کد خبر: ۵۴۵۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

دفاع از خریدار ۱۰۰۰ سکه!

معاون اسبق وزارت اقتصاد گفت: بدهی دولت به بانک‌ها از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۶، ۵۴ برابر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین قضاوی در گفت وگوی ویژه خبری، افزود: اگر دولت تلاش کند در قالب جیب خود خرج کند و سراغ بانک‌ها نرود رشد نقدینگی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ سود متناسب با تورم انتظاری نقدینگی را کنترل می‌کند، اما راهکار مهم و عاجل کنترل نقدینگی ابزارمند شدن بدهی دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی است و باید برای آن اوراق صادر شود.

وی با بیان اینکه، سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ۱۳ سال گذشته ۶۶ برابر شده است گفت: پایه پولی در این مدت ۱۴ برابر، اما نقدینگی ۲۲ برابر افزایش یافته است.

قضاوی گفت: این یعنی هر واحد پولی که بانک مرکزی چاپ کرده به مراتب بیشتر از وام و پول آفرینی در اقتصاد داشته است.

وی افزود: در ۱۳ سال اخیر بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی چهار برابر، بدهی دولت به بانک مرکزی دو نیم برابر و بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ۲۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: این بدهی نشان می‌دهد بخش دولتی به جای بانک‌ها تسهیلات گرفته است.

قائم مقام اسبق بانک مرکزی افزود: فروش سکه به وسیله بانک مرکزی برای جذب نقدینگی بی تدبیری بود، اما بانک مرکزی به این نتیجه رسید که باید نقدینگی کشور را که بخشی از آن محصول پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان به طلبکاران موسسات مالی و اعتباری بود با سیاست فروش سکه جمع کند.

وی گفت: هر کس سکه را خرید سرباز بانک مرکزی شد و اینکه کسی هزار یا بیشتر سکه خریده است عقل معاش داشته و سودش را برده است و نباید بگوییم فلانی چرا اینقدر سکه خریده است.

قضاوی ادامه داد: اگر کسی عقل معاش نداشت و سیاست پولی نامناسبی را اتخاذ کرد باید از او سوال شود.

وی افزود: اگر مقررات از ابتدا درست نباشد نباید وسط بازی قاعده را به هم بزنی و اگر سیاست‌ها را قاعده‌مند نکنیم و ضابطه رفتاری برای مقام دولتی و سیاست گذار پولی نگذاریم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

معاون اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: بانک مرکزی در دوره جدید می‌خواهد جدیت خود را به مردم نشان دهد و اعتماد عمومی را به بانک مرکزی باز گرداند.

وی گفت: این تلاش نباید مغایر با سیاست‌ها مالی باشد.

وی افزود: گفته می‌شود نرخ سود بانکی بالا موجب افزایش نقدینگی می‌شود، اما در کجای دنیا با محدود کردن سود سپرده نقدینگی کنترل شده است.

قضاوی اضافه کرد: سود بانکی یکی از اهرم‌های تولید نقدینگی است، اما راهکار کنترل رشد نقدینگی محدود کردن این سود نیست.

وی درباره تاثیر نقدینگی بر اقتصاد کشور گفت: نباید پول بدون پشتوانه چاپ شود و باید به ورود سرمایه به کشور در این زمینه توجه کنیم.

وی گفت:رشد نقدینگی حتی در کشورهای پیشرفته اگر پیش از رشد اقتصادی باشد موجب تورم می‌شود.

معاون اسبق وزارت اقتصاد افزود: از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۶ نقدینگی ۲۲ برابر شد که مجموع نرخ تولید و خدمات یک و چهار دهم افزایش یافته است.

قضاوی اضافه کرد: رشد نامناسب نقدینگی در مقایسه با رشد اقتصادی تورم زا و مخل فعالیت‌های اقتصادی است.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین