کد خبر: ۵۴۷۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
سعودی‎ها برای پایان دادن به بحران کنونی‎ای که درگیر آن هستند باید جنگ در یمن را خاتمه دهند

بی‌ثباتی و خطر در کمین پادشاهی عربستان سعودی| تحلیلگر سابق سیا: نقش سعودی‌ها در حمله تروریستی اهواز محتمل است

تحلیلگر سابق سیا در مقاله‌ای در سایت "المانیتور" با اشاره به این که ثبات عربستان سعودی روز به روز شکننده‌تر می‌شود، می‌نویسد: "علت اصلی این موضوع آن است که محمد بن سلمان ولیعهد جوان سال عربستان سعودی در تصمیم‌گیری‌های داخلی و خارجی بی‌پرواست و ناگهانی عمل می‌کند. اقدامات و تصمیمات او آینده پادشاهی عربستان سعودی را زیر سوال برده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- عربستان سعودی برای حفظ ثبات، نیازمند پایان‌دادن به جنگ سنگین و پرهزینه در یمن است؛ جایی که اکثریت مردم به قحطی کشانده شده و به بیماری مبتلا هستند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "بروس ریدل" تحلیلگر سابق سیا در مقاله‌ای در سایت "المانیتور" با اشاره به این که ثبات عربستان سعودی روز به روز شکننده‌تر می‌شود، می‌نویسد: "علت اصلی این موضوع آن است که محمد بن سلمان ولیعهد جوان سال عربستان سعودی در تصمیم‌گیری‌های داخلی و خارجی بی‌پرواست و ناگهانی عمل می‌کند. اقدامات و تصمیمات او آینده پادشاهی عربستان سعودی را زیر سوال برده است.

عربستان در پایین‌ترین سطح ثبات 50 سال اخیر| تحلیلگر سابق سیا: نقش سعودی‌ها در حمله تروریستی اهواز محتمل است

 به نظر می‌رسد شک و تردیدهای زیادی درباره صلاحیت این شاهزاده جوان در عربستان سعودی ایجاد شده است. برای نیم قرن گذشته ثبات رژیم پادشاهی عربستان سعودی هیچگاه تا به این اندازه به طور جدی در معرض خطر نبوده است. پس از آن که ملک فیصل برادر فاسدش را از سلطنت در سال 1964 میلادی خلع کرد، روند جانشینی بدون چالش و هموار بود. اقتصاد تحت تاثیر حکومت فیصل قرار گرفت و شاهد رشد اقتصادی به خصوص در سال 1973 میلادی با افزایش قیمت نفت بودیم. حتی قتل او نیز ثبات حکومت عربستان سعودی را تهدید نکرد. همچنین اشغال مسجد بزرگ در مکه در سال 1979 میلادی توسط تندروها نیز موجودیت نظام سیاسی عربستان سعودی را تهدید نکرد. در سال‎های گذشته پادشاهی عربستان سعودی با چالش از سوی اسامه بن لادن و القاعده مواجه شد با این حال، دستگاه امنیتی آن کشور به رهبری شاهزده محمد بن نایف تهدیدات را خنثی کرد. حتی بهار عربی نیز موجودیت نظام عربستان سعودی را در دوران پادشاهی ملک عبدالله تهدید نکرد. در آن زمان افزایش 130 میلیارد دلاری در حقوق کارکنان دولتی دیده شد و با ارائه مزایا جمعیت راضی نگهداشته شدند. در آن زمان عربستان سعودی در بحرین مداخله کرد تا اطمینان حاصل کند که حکومت در آن کشور ثابت باقی خواهد ماند. سربازان سعودی هنوز هم در بحرین مستقر هستند. به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال 2015 در مسیری هموار روی داد و اگر قرار بود جانشین طبیعی او انتخاب شود این شاهزاده مقرین برادر ناتنی او بود که باید منصوب می شد. در حال حاضر اما هم مقرین و هم محمد بن نایف حذف شده‎اند و دیگر در زمره نامزدها برای جانشینی نیستند. این تغییرات و رو آمدن و قدرت گرفتن محمد بن سلمان شاهزاده جوان باعث ایجاد تغییرات مهمی در خاندان سلطنتی شده است.

این تحلیلگر مسائل امنیتی در ادامه می افزاید: "این شاهزاده جوان مبتکر جنگ در یمن است. این موضوع سبب افزایش انتقادات در میان شاهزادگان سعودی درباره تصمیمات او شده است. شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در ماه جاری در لندن در مصاحبه‌ای، آشکارا محمد بن سلمان را به دلیل ادامه جنگ در یمن مورد انتقاد قرار داد. احمد برادر ناتنی پادشاه و پسر ابن سعود بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی است. جنگ در یمن در چهارمین سال خود به سر می‌برد و به نظر می‌رسد پایان آن به این زودی‌ها نخواهد بود. انصارالله موشک‌های زیادی را در اختیار دارد و علیه عربستان سعودی اقدام می‌کند. نیروی هوایی عربستان و شرکای آن نیز زیرساخت‌های یمن را تخریب کرده و ده‌ها غیرنظامی را کشته‌اند. اکنون یمن به "کانال مرگ" تبدیل شده است. این اصطلاحی است که ناظران برای آن به کار می برند. سازمان ملل این ماه گفت که سه چهارم یمنی‎ها در معرض خطر سوء تغذیه و بیماری هستند و هشت میلیون نفر دسترسی به غذا ندارند. محاصره قطر نیز یکی از سیاست‌های خارجی پرتبعات محمد بن سلمان بوده است. در داخل نیز مخالفان و منتقدان برجسته حکومت بازداشت می‌شوند. گمانه‌زنی‌های زیادی وحود دارد که سعودی‌ها در حمله اهواز نقش داشته‌اند. محمد بن سلمان پیشتر گفته بود که می‌خواهد جنگ را به داخل ایران بکشاند. حمله اهواز قطعا موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای در سرتاسر منطقه و در درون عربستان سعودی نیز خواهد شد. در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری خارجی بسیار کاهش یافته است. اعتماد به اقتصاد عربستان سعودی و ثبات آن به دلیل مداخله بن سلمان در امور اقتصادی کاهش می‌یابد. شاهزاده سعودی هر صدای مستقلی را خفه می‌کند حتی اگر طرفدار اجازه دادن به زنان برای رانندگی باشد".

او در پایان می‌نویسد: "اکنون پس از 50 سال، رییس جمهوری کنونی امریکا باید به طور جدی نگران ثبات عربستان سعودی باشد. دولت ترامپ به سعودی‌ها چک سفید امضا داده و از جنگ آن کشور در یمن حمایت می‌کند. این رویکرد احمقانه و خطرناکی است. سعودی‌ها نیاز به حمایت امریکا برای پایان دادن به جنگ در یمن دارند؛ جنگی با هزینه‌ای 5 میلیارد دلاری در ماه که ثبات پادشاهی عربستان سعودی را تضعیف می‌کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
مقامات نظامی ما باید کاملا هوشیار باشند ! این بن سلمان دیوانه شاید برای به فراموشی سپردن قتل خاشوقچی امکان دارد دیوانگی کند و جنگ با ایران را راه بیندازد ! علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین