) در نیویورک حضور یابد.

از جمله برنامه های احتمالی ترامپ در حاشیه اجلاس آتی، دیدار با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی و گفت وگو در خصوص مسئله کره شمالی اعلام شده است.

رسانه‌ها پیش از این خبر داده بودند که ترامپ همچنین قصد دارد در این اجلاس، از طرح موسوم به «معامله قرن» که در ارتباط با مسئله فلسطین است، رونمایی کند.

ترامپ، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برد| نیکی هیلی: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت، سخنرانی کند

از زمانی که وی شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به این شهر را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با نام «معامله قرن» شنیده می‌شد.

هیلی: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ، سخنرانی کند

در همین حال، «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) مدعی شد نشستی که قرار است در شورای امنیت به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران برگزار شود، ارتباطی با تلاش برای براندازی نظام حاکم ایران ندارد. 

 هیلی ساعاتی پیش از این در بیانیه‌ای خبر داده بود ترامپ در نشستی که اواخر ماه سپتامبر در شورای امنیت برگزار خواهد شد ریاست جلسه‌ای درباره ایران را بر عهده خواهد گرفت. 

وی در نشست بامداد چهارشنبه گفت: «رئیس‌جمهور قصد دارد ریاست جلسه‌‌ای در شورای امنیت با موضوع ایران را به عهده بگیرد. او این جلسه را برگزار می‌کند تا نقض قوانین بین‌‌المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهد.»

هیلی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره همین موضوع که آیا روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت سخنرانی کند گفت: «درباره موضوع ایران، طبق قواعد، این کشور می‌تواند هنگامی که جلسه‌ای در شورای امنیت برگزار می‌شود، صحبت کند. بنابراین، فکر می‌کنم این بستگی به ایشان (روحانی) دارد که بخواهد صحبت کند یا خیر؛ من، این مسئله را به قواعد موجود واگذار می‌کنم و ایشان این حق را [برای سخنرانی] خواهد داشت.»

نیکی هیلی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا جلسه شورای امنیت به بحث درباره برجام اختصاص خواهد داشت گفت: «فکر می‌کنم نگرانی‌های روزافزونی درباره ایران وجود دارند. برخی از آنها جدید و برخی قدیمی هستند. اما اگر نگاهی به اقداماتی داشته باشید که ایران در زمینه توسعه حمایت از تروریسم، آزمایش‌های موشک بالستیک و فروش تسلیحات- مانند فروش سلاح به حوثی‌های یمن- انجام می‌دهد،  همه آنها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌روند. همه اینها تهدید هستند و مسائلی هستند که لازم است جامعه بین‌المللی درباره آنها صحبت کند.»

به نوشته فارس، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ترامپ «بسیار مصر است» که ایران، همسو با قوانین بین‌المللی رفتار کند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر گزارشگر سازمان ملل که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «نامشروع» خوانده، گفت واشنگتن پیش از اعمال تحریم‌ها با کشورهای مختلف رایزنی کرد تا با ایران مقابله کنند، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و آمریکا مجبور به اقدام یکجانبه شد.

مسکو: امیدواریم «خروج آمریکا از برجام» در نشست آینده شورای امنیت بررسی شود

یک مقام ارشد روسیه نیز سه شنبه شب (به وقت تهران) گفت که مسکو امیدوار است خروج آمریکا از برجام در نشست سطح بالای آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد.

 به نوشته خبرگزاری «تاس»، «دیمیتری پولانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان‌ ملل متحد گفت: «روسیه امیدوار است خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در نشست سطح بالای شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث قرار گیرد.»

ترامپ، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برد| نیکی هیلی: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت، سخنرانی کند

وی در ادامه افزود: «مایلم یادآوری کنم از برنامه‌هایی در زمینه برگزاری نشست سطح بالا در شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران  و در تاریخ  26 سپتامبر (چهارم مهر) آگاهی داریم. ما امیدواریم که بسیاری از جنبه‌های مرتبط با خروج آمریکا از برجام  در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.»

پولانسکی افزود که موضوع‌‌های مرتبط با ایران تنها می‌تواند در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از برجام مورد بحث قرار گیرد.

برنامه جامع اقدام مشترک، میان ایران و پنج کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام می‌گویند می‌خواهند این توافق را حفظ کنند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدود ساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
2
صحبت هاي مسئولين خودمان براي گراني هر چه بيشتر كافي نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
به بیراهه حسابی رفته ایم راه بازگشت نیست دلسوزان مملکت به هوش باشند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین