کد خبر: ۵۴۴۹۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
برجام می‌توانست راه را برای ایجاد اعتماد از دست رفته آمریکا، هموار کند

هشدار صالحی به اسرائیل: در صورت تکرار سوقصد به جان دانشمندان هسته‌ای، پاسخ ایران بسیار تند خواهد بود| اگر برجام لغو شود، برنامه هسته‌ای ایران قوی‌تر از گذشته از سر گرفته خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که امیدوار است توافق هسته‌ای ادامه یابد، گفت که اگر این اتفاق نیفتد برنامه هسته‌ای ایران قوی‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تکرار اشتباه اسرائیل و سوقصد به جان دانشمندان هسته‌ای هشدار داد و گفت: این بار پاسخ ایران بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» گفت: امیدوار است که توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهان باقی بماند؛ در غیر اینصورت هشدار داد که برنامه هسته‌ای ایران قوی‌تر از گذشته از سر گرفته خواهد شد.

«صالحی» در گفت‌وگوی اختصاصی با «آسوشیتدپرس» در تهران گفت: در صورتیکه هرگونه حمله‌ای به دانشمندان هسته‌ای ایران صورت بگیرد پاسخ ایران بسیار تند خواهد بود.

صالحی همچنین گفت: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق او را به طرف شکست خورده در تاریخ تبدیل خواهد کرد. این توافق راهی را برای اعتماد سازی ایجاد کرده بود که ما آن را از دست دادیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ترامپ فکر می‌کند می‌تواند به این مسیر ادامه دهد، اما من فکر نمی‌کنم او از خروج از توافق هسته‌ای سودی ببرد.

وی همچنین در خصوص اقدامات ایران برای ساخت تاسیسات جدید در نطنز برای تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر که با سرعت بیشتری می‌توانند اورانیوم را غنی کنند نیز صحبت کرد و گفت: در حال حاضر توافق هسته‌ای، ایران را به استفاده تعداد محدودی از مدل‌های قدیمی یعنی IR-۱ محدود کرده است. تاسیسات جدید به ما اجازه می‌دهد که ورژن‌های پیشرفته‌تری نظیر  IR-۲M، IR-۶ و  IR-۴ را بسازیم.  IR-۲M و  IR-۴ می‌توانند اورانیوم را ۵ برابر سریع تر IR-۱ غنی کنند. IR-۶ ده برابر سرعت بیشتری دارد.

صالحی افزود: این بدان معنا نیست که ما قصد تولید این سانتریفیوژ ها را در حال حاضر داریم. این‌ها تنها آماده‌سازی است. در این خصوص هر زمانی که ایران تصمیم به تولید انبوه چنین سانتریفیوژهایی بگیرد ما آمادگی خواهیم داشت.

وی گفت: اگر توافق هسته‌ای از بین برود، ایران واکنش نشان خواهد داد. یکی از اقدامات ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد باشد؛ چرا که این چیزی است که ما نیاز داریم. ایران همچنین می‌تواند انبارهای اورانیوم غنی‌شده‌اش را نیز افزایش دهد.

صالحی گفت: ایران می‌تواند در برابر فشار اقتصادی ایستادگی کند و با تجهیزاتی به مراتب پیشرفته‌تر، غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد. اگر ما از توافق هسته‌ای خارج شویم، قطعا به قبل از توافق برنمی‌گردیم. ما در موضعی بسیار بسیار بالاتر قرار خواهیم گرفت.

آسوشیتدپرس با اشاره به سلسله بمب‌گذاری‌های اسرائیل علیه دانشمندان هسته‌ای در سال ۲۰۱۰ نوشت: اسرائیل هرگز مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته اما صالحی در این‌باره گفت: امیدواریم آنها اشتباه گذشته‌شان را تکرار نکنند؛ چرا که نتایج این اشتباه، بسیار سخت خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
البته من بالشخصه از شخصیت و کاراکتر آقای صالحی خوشم می آید ولی می شود بگوید دولت صهیونیستی دیگر چه جنایتی بکند تا ما پاسخ بسیار تند بدیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین