کد خبر: ۵۵۲۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری: آمریکا پیمان مودت را نقض کرده| توصیه به ایران و آمریکا

رئیس دیوان بین المللی دادگستری، درباره پرونده اختلافی آمریکا و ایران گفت: دادگاه لازم دانست که عنوان کند آمریکا بخشی هایی از پیمان مودت را نقض کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالقوی یوسف روز پنج شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارشی از اقدامات انجام شده این دیوان در طول یکسال گذشته را ارائه کرد.

وی در بخشی از این گزارش به مساله دعوای ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود: آمریکا باید از هر گونه اختلالی در ارسال کالا از جمله دارو، مواد غذایی کشاورزی و تسهیلات هوایی خودداری کند و پرداخت ها نباید شامل هیچگونه محدودیتی باشند.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری: ایران و آمریکا اختلاف را طی روند صلح‌آمیز حل و فصل کنند

رئیس دیوان بین المللی دادگستری ادامه داد: در 17 ژوئیه 2018، ایران درخواست بررسی اتهام نقض موارد مربوط به عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که در 15 ماه اوت سال 1955 در تهران امضا و در 16 ژوئن 1957 اجرایی شدند، علیه آمریکا را ارائه داد. 

یوسف گفت: ایران گفت که درخواستش مربوط به تصمیم آمریکا در 8 ماه مه 2018 برای اعمال مجدد و کامل تحریم و اقدامات محدود کننده علیه این کشور است که مستقیم یا غیرمستقیم، ایران، شرکت ها یا شهروندان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و پیشتر آمریکا آنها را در نتیجه توافق هسته ای بین ایران و 5 عضو شورای امنیت به علاوه آلمان لغو کرده بود. 

وی ادامه داد: در این درخواست آمده است که آمریکا موارد مربوط به عهدنامه سال 1955 را نقض کرده و به نقض آن ادامه می دهد. بر این مبنا ایران از دادگاه خواست که موارد زیر را اعلام کرده و دستور مقتضی را صادر کند.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری درخواست های ایران را اینگونه برشمرد که «آمریکا، با اعمال تحریم ها در تاریخ 8 ماه مه تعهدات خود تحت ماده های IV (1), VII (1), VIII (1), VIII (2), IX (2) و X (1) را نقض کرده است»، « آمریکا باید خود، به تصمیم خود، این تحریم های را بدون تاخیر لغو کند» و « آمریکا باید سریعا تهدیدات خود برای اعمال بیشتر تحریم ها را متوقف کند».

یوسف اضافه کرد: «آمریکا باید اطمینان بدهد که به هیچ شکلی اقدامی در راستای دور زدن حکم دادگاه در این پرونده نخواهد کرد و تضمین بدهد که این رفتار و نقض عهدنامه 1955 تکرار نخواهد شد»، «آمریکا باید به طور کامل هزینه های ناشی از تقض قوانین بین الملل را بر اساس تصمیم دادگاه جبران کند» و «ایران حق ارائه گزارش به دادگاه در مورد برآورد دقیق خساراتی که آمریکا باید پرداخت کند را محفوظ می دارد»؛ دیگر خواسته های ایران در این دادخواست بود.

وی در ادامه نظر دیوان را به این شرح اعلام کرد: خواسته دادگاه این است که دو کشور اختلاف را طی روند صلح آمیز حل و فصل کنند و نقض هایی که ایران از سوی آمریکا عنوان کرده است می تواند بخشی از معاهده باشد.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری تصریح کرد: مشخص شده که دو کشور نتوانستند طی روند صلح آمیز اختلاف را حل و فصل کنند و دادگاه لازم دانست که عنوان کند آمریکا بخشی هایی از معاهده را نقض کرده است.

یوسف تاکید کرد: حقوق ایران که می تواند نقض شده به کالاهای ضروری از قبیل دارو، غذا و همین طور تسهیلات هوایی مرتبط است. از این رو تدابیری که توسط آمریکا اتخاذ شده می تواند پیامدهایی ناخوشایندی داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین