کد خبر: ۵۵۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸

بحران در موضوع خاشقجی و افزایش باج‌خواهی ترامپ از سعودی‌ها

روزنامه الشرق قطر نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در پی ناپدید شدن روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، باج‌خواهی خود را از سعودی‌ها بیشتر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق چاپ قطر نوشت: دونالد ترامپ در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز دوباره از عربستان باج‌خواهی کرد و گفت "ایده توقف سرمایه‌گذاری عربستان در آمریکا را ترجیح نمی‌دهم، چون راه‌های بهتری برای تعامل با این کشور هست. عربستان خیلی ثروتمند است و اگر حمایت آمریکا نبود این کشور هم نبود".

این روزنامه افزود: این اظهارات در حالی است که آمریکا قبلا از عربستان خواسته بود در مقابل حمایتی که از واشنگتن دریافت می‌کند پول بدهد. ترامپ در برهه اخیر، باج‌خواهی خود از ریاض را افزایش داده است به ویژه هم زمان با بحرانی که ریاض در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس، در کنسولگری خود در استانبول با آن رو به روست.

فعالان سعودی بعد از پنجمین اظهارات باج‌خواهانه ترامپ حمله گسترده‌ای را در فضای مجازی آغاز کردند و به شدت واکنش نشان دادند. خیلی از آن‌ها این اظهارات را نشانه ماهیت رابطه بین آمریکا و عربستان برشمردند چنان که عربستان برای واشنگتن فقط حکم معدن پول را دارد.

ترامپ روز چهارشنبه گذشته در سخنرانی خود در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد عربستان باید در مقابل حمایتی که آمریکا در برابر ایران از آن انجام می‌دهد، پول بدهد. وی هفته گذشته هم اظهارات مشابهی داشت که در آن‌ها گفته بود عربستان و کره جنوبی و ژاپن نیازمند حمایت آمریکا هستند و باید در ازای این حمایت پول بدهند.

رئیس جمهور آمریکا آخرین بار در یک همایش مردمی گفته بود ملک سلمان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم در قدرت باقی نمی‌ماند. ترامپ می‌گوید برای تسلط نیافتن ایران بر خاورمیانه مبارزه کرده است، چنان که تهران قبل از رسیدن او به ریاست جمهوری در سال گذشته ظرف دوازده دقیقه می‌توانست منطقه را تحت کنترل در آورد.

روزنامه خلیج آنلاین در همین زمینه نوشت ترامپ در ۵ مرتبه در روز‌های ۲۹ سپتامبر گذشته و دوم و پنجم و دهم و یازدهم اکتبر جاری از عربستان پول خواسته است.
باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین