کد خبر: ۵۵۰۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

کارت‎های پنهان اردوغان علیه ترامپ

اردوغان کشیش آمریکایی را آزاد کرد اما کارت های پنهانی در دست دارد که می تواند ترامپ را به چالش بکشد به خصوص در مورد عربستان سعودی.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- اطلاعات بدست آمده توسط ترکیه درباره پرونده ناپدید شدن "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی که بخشی از آن فاش شده است، ترامپ رییس جمهوری امریکا را در برابر اردوغان در موضع ضعف قرار داده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" با اشاره به معامله پشت‌پرده صورت گرفته میان ترامپ و اردوغان در مورد آزادی برونسون کشیش امریکایی، می نویسد: "اردوغان هنوز می‌تواند درس‌هایی به ترامپ درباره قلدری و تحکم کردن دهد. رییس جمهوری ترکیه در داخل کشور خود همان رویه‌ای را اعمال می کند که منتقدان ترامپ فکر می کنند رییس جمهوری امریکا در آن کشور اعمال می‌کند: کنترل کامل سیاسی و رسانه‌ای و تعیین استراتژی ملی کشور در دست شخص رییس‌جمهوری.

کارت‎های پنهان اردوغان علیه ترامپ

از زمان شکست کودتای جولای 2016 میلادی، اردوغان رسانه‌ها را یکی پس از دیگری تعطیل و توقیف کرده است. در ماه گذشته به نظر می‌رسید که یاران اردوغان کنترل آخرین روزنامه مستقل ترکیه را نیز در دست خواهند گرفت. با این حال، زمانی که به عرصه بین المللی می رسد وضعیت فرق می کنذ. ترکیه به طور ناگهانی "اندرو برونسون" کشیش امریکایی را ازاد کرد. این امتیازی از جانب رییس جمهوری ترکیه و حرکتی تاکتیکی بود چرا که کشورش دیگر نمی توانست در برابر فشار تحریمی آمریکا مقاومت کند.

ترامپ در ماه اگوست تعرفه واردات الومینیوم و فولاد را برای ترکیه به میزان دو برابر افزایش داد و تحویل 100 فروند جنگنده اف-35 به آن کشور را نیز متوقف کرد. از ماه آگوست ارزش لیر ترکیه کاهش یافته و اقتصاد آن کشور در معرض رکود قرار گرفته است. اما برنده این هفته واقعا چه کسی بود؟ ترامپ در مورد آزادی برونسون خوشحال است چرا که آن را پیروزی‌ای برای موضع سخت‌گیرانه خود علیه ترکیه قلمداد می کند. اما جشن مقام های امریکایی کوتاه مدت خواهد بود آن هم به دلیل انتشار تنها بخشی از گزارش ترکیه در مورد جزئیات وحشتناک آنچه بر جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گذشته است.

افشای اطلاعات کسب شده ترکیه از طریق صوتی و تصویری درباره شکنجه و قتل خاشقجی ترامپ را قطعا خجالت‌زده و آزرده‌خاطر ساخته است. این تنها چند روز پس از پیروزی بزرگ او در تایید برنت کاوانا برای عضویت در دادگاه عالی امریکا رخ داد. اخبار مرتبط با خاشقجی برای ترامپ بد است چرا که او حامی اصلی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود. نمایندگان امریکایی از هر دو حزب می خواهند که ترامپ تحریم‌هایی را در مورد ناقضان حقوق بشر اعمال کند. ترامپ اصلا نمی‌خواست چنین چیزی را بشنود. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که نمی‌خواهد معاملات تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری دامادش با محمد بن سلمان لغو شود. او می‌گوید نمی‌خواهد مقدار پول زیادی که به اقتصاد امریکا تزریق شده متوقف شود.

این نشریه در ادامه می افزاید: "برخی از دیپلمات‌ها و تحلیلگران فاش شدن اطلاعات از سوی اردوغان را اقدامی هوشمندانه از سوی او می دانند چرا که او نگران اتحاد میان واشنگتن و عربستان سعودی و اقدام احتمالی آن دو علیه ترکیه بود. روابط میان ترکیه و امریکا پس از کودتای نافرجام علیه اردوغان در سال 2016 کاهش یافت. پس از آن اردوغان دستور بازداشت ترک‌تبارهایی که در کنسولگری امریکا در ترکیه کار می‌کردند را صادر کرد. او مدعی شد که این افراد با فتح الله گولن واعظ مذهبی ضد اردوغان که در امریکا زندگی می‌کند، ارتباط داشته‌اند. اردوغان امریکا را متهم به حمایت از گولن و طرفداران او و همچنین پ ک ک سازمان مسلح کرد سکولاری کرد که از سال 1984 میلادی علیه دولت ترکیه جنگیده است. مقام‌های ترکیه در سال 2016 میلادی برونسون کشیش 50 ساله امریکایی از کارولینای شمالی که بیش از بیست سال در ترکیه زندگی کرده بود را بازداشت کردند و اتهام دروغین ارتباط او با گولن را مطرح ساختند. روشن نیست که اردوغان در ازای موافقت با ازادی برونسون چه امتیازی گرفته است اما در هفته‌های آینده این موضوع روشن خواهد شد. واشنگتن هنوز با لغو تحریم وضع شده علیه ترکیه موافقت نکرده است. کمیته روابط خارجی سنا نیز باید در این‌باره تصمیم‌گیری کند. نیکلاس برنز دیپلمات ارشد و پرسابقه امریکایی معتقد است که ترامپ و ترکیه هر دو بازی را به خوبی پیش بردند و از نظر دیپلماتیک، اقدامات آنان قابل قبول است. او می گوید: "به نظرم باید این اعتبار را به دولت ترامپ داد که توانست کشیش برونسون را ازاد کرده و به امریکا بازگرداند. در این زمینه دولت او ثابت قدم بود".

برنز می گوید در عین حال دولت ترامپ، گفت‌وگو با اردوغان را ادامه می دهد تا مانع از افتادن او به اغوش پوتین رییس جمهوری روسیه به خصوص پس از سفارش ترکیه برای خرید سیستم موشکی اس -400 از روس‌ها شود. از آنجایی که ترکیه عضوی از ناتو است امریکا نمی‌خواهد آن کشور به روسیه نزدیک شود. برنز می افزاید:"این رابطه آسانی نیست. هر دو کشور می دانند که به یکدیگر احتیاج دارند خصوصا درباره موضوع سوریه".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین