کد خبر: ۵۵۲۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
"حق با ظریف است؛ آمریکا دچار اعتیاد به تحریم شده است و باید این اعتیاد را ترک کند"

قتل خاشقجی، تحریم‎های ترامپ علیه ایران و چشم‎انداز مبهم بازار نفت| چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می‎کنند؟| فوربس: اکنون روابط آمریکا با کشورهای خارجی در معرض خطر قرار گرفته است

تایید قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خبری ناخوشایند برای ترامپ بود/در مورد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و قتل خاشقجی موضع دولت ترامپ به خصوص در ابتدا دوگانه بود./اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرده است که با توجه به واکنش بازار به تحریم‌های تازه علیه ایران، احتمالا امریکایی‌ها در زمستان برای گرم کردن خانه‌های خود باید حامل‌های انرژی را گران‌تر از گذشته خریداری کنند./نه تنها نظم جهانی مطابق میل امریکا ایجاد نشده است بلکه به وضوح افکار عمومی جهان می‌بینند که آمریکا دچار چه خطاهایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- "باربارا اسلاوین" روزنامه‌نگار و از اعضای اندیشکده "شورای آتلانتیک" در مقاله‌ای در سایت "المانیتور" می‌نویسد کارزار آمریکا برای متقاعد کردن جهان به عدم خرید نفت از ایران و تقابل با آن کشور دو هفته پیش از آغاز تحریم‌های نفتی علیه تهران به تعویق افتاده و تضعیف شده است. علت این موضع قتل خاشقجی و تمرکز رسانه‌های جهانی و افکار عمومی بر اقدامات حکومت عربستان سعودی است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او می‌نویسد تایید قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خبری ناخوشایند برای ترامپ بود و می‌افراید: "ترامپ می‌خواست در اتحاد با سعودی‌ها رقیب ایران در جنگ اقتصادی و اطلاعاتی علیه آن کشور فشار را بر تهران افزایش دهد. بحران و پذیرش قتل خاشقجی از سوی ریاض زمانی روی می‌دهد که تقریبا دو هفته تا آغاز تحریم‌های نفتی تازه امریکا علیه ایران باقی مانده و ابهام در مورد میزان اثربخشی آن افزایش یافته است". 

قتل خاشقجی، تحریم‎های نفتی ترامپ علیه ایران و زمستان سخت در انتظار آمریکایی‎ها| رسانه‎های جهانی:

روسیه و عربستان سعودی میزان تولید نفت خود را به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران افزایش داده‌اند. با این حال، هیچ‌کس نمی‌تواند براورد دقیقی ارائه دهد که آیا عربستان سعودی و حتی روسیه می‌توانند در مدت زمان طولانی تولید خود را به حداکثر ظرفیت برسانند و این میزان را حفظ کنند یا خیر. این موضوع باعث ایجاد عدم اطمینان نسبت به حجم و دوام ظرفیت اضافی نفت می‌شود که خود باعث ایجاد جو ناامیدی در بازار و به طور بالقوه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. افزایش ابهام و نگرانی نسبت به میزان ظرفیت‌های اضافی، اهمیت نقش شرکای تجاری ایران از جمله هندوستان و ترکیه را بیش از گذشته نشان می‌دهد. آنان به دنبال کسب معافیت از دولت امریکا برای ادامه خرید نفت از ایران هستند. چین تحریم‌های امریکا را رد کرده و روسیه نیز پیشنهاد داده تا با همکاری ایران دو کشور به طور مشترک تحریم‌ها را دور بزنند". 

"المانیتور" اشاره می‌کند که ایران در دوران تحریم قبلی تحت فشار بیشتری بود چرا که پشتیبانی بین‌المللی از آن تحریم‌ها وجود داشت با این حال، در آن زمان نیز ایران روش‌های متعددی برای ادامه صادرات نفت داشت؛ از جمله ارائه تحفیف فروش به مشتریان استفاده از تانکرها و بیمه‌های خود و گاهی اوقات انتقال نفت به کشتی‌های دیگر در بازار آزاد برای خنثی کردن ردیابی مسیر توسط دستگاه‌های ردیابی خارجی. همچنین ایران می‌تواند با استفاده از سستم تهاتری یا کالا به کالا و همچنین با استفاده از ارزهای محلی (به خصوص در ارتباط با چین) به جای دلار به معاملات نفتی خود ادامه دهد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا نیز سازوکار ویژه‌ای را برای تسهیل تجارت با ایران پس از اعمال تحریم‌های بانکی امریکا علیه آن کشور در نظر گرفته است". 

این سایت در ادامه می‌افزاید: "آمریکا همزمان با فشار اقتصادی بر ایران، جنگی اطلاعاتی را نیز علیه این کشور تقویت کرده است. در این میان "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا نقش کلیدی را ایفا می‌کند". 

این سایت در پایان می‌نویسد:"در مورد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و قتل خاشقجی اما موضع دولت ترامپ به خصوص در ابتدا دوگانه بود. این موضوع نشان داد که دولت او استانداردی دوگانه درباره نقض حقوق بشر توسط دوستان و متحدان و دشمنان دارد. اگر اتفاق مشابهی در مورد روزنامه‌نگاری ایرانی روی می‌داد ترامپ توئیت‌های خشمگینانه‌ای را منتشر می‌کرد. اکنون او باید نگران استراتژی خود درباره اتحاد با عربستان سعودی برای مقابله با ایران باشد". 

قتل خاشقجی، تحریم‎های ترامپ علیه ایران و چشم‎انداز مبهم بازار نفت| چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می‎کنند؟

چشم‌انداز مبهم بازار نفت

خبرگزاری "رویترز" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که قتل روزنامه‌نگار سعودی از سویی و تحریم نفتی امریکا علیه ایران از سوی دیگر فضایی از عدم اطمینان و عدم امنیت را بر بازارهای نفتی جهانی ایجاد کرده است. این خبرگزاری می‌نویسد:"کسی نمی‌داند که آیا این نگرانی طولانی‌مدت است یا آنکه موقت. ترامپ برای مقابله با ایران پس از تحریم نفتی آن کشور به عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت نیاز دارد. تحلیلگران نفتی اکنون ترجیح می‌دهند در این موارد زیاد مانور ندهند چرا که نمی‌خواهند باعث تشدید وضعیت عدم اطمینان و تنش حاکم بر بازارهای نفتی شوند". 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که هدف دولت ترامپ این است که صادرات نفت ایران را به دنبال تحریم‌ها به صفر برساند. هیچکس معتقد نیست که این احتمال امکان‌پذیر است. اما مسئله مهم این است که ایران تا چه میزان نفت را می‌تواند به بازارهای جهانی صادر کند و اینکه چه میزان جایگزینی از سوی دیگر کشورها برای جبران این کمبود در بازار وجود دارد. به احتمال زیاد اکنون صادرات نفت ایران در حدود 1.5 میلیون بشکه در روز است که 700 تا 800 هزار بشکه کمتر از ظرفیت بالقوه تولید آن کشور است. 

تناقض آمریکا

سایت "ریئل کلیر مارکتز" نیز در مطلبی تحت عنوان امریکا در مورد تحریم ایران دچار دورویی و تناقض شده است، می‌نویسد: "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه گذشته با انتقاد از تحریم‌های تازه دولت ترامپ علیه ایران گفت که امریکا به تحریم اعتیاد پیدا کرده است. متاسفانه در این مورد ظریف کاملا درست می‌گوید و حق دارد. امریکا بیش از حد به تحریم به عنوان ابزاری برای اجبار اقتصادی متوسل شده است و تشدید تحریم علیه ایران به شدت اثر معکوس داشته است. آخرین دور از مجازات‌های امریکا علیه ایران هفته گذشته اعلام شد و هدف اصلی آن شبکه گسترده مالی ایران و کشورهایی است که با ایران کار می‌کنند چرا که چندین بانک بزرگ ایرانی تحت تحریم قرار گرفتند و این تنها یکی از موارد حمله طولانی مدت علیه اقتصاد ایران از سوی آمریکا بوده است. 

قتل خاشقجی، تحریم‎های ترامپ علیه ایران و چشم‎انداز مبهم بازار نفت| چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می‎کنند؟

دور نخست تحریم‌ها در ماه اوت اعلام شد. بازگشت تمام مجازات‌های قبلی که پس از برجام لغو شده بودند. واقعیت آن است که تحریم و تبعات آن و شکایت ایران در دادگاه لاهه و نتیجه  آن در دادگاه به درست یا غلط سبب شد تا از نظر اخلاقی ایران در مقایسه با امریکا دست بالا را پیدا کند. این موضع به‌جای آن که ترامپ را به هدف پاسخگو کردن دولت ایران برساند به صورت متناقض عکس آن عمل کرده است. نتیجه سیاست غلط امریکا در داخل امریکا نیز پیامدهایی را خواهد داشت. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرده است که با توجه به واکنش بازار به تحریم‌های تازه علیه ایران، احتمالا امریکایی‌ها در زمستان برای گرم کردن خانه‌های خود باید حامل‌های انرژی را گران‌تر از گذشته خریداری کنند. 

سود روسیه از تحریم نفتی ایران؟

نشریه "فوربس" نیز اشاره می‌کند که عدم اطمینان بازار در قبال تحریم ایران زمان مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه گذاری در بازار روسیه فراهم کرده است. قیمت سهام در بازار روسیه در حاضر نسبتا کم است و فضای جذابی برای شرکت‌های انرژی فراهم کرده است. واقعیت آن است که روسیه نیز متحد استراتژیک و اقتصادی ایران است. در نتیجه، نه تنها نظم جهانی مطابق میل امریکا ایجاد نشده است بلکه به وضوح افکار عمومی جهان می‌بینند که آمریکا دچار چه خطاهایی شده است. برخی از کشورها نشان داده‌اند که با خواست امریکا همدلی ندارند. هند 18 درصد از صادرات نفتی ایران را به خود اختصاص داده است. چین نیز 30 درصد از صادرات نفتی ایران را دریافت می‌کنند. هر دو کشور از احتمال کاهش خرید نفت از ایران خبر داده‌اند اما این صرفا کند کردن سرعت واردات نفت از ایران است و به توقف آن منجر نخواهد شد". 

این سایت در ادامه می افزاید: "اکنون روابط آمریکا با کشورهای خارجی در معرض خطر قرار گرفته است. ما در چالش با چین هستیم. از سوی دیگر، تحریم‌ها به اتحاد امریکا با متحدان آن کشور آسیب می‌رساند. این تحریم‌ها خود در درون‌شان تناقضی نهفته است و نتیجه‌ای متناقض خواهند داشت. هدف اصلی امریکا تضعیف ایران است اما تحریم پیامدهای غیرمستقیمی برای خود امریکا و متحدان‌اش خواهد داشت. متاسفانه همان گونه که ظریف گفت امریکا به تحریم‌ها اعتیاد پیدا کرده است. پیش از آسیب واقعی و پایدار ما باید این اعتیاد را ترک کنیم".

قتل خاشقجی، تحریم‎های نفتی ترامپ علیه ایران و زمستان سخت در انتظار آمریکایی‎ها| رسانه‎های جهانی:
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین