کد خبر: ۵۴۸۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

پاکستان: از مذاکره با هند استقبال می‌کنیم

وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان اظهار کرد، این کشور از مذاکره با هند استقبال می‌کند اما بر این باور است که امور سیاسی داخلی هند، دهلی نو را از شرکت در چنین تعاملی بازمی‌دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
فواد چاودری، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سیاست داخلی هند نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور را وادار کرده است که از پذیرش گفت‌وگو با پاکستان سر باز زند، ما اما خواستار این گفت‌وگو هستیم.

این مقام پاکستانی خاطرنشان کرد که عمران خان، نخست وزیر پاکستان در زمان آغاز به کار خود تحت این سمت تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با هند ابراز کرد.

چاودری افزود: این پیشنهاد پذیرفته شد اما تنها در ۲۴ ساعت گروهی از داخل حزب حاکم هند، مودی را وادار کردند که از تصمیم خود بازگردد.

قرار بود وزرای امور خارجه پاکستان و هند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند اما وزارت امور خارجه هند هفته گذشته این دیدار برنامه‌ریزی شده را به دنبال کشته شدن نیروهای امنیتی هند در منطقه کشمیر لغو کرد.

وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در گفت‌وگو با اسپوتنیک ادامه داد: ما طرفدار صلح هستیم و برای حل مشکلاتمان پیشنهاد مذاکره را ارائه کرده‌ایم. هند و پاکستان هفت دهه بر سر کشمیر در نزاع هستند. حالا در کشمیر اعتراضاتی علیه حاکمیت هند صورت گرفته است. این گفت‌وگو به هند بستگی دارد. ما از این مذاکره استقبال می‌کنیم.

منطقه جامو و کشمیر از زمان پایان حاکمیت انگلیس در سال ۱۹۴۷ محل نزاع پاکستان و هند بوده است. در پی چندین درگیری مسلحانه این دو کشور در سال ۲۰۰۳ برای آتش‌بس توافق کردند. از زمان شکل‌گیری این توافق اما دو طرف بارها یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند و بی‌ثباتی در این منطقه ادامه یافته که به ظهور گروه‌های افراطی منجر شده است.

چاودری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، پاکستان نگران دستیابی هند به سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه است.

رسانه‌های محلی اواخر هفته‌ گذشته گزارش کردند که مقامات هند آماده امضای قراردادی ۵.۴۳ میلیارد دلاری برای خرید پنج سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه هستند.

این وزیر پاکستانی در این خصوص اظهار کرد: هند از قدرت خود علیه پاکستان استفاده می‌کند. آنان در حال افزایش قدرت خود علیه اسلام‌آباد هستند و این "غیرمنصفانه" است. ما از رابطه روسیه و هند آگاهیم اما حالا فکر می‌کنم پاکستان هم در حال نزدیک شدن به روسیه است.

به گفته چاودری، رابطه روسیه و پاکستان روز به روز روندی رو به بهبود دارد و اسلام‌آباد به دنبال همکاری بیشتر با مسکو در زمینه دفاعی، تجاری و اقتصادی است.

وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان افزود: خواستار تبادلات فرهنگی میان روسیه و پاکستان هستم. می‌خواهم روزنامه‌نگاران روس از پاکستان دیدار کنند. ما باید وارد برنامه‌های تبادلات رسانه‌ای و فرهنگی شویم.

او همچنین محبوبیت گسترده رسانه‌های روس در پاکستان را یادآور شد.

این مقام پاکستانی در خصوص احتمال از سر گیری کمک‌های آمریکا به این کشور گفت: ما اکنون از بازگشت این کمک‌ها مطمئن نیستیم.

او همچنین سیاست آمریکا در افغانستان را گیج‌کننده دانست.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین