کد خبر: ۵۴۷۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
در تحلیل رسانه‌های بین‌المللی مطرح شد

رقابت سنگین ایران و امریکا بر سر شکل‌بخشی به دولت بعدی عراق

روند تشکیل دولت پس از انتخابات در عراق در آن کشور در حال انجام است. در این میان رسانه های مختلف به تلاش ایران و امریکا برای نفوذ و تاثیرگذاری به منظور شکل بخشی به این روند پرداخته اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی در این باره معتقد است که ایران در مقابل امریکا در مورد تلاش برای شکل دهی به ترکیب دولت بعدی عراق پیروز میدان بوده است. این سایت می نویسد:"پس از آن که ایران موفق شد تا نامزد مورد نظر خود را برای ریاست پارلمان عراق مطرح کند اکنون تهران درحال فشار آوردن برای تعیین معاون رییس پارلمان عراق از میان افرادی است که نزدیک به تهران باشند. اکنون می توان گفت که ایران دو بر صفر امریکا را در معادلات سیاسی عراق پشت سر گذاشته و تاکنون پیروز میدان بوده است". 
 
به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت در ادامه می نویسد:"تهران با نفوذ و قدرتی که در عراق دارد توانسته روند انتخاب ریاست پارلمان آن کشور را مدیریت و هدایت کند . اکنون "محمد الهلبوسی" از بزرگترین بلوک سنی ائتلاف محور ملی گزینه جدی ریاست پارلمان عراق است و "حسن کریم الکعبی" به عنوان معاونت ریاست از بلوک شیعه سائرون از طرفداران مقتدی صدر در میان دیگر رقبا برای کسب مقام معاونت است. از دیگر رقبا می توان به "احمد حاجی رشید" اشاره کرد که برای تصدی مقام معاونت دوم ریاست پارلمان نام اش مطرح شده است. "بشیر الحداد" یک ترکمن سنی از اربیل رقیب دیگر او از حزب دموکرات کردستان عراق بوده است". 
 
این سایت در ادامه می نویسد:"حداد در تاریخ 15 سپتامبر به شبکه تلویزیونی کردستان 24 گفته بود که امروز در عراق هر رایی پیش از انداخته شدن در صندوق  باید با توافق های قبلی باشد.
 
 رشید اما می گوید که مخالف این نوع نفوذ قدرت های خارجی است. او می گوید در سیاست عراق همه چیز حول محور مدیریت و هدایت جریانات و تنظیم روندها است. او اما مخالف این روند است". 
 
"المانیتور" اما می نویسد به نظر می رسد اردوگاه طرفداران ایران در پارلمان عراق در برابر اردوگاه طرفداران امریکا امریکایی برنده شده است. این سایت می افزاید:"همزمان با آن که ایرانی ها خود را برای جلسه رای گیری در تاریخ 25 سپتامبر به عنوان نبرد سیاسی بعدی آماده می کردند مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در تاریخ 19 سپتامبر در گفت و گویی تلفنی با هلبوسی گفت که امریکا از دولت تازه عراق حمایت می کند اما انتظار اتخاذ سیاست میانه روانه ای از آن دولت را دارد. پمپئو به او گفته بود که امریکاخواستار آن است که دولت تازه عراق در راستای آرمان های مردم عراق گام بردارد. 
 
روزنامه "واشنگتن پست" اما در گزارشی با رویکردی متفاوت معتقد است که ایران و امریکا هر دو در شکل دهی به دولت بعدی عراق شکست خورده اند. 
 
این روزنامه می نویسد:"مقام های امریکایی و ایران تلاش های قابل توجهی را برای تحت تاثیر قرار دادن آرایش سیاسی در دولت جدید عراق داشته اند. با این حال، هر دو طرف تاکنون کاستی های بسیاری داشته اند و از قرار دادن متحدان خود در موقعیت های کلیدی شکست خورده اند. عراق پس از انتخابات ماه مه گذشته به عرصه رقابت میان "برت مک گورک" فرستاده کاخ سفید و سرلشکر "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس ایران تبدیل شده است. آنان در رقابت با یکدیگر برای جلب حمایت سیاستمداران عراقی به نفع کشورهای خود بوده اند. آنان در هفته های اخیر با سیاستمداران قدرتمند شیعه، سنی و کرد عراقی دیدار داشته اند تا شکل بعدی کابینه و پارلمان عراق را تحت تاثیر قرار دهند. "عباس کاظم" مورخ عراقی می گوید که پیش از این تمام نخست وزیرهای عراق با موافقت ایران و امریکا انتخاب شده بودند با این حال، در سال جرای مقام های امریکایی و ایرانی قادر به یافتن نقطه اشتراکی در مورد معادلات سیاسی عراق نبوده اند. صحنه سیاسی عراق به دلیل ناکارآمدی دولت عراق و لفاظی های میان واشنگتن و تهران آشفته شده است". 
 
"واشنگتن پست" در ادامه می نویسد سردار سلیمانی مدت هاست که با رهبران احزاب شیعه دیدار و گفت و گو می کند و از انان می خواهد تا اختلافات خود را کنار گذاشته و یک بلوک اکثریتی را در پارلمان تشکیل داده و بر سر انتخاب نخست وزیر بعدی با یکدیگر به توافق برسند. با این حال، این روزنامه مدعی شده که به نظر نمی رسد او در این راستا موفق بوده باشد. 
 
 
این روزنامه می نویسد:"مک گورک" نیز در بغداد بهتر از سرلشکر سلیمانی عمل نکرده است. او در بغداد رایزنی هایی داشته اما موفقیتی کسب نکرده است. علیرغم نفوذ سنتی واشنگتن بر بسیاری از سیاستمداران سنی و کرد مک گورک نتوانسته حمایت حیدر العبادی نخست وزیر عراق را کسب کند. عبادی یک سیتسمدار شیعه طرفدار امریکا محسوب می شود که سبب شد تا عراق در جنگ علیه داعش موفق باشد. او بر اتحاد ملی و اولویت آن بر فرقه گرایی تاکید کرده بود اما در انتخابات سراسری و ملی موفقیت قابل توجهی کسب نکرد.
 
 در اوایل ماه جاری نام محمد الهلبوسی فرماندار سنی استان انبار به عنوان ریاست پارلمان عراق مطرح شد. نامزدی او بحث هایی را در مذاکرات داخلی در عراق مطرح کرد هر چند که او این پیام را داد که مایل است با امریکا و ایران همکرای کند. یک تحلیلگر ناشناس عراقی می گوید رقابت میان امریکا و ایران در عراق همواره وجود داشته اما نه به علنی بودن و شدت حال حاضر. او می گوید هر دو طرف برای انتخاب نخست وزیر اینده عراق از اهرم های فشار خود استفاده می کنند اما اگر این رقابت ادامه یابد معلوم نیست کدام طرف برنده خواهد بود. اومی گوید در این میان مشخص است که بازنده کیست: مردم عراق". 
 
این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود می نویسد:"نتایج انتخابات عراق و پیروزی نامزدهای نزدیک به مقتدی صدر که منتقد حضور ایران و امریکا در عراق بود نشان داد که امریکا و ایران نتیجه مطلوب خود را در انتخابات کسب نکرده اند. پس از مقتدی صدر شبه نظامیان شیعه  طرفدار ایران جایگاه دوم و عبادی که مهمترین طرفدار امریکا قلمداد می شد جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند. 
 
در همین حال، امریکا پیشنهادات زیادی را برای حمایت از عراق ارائه نمی دهد. واشنگتن بودجه قابل توجهی را برای بازسازی شهرهایی که توسط داعش در عراق نابود شده اند تامین نکرده است بلکه از کشورهای عربی و اتحادیه اروپا خواسته تا میلیاردها دلار برای بازسازی زیرساخت های عراق اختصاص دهند. مشارکت اصلی امریکا در اموزش نیروهای امنیتی و نظامی عراق است. 
 
سیاست های ایران اما حمایت از شبه نظامیان شیعه است. در این میان اما مردم عراق نیازمند بهبود کیفیت زندگی‌شان هستند".
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Turkey
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
همین رقابت باعث بدبختی مردم هستش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین