کد خبر: ۵۴۸۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

انتقاد اتحادیه اروپا از درخواست تحریم رفراندوم تغییر نام مقدونیه

کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا از رئیس جمهور مقدونیه به خاطر آنکه از شهروندان کشور درخواست کرده تا رفراندوم برای تغییر نام رسمی این کشور را تحریم کنند، انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم مقدونیه فردا یکشنبه برای تصمیم گیری در خصوص اینکه نام کشورشان باید در عرصه‌های بین‌الملل به "جمهوری مقدونیه شمالی" تغییر یابد یا خیر، در رفراندومی شرکت خواهند کرد.

یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در این باره گفت: من کاملا متقاعد شده‌ام که رهبران سیاسی ملزم هستند تا از مردم خود بخواهند از این فرصت استفاده کنند نه اینکه بر خلاف آن عمل کنند.

تغییر نام مقدونیه یک اختلاف دیرینه با یونان را که مدعی است نام مقدونیه مربوط به استان شمالی‌اش می‌باشد، حل خواهد کرد و راه را برای اسکوپیه جهت پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا هموار خواهد کرد اما بسیاری از ناسیونالیست‌های مقدونیه با این سازش مخالف هستند و آن را توهینی به حق حاکمیت کشورشان می‌دانند و جورج ایوانف رئیس جمهور مقدونیه از رای دهندگان خواسته تا این رفراندوم را تحریم کنند.

اگر میزان مشارکت کمتر از ۵۰ درصد باشد، مخالفان این تغییر نام مدعی خواهند شد که این رفراندوم عاری از اعتبار است و این داستان طولانی احتمالا ادامه خواهد یافت.

ایوانف یکی از اعضای دولت زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه که از این تغییر نام حمایت می‌کند، محسوب نمی‌شود و معاون نخست وزیر مقدونیه در امور اروپا روز جمعه در بروکسل برای مذاکره درباره مرحله بعدی درخواست عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا حضور یافت.

بوجار عثمانی، معاون نخست وزیر مقدونیه در امور اروپا پس از مذاکره با هان نسبت به میزان مشارکت و نتیجه این رفراندوم ابراز خوش‌بینی کرده و گفت: شهروندان اهمیت این لحظه را درک می‌کنند.

اما هان ضمن انتقاد از موضع رئیس جمهور مقدونیه به خبرنگاران گفت: تحریم، نشانگر یک اکثریت دموکراتیک نیست.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین