کد خبر: ۵۴۶۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

ابعاد جدید حادثه آزادراه کاشان-نطنز/ راننده تانکر مقصر

قائم مقام رئیس سازمان راهداری ضمن تشریح ابعاد جدیدی از حادثه شب گذشته آزادراه کاشان-نطنز، به مقصر بودن ۱۰۰ درصدی راننده تانکر اشاره کرد و گفت: اتوبوس ۷۰ متر جلوتر از محل وقوع سانحه در همان باند آزادراه، واژگون و مشتعل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مهران قربانی در تشریح آخرین بررسی‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از حادثه شب گذشته برخورد اتوبوس تهران - کرمان با تانکر حامل نفت‌گاز در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان بیان کرد: در راستای بررسی ابعاد بیشتر این تصادف، صبح امروز به محل وقوع حادثه رفتیم تا جوانب کار بررسی شود.

وی در تشریح این حادثه توضیح داد: روز گذشته ساعت ۲۳:۰۸ در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان قبل از خروجی بادرود و در ۲۵ کیلومتری نطنز، اتوبوس تهران - رفسنجان - کرمان با تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند.

 تصادف اتوبوس اسکانیا 3 ساعت و 20 دقیقه پس از حرکت

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود:‌ این اتوبوس اسکانیا، از ترمینال جنوب تهران عازم رفسنجان و در ادامه کرمان بوده است که ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه پس از زمان شروع حرکت، دچار سانحه می‌شود، در زمان بروز سانحه سرعت اتوبوس، سرعت مجاز‌ بوده است و اتوبوس به اندازه ظرفیت وسیله نقلیه که ۴۴ صندلی بوده است، مسافرگیری کرده است ضمن آنکه سه کودک نیز به همراه خانواده خود در اتوبوس بوده‌اند.

قربانی گفت:‌ تانکر حمل گازوئیل‌ از نوع دانگ‌فنگ تولید سال ۱۳۹۱ بوده است که از پالایشگاه اراک سوختگیری کرده و به مقصد میبد یزد در حال حرکت بوده است‌.

 جزئیات نحوه وقوع تصادف

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: در زمان وقوع حادثه تانکر حامل سوخت در خط کندرو آزادراه و اتوبوس مذکور هم در خط دوم آزادراه در حال حرکت بوده است که هنگام وقوع سانحه، راننده تانکر به صورت ناگهانی به سمت چپ منحرف می‌شود و به علت آنکه فاصله کمی بین اتوبوس و کامیون وجود داشته است، پس از انحراف به چپ تانکر، «جلو‌راست» اتوبوس به «عقب‌چپ» تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند و به محض اصابت، انفجار اولیه رخ می‌دهد و آتش شعله‌ور می‌شود و «جلو‌راست» اتوبوس دچار حریق می‌شود.

قربانی اظهار داشت: هر دو راننده اتوبوس (راننده و کمک) در حادثه جان باختند اما راننده تانکر به محض برخورد، تانکر را به سمت راست هدایت کرده و ۴۰ متر پس از فاصله از محل حادثه، خودرو را متوقف کرده و از سمت شاگرد خود را به بیرون تانکر‌ پرت می‌کند.

 مسافرانی که به بیرون اتوبوس پرت شدند زنده ماندند

وی افزود: اتوبوس در ادامه ۷۰ متر جلوتر از محل وقوع سانحه واژگون می‌شود به طوری که سقف اتوبوس روی آسفالت و چرخ‌ها به سمت بالا قرار می‌گیرد؛ در حین واژگون شدن اتوبوس عده‌ای از مسافران به بیرون پرت شده و مصدوم می‌شوند اما بقیه مسافران و راننده‌ها که در اتوبوس بوده‌اند به علت اشتعال اتوبوس دچار سوختگی شده‌اند.

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در محل حادثه ۱۹ نفر جان باختند و ۲ نفر هم در بیمارستان فوت کرده‌اند، در این حادثه ۲۶ نفر ‌مصدوم شده‌اند که ۹ نفر آنها شامل ۷ نفر در بیمارستان‌های کاشان و ۲ نفر در بیمارستان اصفهان بستری هستند، همچنین ۱۷ نفر هم به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

 راه از نظر ایمنی مشکلی نداشته است/ اتوبوس به محور مقابل نرفته است

قربانی درباره مشخصات راه گفت‌: حادثه در آزادراه دارای سه باند رفت و سه باند برگشت رخ داده است و از نظر راه، خط‌کشی، مسیرنما و علائم مشکلی نداشته است، حتی چراغ چشمک‌زن هم وجود داشته که هشدارهای لازم را داده است ضمن آنکه میانه راه و طرفین راه به صورت استاندارد با شانه‌های ۳ متری و‌ ۱۰ متری (طرفین) مشخص شده بوده است‌.

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: هیچ‌ یک از این ۲ وسیله نقلیه پس از حادثه به سمت باند مجاور نرفته‌اند و فقط اتوبوس ۷۰ متر پس از محل حادثه واژگون شده است و فقط قسمت کمی از اتوبوس وارد میانه راه شده بود.

 ‌راننده تانکر در وقوع سانحه ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شد

قربانی افزود: علت حادثه، برخورد «جلوراست» اتوبوس با «عقب‌چپ» کامیون بوده است و قطعاً انحراف به چپ تانکر با هر علت، موجب بروز سانحه شده است.

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:‌ البته پلیس سناریوی دیگری را هم بررسی کرد مبنی براینکه ضرورت داشت راننده اتوبوس هم حتماً به جلو توجه داشته باشد و سطح توجه راننده اتوبوس به جلو هم بررسی شد اما پس از بررسی‌ها، راننده تانکر ۱۰۰درصد مقصر وقوع این حادثه شناخته شد.

 تأیید رعایت ضوابط در خودروها و صلاحیت راننده‌ها

وی ادامه داد: اتوبوس و تانکر هر دو از نظر معاینه فنی، دوره‌های آموزشی رانندگان و صلاحیت رانندگان هیچ مشکلی نداشتند و طبق ضوابط، استانداردها را پاس کرده‌اند.

قربانی با بیان اینکه تانکر مذکور روز قبل از پالایشگاه‌ اراک سوختگیری کرده است، افزود: اینجانب‌ شخصاً با راننده در پاسگاه انتظامی پلیس صحبت کرد‌م، وی اذعان کرد که روز قبل بارگیری کرده و میبد یزد مقصد راننده بوده است؛ بارگیری از پالایشگاه اراک انجام شده و صاحب بار شرکت سامیار بوده است، تانکر بارنامه داشته است و شرکت اراک بارپویا، بارنامه را صادر کرده‌ و امور نظارت بر مباحث حمل‌ونقلی را برعهده داشته است.

 بررسی ابعاد حادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها بابت اجرای اقدامات پیشگیرانه

قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بررسی این حادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها توضیح داد: طبق بررسی‌های انجام شده از نظر صلاحیت رانندگی و سوابق گذشته هر دو راننده مشکلی نداشته‌اند اما این موضوع از سوی کمیسیون ایمنی‌راه‌ها بررسی جامع‌تر می‌شود و همه ابعاد این حادثه در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

قربانی ادامه داد: بررسی این حادثه در ابعادی بزرگ‌تر در کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می‌شود، این کمیسیون مرجعی برای بررسی‌های دقیق‌تر بابت اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه و جلوگیری از حوادث مشابه است که بررسی آن زمان‌بر و بیش از یک ماه به طول می‌انجامد زیرا‌ نیازمند شناسایی عوامل مختلف و همه ابعاد حادثه است.

بنابراین گزارش روز گذشته ساعت 23:08 یک دستگاه اتوبوس در آزادراه ‌کاشان-نطنز در ۲۵ کیلومتری شهر نطنز و در نزدیکی بادرود، با یک دستگاه تانکر حامل نفت‌گاز برخورد کرد و پس از واژگونی،‌ دچار آتش‌سوزی شد.

اتوبوس مذکور مربوط به شرکت تعاونی هفت و شرکت عدل بود که بعدازظهر گذشته از ترمینال جنوب تهران به مقصد رفسنجان و کرمان حرکت کرده بود.

متأسفانه در این حادثه تعداد ۲۱ نفر از مسافران اتوبوس جان باختند.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین