کد خبر: ۵۴۷۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

خرم: اگر روحانی جواب «های» را «هوی» می‌داد، می‌باخت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل به هتاکی‌های ترامپ پاسخ‌های منطقی، دیپلماتیک داد و سخنانی منطقی و مودبانه را بیان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید علی خرم در ارزیابی خود از سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: برگزاری نشست وزیران خارجه 1+4 به لحاظ سیاسی و اقتصادی و توافق انجام شده برای ایجاد سازمانی به منظور نقل و انتقال پول ایران به جای سوئیفت به نوعی پشتیبان خوبی برای ایران شد. در واقع حسابی با مشارکت اتحادیه اروپا، روسیه و چین ایجاد می‌شود تا ایران بتواند به راحتی نقل و انتقالات را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی که ایران مورد تحریم قرار گرفته، گشایش خیلی خوبی است و مهم‌تر از آن،  از نظر سیاسی تو دهنی برای دونالد ترامپ بود، لذا از خانم موگرینی و 1+4 که این اقدام را انجام دادند باید قدردانی کرد که برای ایران، از لحاظ روحی و روانی و پرستیژ در جهان خیلی کارا بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: آقای روحانی سخنرانی خود را خیلی خوب شروع کرد و به هتاکی‌های ترامپ پاسخ‌های منطقی و دیپلماتیک داد، در  حالی که اگر روحانی به سبک ترامپ می‌خواست جواب «های»  را «هوی» دهد قطعا می‌باخت، به خاطر این که جهان و کسانی که در اجلاس نشسته بودند به اندازه کافی تحت تاثیر هتاکی‌ها و گنده‌گویی‌های ترامپ قرار گرفته بودند و در این شرایط فردی باید می‌آمد و حرف‌های منطقی، متین و دیپلماتیک و مودبانه می‌زد و این مساله در سخنرانی روحانی خیلی مشهود بود و به خوبی جواب داده شد.

خرم ادامه داد: سخنرانی رئیس جمهور برخی نکات خیلی کلیدی داشت از جمله این‌که روحانی حواسش بود نسبت به این که در گفت‌وگو را نبندد، اگر او هم عصبانی می‌شد و می گفت ما گفت‌گو نمی‌کنیم، قطعا می‌باخت در حالی که گفت در گفت‌وگو باز است و به گفت‌وگو دعوت می کنیم شما به همان میزی که ترک کردی، برگرد، این جملات در جهان انعکاس بسیار مثبتی داشت.

وی همچنین اظهار کرد:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ابتدای سخنان خود در سازمان ملل شروع کرد به هتاکی به همه جهان و همه را زیر سوال برد، مدام فرمان و دستور صادر کرد و شدیدترین حملات خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران انجام داد. از همان ابتداکه در مورد اقتصاد صحبت کرد به سخنانش خندیند، حتی آلمان را زیر سوال برد که انرژی او به روسیه وابسته است و در سخنرانی خود به عربستان دستور داد تا در اوپک کاری کند که قیمت نفت کاهش یابد و اگر قیمت را پایین بیاورد حکومتش سر پا می‌ماند.

خرم در پایان گفت: در واقع ترامپ با چنین لحنی صحبت کرد و به جهان دستور داد، او دچار تکبری است که تصور می‌کند آقای جهان است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین