کد خبر: ۵۴۵۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱

دستور کار جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ درباره ایران تغییر کرد

یک روزنامه آمریکایی چهارشنبه گزارش داده کاخ سفید دستور کار جلسه‌ای در شورای امنیت که قبلاً قرار بود صرفاً بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد را تغییر داده و آن را گسترده‌تر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک روزنامه آمریکایی چهارشنبه گزارش داده کاخ سفید دستور کار جلسه‌ای از شورای امنیت به ریاست«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که قبلاً قرار بود صرفاً بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد را تغییر داده و آن را گسترده‌تر کرده است.

«نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود این کشور از ریاست دوره‌ای خود بر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برگزاری نشستی درباره ایران استفاده خواهد کرد. مقرر شد این نشست ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) برگزار شود.

هیلی با تکرار ادعاها علیه ایران، اهداف برگزاری این نشست را اینطور توضیح داد: «او (ترامپ) این جلسه را برگزار می‌کند تا نقض قوانین بین‌‌المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز چهارشنبه این هفته در گزارشی نوشته کاخ سفید دستور کار این نشست را وسیع‌تر کرده و آن را به موضوع «منع اشاعه» تغییر داده است. این روزنامه دلیل این اقدام را هشدار دستیاران ترامپ و متحدان اروپایی آمریکا دانسته که معتقدند ایران ممکن است از این جلسه برای پررنگ کردن اختلافات میان کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.



نیویورک‌تایمز نوشت: «آقای ترامپ قصد داشت از یکی از جلسه‌هایش در شورای امنیت که ریاست آن را بر عهده دارد برای نشان دادن رفتارهای مخرب ایران در سراسر منطقه استفاده کند. اما در شرایطی که دستیاران (ترامپ) و متحدان اروپایی هشدار می‌دهند ایران ممکن است از آن جلسه برای پررنگ کردن اختلافات غرب بر سر برنامه هسته‌ای استفاده کند، کاخ سفید این دستور کار را به موضوع منع اشاعه تغییر داده که تمرکز کمتری روی یک کشور دارد.»

«دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست هفته گذشته شورای امنیت که برای بحث درباره دستور کار این شورا در دوران ریاست آمریکا برگزار شده بود گفته بود جلسه شورای امنیت درباره ایران بایستی به مسئله برجام و خروج آمریکا از آن بپردازد.

دیپلمات روس گفت: «ما بسیار امیدواریم که دیدگاه‌ها در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار بگیرند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، یکی از دستیاران ترامپ که با موضوع مخالفت کرده «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است. چند مقام آمریکایی گفته‌اند بولتون این استدلال را مطرح کرد که تمرکز صرف بر ایران تریبونی در اختیار تهران و روسیه برای طرح دیدگاه‌های ضد آمریکایی‌شان قرار می‌دهد.

طبق این گزارش، ترامپ با گسترده‌تر کردن دستور کار جلسه شورای امنیت، اکنون می‌تواند به وضعیت مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی یا تحولات سوریه که انگلیس به دنبال طرح آن در جلسه شورای امنیت بود هم بپردازد.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد تمامی تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده ذیل این توافق علیه ایران را احیا خواهد کرد. وی ۱۵ مردادماه فرمانی را برای احیای اولین بسته از تحریم‌ها امضا کرد. دومین بسته تحریم‌ها قرار است از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) بازگردند.

کشورهای اروپایی که مخالفت خود را با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند می‌گویندتدابیری را برای حفظ توافق هسته‌ای بدون آمریکا در دستور کار دارند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین