کد خبر: ۵۴۷۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
باید دید آیا شرکت‎های بزرگ دنیا می‌توانند ریسک همکاری با ایران را بپذیرند یا خیر

سود شرکت‌های چینی و روسی از رفتن شرکت‎های اروپایی، ژاپنی و کره‎ای از ایران| چه چشم‌اندازی پیش‌روی شرکت‌های خارجی برای ادامه فعالیت در بازار ایران قرار دارد؟

فشار آمریکا بر روی بخش حمل و نقل هوایی با ایران، شرکت‌های بیمه و بخش بانکداری ایران است. در نتیجه، این بدان معناست که بسیاری از شرکت‌های آلمانی در وضعیت سرگردانی به سر می‌برند. اتحادیه اروپا با تنظیم مقرراتی درصدد حفاظت از منافع شرکت‌های اروپایی در زمینه تجارت با ایران در برابر تحریم‌های امریکا برآمده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- شبکه خبری "دویچه‌وله" آلمان نوشته است: اقدامات ترامپ برای مجبور کردن شرکت‌ها به عدم همکاری با ایران و قرار دادن آنان در دوراهی تجارت با امریکا یا ایران به نظر می‌رسد که موثر بوده است. علیرغم آن که شرکت‌های آلمانی از ماه‌ها پیش از تحریم ایران خود را برای این موضوع آماده کرده بودند به نظر نمی‌رسد که روند خروج آنان از بازار ایران در حال کاهش باشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دویچه‌وله، با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های آلمانی از ترس مواجه شدن با مجازات‌های نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ترجیح می‌دهند تا به فعالیت‌های خود در بازار ایران پایان دهند، می‌نویسد: "فشار آمریکا بر روی بخش حمل و نقل هوایی با ایران، شرکت‌های بیمه و بخش بانکداری ایران است. در نتیجه، این بدان معناست که بسیاری از شرکت‌های آلمانی در وضعیت سرگردانی به سر می‌برند. اتحادیه اروپا با تنظیم مقرراتی درصدد حفاظت از منافع شرکت‌های اروپایی در زمینه تجارت با ایران در برابر تحریم‌های امریکا برآمده است. با این حال، بسیاری از ناظران انتظار دارند که بسیاری از شرکت‌های بزرگتر از بازار ایران خارج شوند.

سود شرکت‌های چینی و روسی از رفتن شرکت‎های اروپایی، ژاپنی و کره‎ای از ایران| چه چشم‌اندازی پیش‌روی شرکت‌های خارجی برای ادامه فعالیت در بازار ایران قرار دارد؟

"سارا وخشوری" کارشناس حوزه انرژی در واشنگتن به "دویچه وله" می‌گوید: "ما انتظار داریم که تقریبا تمام شرکت‌های اروپایی و ژاپنی  همراه با شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران خارج شوند. این موضوع تاثیری منفی بر اقتصاد ایران و صنایع مختلف آن کشور خواهد گذاشت. از سوی دیگر شرکت‌های چینی و روسی از عدم حضور رقبا در ایران بهره‌مند خواهند شد. با این حال، نباید فراموش کرد که با وجود تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، برخی از شرکت‌های چینی نیز پروژه‌های خود را در ایران تکمیل نکرده‌اند".

"ریچارد نفیو" استاد دانشگاه کلمبیا نیز به "دویچه وله" می گوید: "اکنون باید دید که شرکت های کوچک و متوسط چه تصمیمی خواهند گرفت. باید دید آیا آنان می‌توانند ریسک همکاری با ایران را بپذیرند یا خیر".

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به اینکه آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران است، اشاره می‌کند که در سال 2015 میلادی زمانی که برجام حاصل شد، صادرات آلمان به ایران 27 درصد افزایش یافت و در سال 2017 میلادی به ارزشی بالغ بر 3.5 میلیارد یورو یا 4.2 میلیارد دلار رسید. با این حال، شواهد نشان می‌دهند که شرکت‌های آلمانی زیر فشار شدید امریکا قرار گرفته‌اند. 

این شبکه خبری در ادامه به معرفی سایر شرکت‌ها و نهادهای تجاری و مالی آلمانی و وضعیت فعالیت‌شان در ایران می‌پردازد:

دایملر: تولیدکننده خودرو است که فعالیت‌های خود را در ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه تهران متوقف کرده است. این شرکت، تولیدکننده خودروهای سنگین و کامیون است. قرار بود این شرکت با گروه صنعتی ایران‌خودرو، بزرگترین شرکت خودروسازی منطقه همکاری کند.

کامرزبانک: این بانک اخیرا اعلام کرد که هیج رابطه تجاری‌ای با مشتریان‌اش در ایران ندارد. کامرزبانک دومین بانک بزرگ آلمان است که در سال 2015 میلادی از سوی دولت امریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایران متحمل جریمه 1.45 میلیارد یورویی شد. در کنار آن دویچ بانک نیز با جریمه‌ای 258 میلیون یورویی مواجه شد. در نتیجه، این بانک‌ها خواستار تکرار آن سناریوی تلخ مواجهه با جریمه‌های سنگین امریکا نیستند.

ایرباس: این شرکت هواپیماسازی آلمانی فرانسوی و رقیب آمریکایی‌اش بوئینگ با فشار زیادی مواجه هستند. حدود 10 درصد از قطعات این هواپیماها از امریکا تامین می‌شوند و شرکت‌هایی چون جنرال الکتریک و سایر شرکت‌های فناوری امریکایی با آنان همکاری دارند. ایرباس گفته که به طور جدی تبعات تحریم امریکا علیه ایران را بررسی می‌کند.

زیمنس: این شرکت فعال در حوزه انرژی و خودروسازی اعلام کرده که دیگر سفارشات جدیدی را از ایران نخواهد گرفت. این شرکت مستقر در مونیخ گفته که روابط‌اش با ایران را تغییر خواهد داد.

BASF: این شرکت اعلام کرده خود را نسبت به رعایت تحریم امریکا علیه ایران متعهد می‌داند اما به فعالیت خود در حوزه نفت و گاز ایران ادامه می‌دهد. این شرکت اعلام کرده که علیرغم تلاش برای عدم نقض تحریم‌های امریکا، کسب و کار خود در ایران ادامه می‌دهد. این شرکت در سال گذشته از فعالیت در بازار ایران 93.5 میلیون دلار درآمد داشته است و اعلام کرده که فعلا قصد چشم‌پوشی از این درآمد را ندارد. این شرکت اما یک چهارم از درآمد خود را در امریکای شمالی کسب می‌کند.

Allianz: این شرکت فعال در حوزه بیمه اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها فعالیت‌های خود با ایران را کاهش می دهد.

Munich Re: این شرکت که بزرگترین شرکت فعال در حوزه بیمه است اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها از بازار ایران خارج می‌شود و حاضر به پذیرش ریسک ادامه فعالیت در ایران نخواهد بود.

Deutsche Telekom: این شرکت اخیرا فعالیت خود را در ایران متوقف کرد. شرکتی که پیشتر توسط یک شرکت تبعه به نام Detecon در ایران فعالیت می‌کرد. گفته شده که حجم مبادلات آن شرکت با ایران در سال جاری 300 هزار یورو بوده است.

لوفتهانزا: این شرکت هواپیمایی اتریشی اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی در کنار Austrian Airlines، دیگر شرکت اتریشی در حوزه حمل و نقل هوایی در بازار ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

Deutsche Bahn:  سخنگوی این شرکت اعلام کرده که از ماه آینده فعالیت خود در ایران در زمینه بهبود و ارتقای خدمات مرتبط با راه آهن ایران را ادامه نخواهد داد.

Hapag – Lioyd: این شرکت در حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی فعال است و اعلام کرده که تا پیش از 4 نوامبر یعنی ضرب الاجل تعیین شده امریکا برای شرکت‌های خارجی و زمان آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران در تهران باقی خواهد ماند. با این حال، پس از آن خدماتی ارائه نخواهد کرد.

Herrenknecht: این شرکت فعال در زمینه فناوری پیشرفته و مکانیزه در حوزه تونل‌سازی ارتباط خود از نظر تجاری با ایران را ادامه داده است. دو دستگاه از این شرکت در سیستم متروی تهران مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سخنگوی این شرکت اخیرا اعلام کرد که آن شرکت همواره از قوانین ملی و اروپایی پیروی کرده و در آینده نیز این موضوع را دنبال خواهد کرد.

Henkel: حتی پیش از توافق هسته‌ای با ایران نیز به دلیل ملاحظات سیاسی از حضور در بازار ایران اجتناب ورزیده بود.

Samson: این شرکت بیش از چهار دهه در ایران فعال بوده است.

Durr: این شرکت آلمانی فعال در حوزه صنعت خودرو از ماه آگوست فعالیت خود را در بازار ایران متوقف کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
مطمئن باشید که ازچین وروسیه و....هیچ خیری به ایران نمی رسد همچنانکه درطول تاریخ این موضوع عملاًثابت شده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین