کد خبر: ۵۴۹۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

مرگ ۴ میلیون نفر در دنیا به دلیل دیابت

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های تخصصی دیابت توسط کارگروه ملی دیابت در حال پیگیری است، گفت: حدود 9 درصد هزینه های بهداشتی کشور هزینه بیماری دیابت است.
آفتاب‌‌نیوز :
باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در کارگاه کشوری کلینیک‌های تخصصی دیابت با اشاره به راه اندازی  کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و همکاری های صورت گرفته در قالب این کمیته در سطح وزارت بهداشت و همچنین سایر نهادهای مرتبط گفت: سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور تدوین شده و در حال حاضر برنامه مدونی در کشور برای پیشگیری از این بیماری ها وجود دارد.

وی با اشاره به اهداف این سند، اظهار داشت: ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی یکی از اهداف این سند است که در کارگروه دیابت در دست پیگیری است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: بیماری های غیر واگیر باعث 80 درصد مرگ و 53 درصد بار بیماری ها در دنیا هستند و در این بین، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست. به طوری که در سال 2017، 4 میلیون نفر بر اثر دیابت در دنیا جان خود را از دست داده‌اند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر گفت: روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است. در سال 2017 حدود 450 میلیون بیمار دیابتی در دنیا داشتیم و تخمین زده شده که در سال 2045 حدود 630 میلیون بیمار دیابتی در جهان خواهیم داشت.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت در نقاط مختلف جهان سخن گفت و افزود: حدود 9 درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه کارگروه ملی دیابت در ذیل کمیته ملی بیماری های غیر واگیر تشکیل شده است، گفت: این کارگروه برنامه های ویژه ای را برای کنترل بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن در کشور پیگیری می‌کند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر تدوین چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری دیابت را یکی از اقدامات این کارگروه ذکر کرد و بیان کرد: برنامه ریزی برای آموزش های عمومی و تخصصی در زمینه دیابت، راه اندازی نظام ثبت دیابت و پیگیری برای گسترش راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت از برنامه هایی است که توسط این کارگروه انجام شده است.

وی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در چارچوب ملی، خدمات دیابت علاوه بر جلوگیری از افزایش شیوع این بیماری، هدف این است که خدمات مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

 لاریجانی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید گفت: دو برنامه گسترش نظام ثبت دیابت و گسترش کلینیک های ویژه دیابت از طریق کارگروه کنترل دیابت و با همکاری معاونت های ذیربط در وزارت بهداشت پیگیری می شود.

وی از انجام مطالعات پشتیبان در سطح ملی درخصوص بیماری های غیر واگیر، از جمله دیابت خبر داد و گفت: براساس مطالعه STEPS که با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته نیاز استان های مختلف کشور به کلینیک های ویژه دیابت و همچنین ملزومات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی این کلینیک ها محاسبه شده است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر، نظارت، ثبت دیابت، پوشش بیمه، کیفیت مراقبت،پوشش درمان و مقابله با افزایش شیوع دیابت را از اهداف راه اندازی کلینیک‌های تخصصی دیابت ذکر کرد و عنوان داشت: بدون شک راه اندازی این کلینیک ها در کشور می تواند نقش بسزایی در کنترل بیماری دیابت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه به زودی آیین نامه راه اندازی این کلینیک ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود، گفت: مناطق آمایشی می توانند نقش چشمگیری در توسعه کلینیک های ویژه دیابت و راه اندازی آن در دانشگاه های منطقه داشته باشند.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: اطلاعات جامعی درخصوص بیماری دیابت در اختیار مدیران استانی قرار گرفته و امیدواریم مسئولین دانشگاه ها با جلب همکاری سایر نهادها در استان بتوانند در راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت و برنامه ریزی برای کنترل این بیماری مشارکت کنند.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین