کد خبر: ۵۴۹۶۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

به‌روز رسانی اطلس وضعیت زنان/ فعالیت ۲۵۰۰ دهیار زن در کشور

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از به‌روز رسانی اطلس وضعیت زنان و خانواده در کشور خبر داد و گفت: این اطلس اطلاعات خوبی از وضعیت زنان و خانواده در کشور ارائه می‌دهد و به زنان روستایی و عشایر نیز پرداخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 معصومه ابتکار در نشستی به مناسبت "روز ملی روستا و عشایر" با بیان این‌که هدف اصلی این نشست حضور دستگاه‌های مختلفی که در حوزه زنان روستایی و عشایری مشغول به فعالیت هستند بوده است، گفت: ارائه گزارش این دستگاه‌ها موجب هم‌افزایی بیشتر بین آن‌ها و جهت‌گیری مشترک در سیاست‌های کلان دستگاه‌های مسئول می‌شود و امیدواریم با استفاده از سیاست‌های برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رییس جمهور در حوزه ارتقاء و بهبود وضعیت زنان روستایی و عشایر مشارکت کنند.

وی با تاکید بر این‌که معاونت امور زنان و خانواده بر اساس مواد قانونی برنامه ششم توسعه و به‌ویژه ماده ۱۰۱ با موضوع عدالت جنسیتی به دنبال بهبود وضعیت زنان است، اظهار کرد: این معاونت تلاش می‌کند تا در همه دستگاه‌ها و بخش‌های گوناگون نگاه متعادل و عادلانه جنسیتی رعایت شود و همه افراد به شکل یکسان از مواهب توسعه برخوردار شوند.

ابتکار با بیان این‌که برنامه‌ریزی مفهومی زنانه – مردانه نیست، تصریح کرد: گاهی به دلیل مشکلات فرهنگی موانع یا سقف‌های شیشه‌ای باعث می‌شود تا دسترسی برخی از آحاد جامعه به فرصت‌های برابر مقدور نباشد. این مساله مغایر با نفس عدالت و آرمان‌های انقلاب است و آن‌ها را خدشه‌دار می‌کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به این‌که ممکن است به دلیل عدم توازن منطقه‌ای یا عدم توسعه متوازن شهر و روستا، همچنین مسائل مرتبط با محیط زیست و شرایط آب و هوایی، مسائل و مشکلاتی در راستای توسعه‌ی برابر اتفاق بیفتد، ادامه داد: اما گاهی این نابرابری‌ از مواهب توسعه به موضوع جنسیت برمی‌گردد به همین دلیل ماموریت داریم تا در موضوع عدالت، جنسیت را نیز در نظر بگیریم و نگاه متعادل جنسیتی را در سطح ملی و استانی ببینیم.

ابتکار در ادامه از به‌روز رسانی اطلس وضعیت زنان و خانواده در کشور خبر داد و افزود: این اطلس اطلاعات خوبی را از وضعیت زنان و خانواده نشان می‌دهد و به موضوع زنان روستایی و عشایری نیز در آن پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که تدوین سند ارتقای وضعیت زنان در سطح روستا با جدیت دنبال می‌شود، افزود: این سند با همکاری مدیران کل بانوان، استانداری و سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین است، به طوری که قرار است در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دیده شود و هر جا که ضرورت دارد به‌طور ویژه به مشکلات و عقب‌ماندگی‌های زنان توجه شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این‌که باید از وضعیت روستاها اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشیم، افزود: زنان روستایی ممکن است با مشکلات و کمبودهایی مثل دسترسی به امکانات آموزشی، ورزشی یا بهداشتی روبه‌رو باشند. این اطلاعات باید به طور دقیق احصاء شود و در هر استان برای کم‌کردن مشکلات، برنامه‌ریزی شود.

ابتکار با تاکید بر همکاری بین‌بخشی در سطح ملی و استانی در حوزه زنان، ادامه داد: شاخص‌ها و برنامه‌ریزی متعادل جنسیتی در رفع مشکلات زنان بسیار کمک می‌کند و یکی دیگر از رویکردهای معاونت در این زمینه، توان‌افزایی اقتصادی زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی و عشایر است. بر همین اساس برنامه مشترکی با وزارت  ارتباطات در راستای ارتقای وضعیت زنان در حوزه فناوری اطلاعات در دست اقدام است به‌طوری که امکان دسترسی زنان به شبکه اینترنت، در سراسر کشور افزایش یافت.

وی در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت‌های اطلاعات و ارتباطات موجب مهارت‌افزایی و فراهم شدن عرصه بازاریابی برای کالاهای تولیدی زنان خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر نقش نهادهای مدنی در ظرفیت‌سازی برای حوزه زنان، توضیح داد: در حوزه عشایر و روستاها می‌توانیم با کمک تسهیل‌گران، ساختارها و تعاونی‌های زنان روستایی به توان‌افزایی آن‌ها کمک کنیم و طرح‌های پایلوت محلی را به سطح گسترده‌تری ارتقاء دهیم.

به گزارش ایسنا،ابتکار با بیان این‌که فرصت کافی در ارتباط با روستا و عشایر نداریم چرا که نسبت به سرعت تحولات عقب هستیم، گفت: هرچند پیشرفت‌ها در روستاها خوب بوده است اما گاهی از تحولات عقب می‌مانیم. در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ دهیار زن در کشور مشغول به فعالیت هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند. با این وجود فاصله با شاخص‌های کلان بسیار است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین