کد خبر: ۵۵۱۲۴۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
سال گذشته، برای ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی در عربستان سعودی، سالی سیاه بود

بی‎رحمی بن سلمان در سرکوب منتقدان| گاردین: جهان دیگر نمی‌تواند نقض حقوق بشر در عربستان را نادیده بگیرد| عربستان مهم‌ترین منبع تامین بودجه برای گروه‌های تروریستی در جهان است

حکومت عربستان سعودی تمام بازداشت‌شدگان را خائن قلمداد می‌کند و اتهامات امنیتی را علیه انان مطرح کرده است. وضعیت عمیقا ناامیدکننده است. این بازداشت‌ها غیرقانونی و برخلاف تمام استانداردهای بین‌المللی هستند. در این میان استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها آزاردهنده است. آنان از اهمیت حقوق برابر زن و مرد و احترام به زنان در اجتماع سخن می‌گویند اما زمانی که به مورد بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی می رسد سکوت می کنند. گزارش‌های خبری سال 2009 میلادی نشان می‌داد که عربستان سعودی مهم‌ترین منبع تامین بودجه برای گروه‌های تروریستی سنی در سرتاسر جهان است. واقعیت آن است که پول درآوردن از تجارت نفت و اسلحه توجیه خوبی برای معامله با حکومتی نیست که از تندروهای مذهبی در سرتاسر جهان حمایت می‌کند. سعودی‌ها با تسلیحات آمریکایی غیرنظامیان را در یمن می‌کشند. چرا نباید جلوی این رفتار را گرفت؟ همچنین باید سعودی‌ها را به طور عمومی و علنی محکوم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "گاردین" با اشاره به نارضایتی ایجاد شده در افکار عمومی جهان پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول می‌نویسد:"اکنون زمان توقف عدم انتقاد از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی فرا رسیده است. برای ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی سال گذشته در عربستان سعودی سالی سیاه بود. دستگیری‌ها از میان فعالان گسترده بوده‌اند. در نتیجه، ناپدید شدن خاشفجی هفته گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول عجیب نبود. این موضوع نشان داد حتی کسانی که توانسته‌اند کشورشان را نیز ترک کنند باید در خارج از عربستان سعودی بسیار مراقب باشند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ حکومت عربستان سعودی می‌تواند با استفاده از تهدید سایر اعضای خانواده فرد به عنوان اهرم فشاری برای مجبور کردن منتقدان به بازگشت به عربستان یا وادار کردن آنان به سکوت استفاده کند. این تهدیدات وارد مرحله هشداردهنده و جدیدی شده‌اند. عزم حکومت عربستان سعودی برای سرکوب و خاموش کردن صدای منتقدان از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سال 2017 میلادی به این سو افزایش یافته است.  در طول بازه زمانی کوتاه از زمان به قدرت رسیدن او بیش از 60 منتقد و مخالف سیاسی و فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. محل نگهداری این افراد نیز مشخص نیست. دولت عربستان سعودی در این باره پاسخگو نیست. 

عزم عربستان برای سرکوب صدای منتقدان| گاردین: جهان دیگر نمی‌تواند نقض حقوق بشر در عربستان را نادیده گیرد

در ماه مه گذشته فعالان زن شناخته شده که برای حقوق زنان در عربستان سعودی از جمله حق رانندگی مبارزه می‌کنند، بازداشت شدند. در ماه ژوئن درست پیش از آن که جهان اقدام محمد بن سلمان برای لغو قانون ممنوعیت رانندگی زنان را تحسین کند و از اصلاحات او سخن بگوید نیز تعداد دیگری از فعالان حقوق زنان بازداشت شدند. حکومت عربستان سعودی تمام بازداشت‌شدگان را خائن قلمداد می‌کند و اتهامات امنیتی را علیه انان مطرح کرده است. وضعیت عمیقا ناامیدکننده است. این بازداشت‌ها غیرقانونی و برخلاف تمام استانداردهای بین‌المللی هستند. در این میان استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها آزاردهنده است. آنان از اهمیت حقوق برابر زن و مرد و احترام به زنان در اجتماع سخن می‌گویند اما زمانی که به مورد بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی می رسد سکوت می کنند". 

این روزنامه در پایان می نویسد: "خانواده بازداشت‌شدگان اکنون دریافته‌اند که حکومت عربستان سعودی قادر به انجام جنایات بیرحمانه است. پس از ناپدید شدن خاشقجی جامعه بین‌المللی اکنون باید اقدام قاطعانه‌ای برای متوقف کردن اقدامات عربستان سعودی انجام دهد". 

کمک نظامی به عربستان را متوقف کنید

نشریه امریکایی "آتلانتیک" نیز در گزارشی تحت عنوان "کمک نظامی به عربستان سعودی را متوقف کنید" با اشاره به این که باید حکومت عربستان سعودی را در مورد خاشقجی پاسخگو ساخت، می‌نویسد: "یک فرد ساکن امریکا، یک روزنامه‌نگار تبعه عربستان سعودی که برای واشنگتن پست می‌نوشت در خارج از کشورش مفقود شده و به احتمال زیاد کشته‌شده است. جمال خاشقجی آخرین بار به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود و به باور مقام‌های امنیتی ترکیه به دستور خاندان سلطنتی عربستان سعودی کشته شده است. او منتقد صریح آن خاندان بود. عربستان سعودی سالهاست که از سوی منتقدان محکوم شده است. حکومت آن کشور حامی اسلام‌گرایی تندروانه است و با ادامه جنگ در یمن آن کشور فقیر را به کام نابودی کشانده است و باعث مرگ هزاران غیرنظامی شده است. عربستان سعودی دستکم 2.500 جنگجوی داعش را تامین کرده است. این کشور در کنار تونس اصلی‌ترین کشورهایی هستند که داعش از میان اتباع‌شان عضوگیری کرده است. گزارش‌های خبری سال 2009 میلادی نشان می‌داد که عربستان سعودی مهم‌ترین منبع تامین بودجه برای گروه‌های تروریستی سنی در سرتاسر جهان است. در سال 2014 میلادی مقام‌های آمریکایی نوشتند که قطر و عربستان سعودی حمایت مالی و لجستیکی مخفیانه برای داعش و دیگر گروه‌های سنی تندرو فراهم می‌کنند". 

این نشریه در ادامه می افزاید: "در نتیجه، باید این پرسش را مطرح کرد که چرا امریکا به چنین کشوری که تا این اندازه از نظر حقوق بشری ضعف دارد و در یمن جنگی بی‌پروا را ادامه می‌دهد، تسلیحات می‌فروشد؟ آن گونه که مقام های امریکایی می‌گویند، هدف کسب پول است. با این حال، واقعیت آن است که پول درآوردن از تجارت نفت و اسلحه توجیه خوبی برای معامله با حکومتی نیست که از تندروهای مذهبی در سرتاسر جهان حمایت می‌کند. آیا امریکا نباید از عربستان سعودی خواستار پاسخگویی درباره ده هزار کشته در جنگ یمن و به قحطی کشانده شدن بیش از هشت میلیون نفر در آن کشور بر اثر بمباران‌های جنگنده‌های سعودی باشد؟ گفته می‌شود بمباران‌ها توسط جنگنده‌های ساخت امریکا بوده‌ که به ریاض فروخته شده‌اند. بدون به اشتراک‌گذاری اطلاعات، تدارکات، آموزش و تجهیز ارتش عربستان سعودی توسط امریکا آن کشور قادر به ادامه جنگ در یمن نبود. امریکا باید فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند. حکومت عربستان باید پاسخگو شود. امریکا نباید مستقیم و غیر مستقیم از آن رژیم حمایت تسلیحاتی به عمل آورد". 

خبرگزاری "بلومبرگ" نیز در گزارشی با اشاره به این که ترامپ چه کاری می تواند در مورد عربستان سعودی انجام دهد می نویسد: "امریکا باید از عربستان سعودی پاسخ بخواهد. بهتر است خود را برای بدترین سناریو آماده کنیم. دولت ترکیه جزئیات و شواهد و نوار ویدئویی‌ای را ارائه داده که طبق آن گفته می‌شود به احتمال زیاد خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. این موضوع بعید نیست. شاهزاده محمد بن سلمان بیش از یک سال است که شمشیر را برای منتقدان‌اش از رو کشیده است. به یاد بیاوریم که شاهزادگان عضو خاندان سلطنتی دارایی‌های‌شان مصادره شد. بخشی دیگر در سقوط مرموز بالگرد که سانحه اعلام شد جان خود را از دست دادند. دستکم 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس و فعال مدنی سعودی از سپتامبر 2017 میلادی به این سو بازداشت یا ناپدید شده‌اند. چنین مسائلی در یک حکومت استبدادی بعید نیستند. با این حال، اگر عربستان سعودی خاشقجی را در ترکیه ربوده و یا در خارج از مرزهای خود کشته است، موضوع فرق می‌کند. این اقدامات ناخوشایند نباید از متحد امریکا سر بزند. شاید این اقدامات از روسیه و کره شمالی بعید نباشد. اگر سعودی‌ها این کار را انجام داده‌اند، آمریکا باید چه موضعی اتخاذ کند؟".

عزم عربستان برای سرکوب صدای منتقدان| گاردین: جهان دیگر نمی‌تواند نقض حقوق بشر در عربستان را نادیده گیرد

"بلومبرگ" در ادامه می‌نویسد گزینه‌های دیگر پیش‌روی امریکا کاهش سطح روابط دیپلماتیک، صدور قطعنامه محکوم کردن عربستان سعودی در سازمان مال متحد و توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی است. این خبرگزاری می‌نویسد: "سعودی‌ها با تسلیحات آمریکایی غیرنظامیان را در یمن می‌کشند. چرا نباید جلوی این رفتار را گرفت؟ مشکل اساسی آن است که عربستان سعودی بر این باور است که اکنون واشنگتن بیشتر به ریاض نیاز دارند و نه بالعکس. واقعیت آن است که ترامپ باید فروش تسلیحات به عربستان سعودی  را تا زمانی که آن حکومت وادار به پاسخگویی شود لغو کند. همچنین باید سعودی‌ها را به طور عمومی و علنی محکوم کرد. سرانجام وزارت خارجه امریکا باید تمامی موارد و پرونده‌های مرتبط با روزنامه‌نگاران و مخالفان ناپدید و بازداشت‌شده در عربستان‌سعودی را مورد بررسی قرار دهد و نتایج را به طور علنی منتشر کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
4
ابران هروقت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل رو به ایران راه داد حق داره در باره خقوق بشر در بقیه دنیا نطر بده
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
2
آدم خوبه یه سوزن هم به خودش بزنه ...
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
1
... ملت ایران فراموش نخواهند کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
3
عربستان سعودی تمام بازداشت‌شدگان را خائن قلمداد می‌کند و اتهامات امنیتی را علیه انان مطرح کرده است.
خدا رو شکر که اینجا هیچ وقت اینطوری نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
2
معلم گرسنه را ...هموطن جوان مستعد را مانع تحصلیش میشوید ... آبروی ایرانی را در جهان برده اید ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
2
0
جناب اقای روحانی رییس جمهور محترم با سلام
پیشنهاد میکنم ابتدا با عمان و قطر وعراق پیمان امنیتی خلیج فارس همانند پیمان امنیتی دریای خزر منعقد نمایید سپس کویت و عربستان و بحرین را وارد این پیمان کنید تا کشورایران و منطقه روی ارامش ببیند دلار به قیمت هفتاد دو ریال کاهش یاب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
بپا سیا ندزدتت انیشتن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
2
واقعا بن سلمان باید از ایران یاد بگیره . منتقدان ایرانی همه آزادند و براحتی نقد میکنند . بدون هیچ سرکوبی ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین