کد خبر: ۵۵۳۲۱۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
الجبیر گفته "با قطر همکاری امنیتی داریم| عربستان قاتلان خاشقجی را محاکمه می‌کند"

ادعاهای وزیر خارجه عربستان: ایران با تحریم‌های جدی مواجه است و این تحریم‌ها تشدید خواهند شد|روابط با آمریکا "آهنین" است| روند صلح باید کلید روابط با اسرائیل باشد

الجبیر مدعی شد: ما در خاورمیانه با دو رویکرد مواجه هستیم اولی رویکرد روشن عربستان و دومی رویکرد تاریک ایران، این درک وجود دارد که ایران "بزرگترین کشور حامی تروریسم" است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیران خارجه عربستان و بحرین در چهاردهمین گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای ۲۰۱۸ در منامه با حضور مسؤولان دولتی و غیردولتی درباره مسایل دفاعی، سیاست خارجه و خاورمیانه و نیز سازمان همکاری اسلامی، پرونده خاشقجی و روابط با آمریکا و ایران صحبت کردند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مذکور سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را "خردمندانه و واقعگرایانه" توصیف کرد و گفت: ما همه کشورهای (عربی) حوزه خلیج (فارس) از این سیاست حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: عربستان روابط استراتژیک، با ثبات و مستحکمی با آمریکا دارد و این روابط هرگز تغییر نخواهند کرد. منافعی وجود دارند که ما باید از آنها حمایت کنیم و در کنار کسانی که به ما کمک خواهند کرد، بمانیم.

الجبیر گفت: در میان "هیستریک رسانه‌ای" درباره قتل جمال خاشقجی روابط با آمریکا "آهنین" است.

وزیر خارجه عربستان درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید نیز گفت: این پرونده حساس شده و حقایق با روند تحقیقات مشخص می‌شوند و عوامل این پرونده در عربستان محاکمه خواهند شد.

الجبیر در ادامه گفت: تحقیقات در پرونده خاشقجی زمان می‌برد و حقایق با روند تحقیقات روشن می‌شود. مسؤولان عربستانی اجرای قانون در ترکیه با همتایان ترکیه‌ای خود در تحقیقات پرونده خاشقجی همکاری می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان با اشاره به اینکه برخی افراد در پرونده خاشقجی پایشان را از دایره اختیاراتی که داشتند، فراتر گذاشتند، گفت: تحقیقات مستمری در عربستان و ترکیه در این پرونده وجود دارد و هر روز مدارک و شواهد جدیدی به دست می‌آیند که ما آنها را رصد می‌کنیم.

او همچنین از رسانه‌ها خواست تا اتمام تحقیقات منتظر بمانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در ادامه با تکذیب هر گونه روابط کشورش با اسرائیل گفت: باید قبل از هر گونه عادی سازی روابط با اسرائیل روند صلحی ایجاد شود که حق فلسطینی‌ها را به آنها بدهد.

وی تاکید کرد:‌ روند صلح باید کلید روابط با اسرائیل باشد.

الجبیر درباره مساله تحریم قطر نیز تاکید کرد: ما مشکلاتی با قطر داریم اما همکاری‌های امنیتی با دوحه ادامه دارند و ائتلاف استراتژیک خاورمیانه هرگز تحت تاثیر اختلافات دیپلماتیک قرار نخواهد گرفت.

الجبیر افزود: در مذاکرات ائتلاف استراتژیک خاورمیانه در عربستان مسؤولانی از قطر شرکت کردند.

وی افزود: شورای همکاری خلیج (فارس) مهمترین موسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باقی خواهد ماند و ما تلاش کردیم که این شورا تحت تاثیر اختلافات با قطر قرار نگیرد.

وزیر خارجه عربستان درباره سوریه نیز گفت: تردید باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در دادن اسلحه به مخالفان سوری موجب دخالت روسیه در سوریه شد.

این مسؤول عربستان درباره روابط ریاض با آنکارا نیز گفت: ترکیه کشور دوست ماست و ما روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خوبی با آنها داریم.

الجبیر افزود: ما با قدرت ائتلاف استراتژیک خاورمیانه را حمایت می‌کنیم و نشست‌هایی در عربستان اخیرا با کل کشورهای عضو شورای همکاری و مصر برگزار کردیم و رایزنی‌ها در این باره ادامه داشته و بر چارچوب عملی متمرکز است.

وی درباره روابط با عراق نیز گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری در عراق و توسعه روابط هستیم.

الجبیر مدعی شد: ما در خاورمیانه با دو رویکرد مواجه هستیم اولی رویکرد روشن عربستان و دومی رویکرد تاریک ایران، این درک وجود دارد که ایران "بزرگترین کشور حامی تروریسم" است.

وی افزود: نور همیشه بر تاریکی پیروز می شود اما سوال این است که این شکست چگونه ممکن است؟

الجبیر در ادامه گفت: ایران با تحریم‌های جدی مواجه است و این تحریم‌ها در نوامبر آتی تشدید خواهند شد.

خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز در این کنفرانس گفت: منامه همچنان شورای همکاری خلیج (فارس) را ستون ثبات منطقه‌ای می‌داند و به این مساله پایبند است.

وی افزود: عربستان پناهگاهی برای ثبات و رویکرد آینده منطقه ماست.

وزیرخارجه بحرین در ادامه گفت: ما هرگز در خردورزی سلطان قابوس (پادشاه عمان) در مشارکتش در حل مساله فلسطین تردید نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بحرین ادعا کرد: حزب‌الله در راستای بی‌ثبات‌سازی و ناامنی منطقه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به حضور مسؤولانی از قطر در مذاکرات ائتلاف استراتژیک خاورمیانه و اینکه بحران با قطر هرگز بر این ائتلاف تاثیری نخواهد گذاشت، گفت: این ائتلاف سال آینده در این روزها فعال خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
4
عربستان راه درستو انتخاب کرده و هر روز داره پیشرفت میکنه تو دنیای امروز باید با غرب و آمریکا تعامل داشت تا پیشرفت کرد وگرنه میشه
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
2
شما فعلا دسته گُلی را که در کنسولگری استانبول به آب داده اید، رفع وُ رجوع کن! باقی طلبت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
2
3
یعنی از آل سعود جنایتکار تر و نوکر صفت تر و آدمکش‌ تر و بزدل تر پیدا می کنید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1
2
سلام،ارتباط با امریکا دلارین است نه آهنین.اگر دلارهای عربستان نبود امریکا گاوشیرده عربستان را نمی دوشید بلکه ذبح می کرد.
ببو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
2
0
اوا خواهر)).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1
0
عربستان با توجه به اینکه گرفتار یک بحران سیاسی مطبوعاتی قرار گرفته که متأسفانه این بحران ناشی از قتل فجیع یک روزنامه نگار از کشتار وحشیانهء هزاران زن وکودک وپیر و جوان ونابود کردن زیرساختهای کشور فقیر یمن مهمتر شده است ! چون فرهنگ وادب غربی اینگونه است ! واین وزیر معروف به دوج.....سعودی همانگونه که پیش بینی میشد با حملهء یه ایران سعی در تشدید ایران هراسی میخواهد افکار عمومی جهان را فریب داده و منحرف کند !( عربستان برای خلاصی از این فشار جهانی بعید نیست که از حیلهء حملهء نظامی به ایران هم استفاده کند ! ) اما اگر ذره ای شعور در ال سعود بود از این بزرگترین تجمع بشری در بزرگداشت اربعین حسینی ع ؛ این عبرت را میگرفت که حق و حقیقت هرگز پنهان نمیماند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
2
عرب ها و خود فلسطین با اسرائیل کنار اومدن..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
2
هم صدایی ترامپ و نتانیاهو و سعودی ها و مخالفین داخلی برجام چه معنی میتواند داسته باشد؟خائن واقعی کیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
1
0
قدیما کسی پول داشت نوکر میگرفت جدیدا این ملخ خورها پول دارند ولی نوکری میکنند
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
1
عربستانی که ( آل سعود ) با دموکراسی و حق طبیعی مردمش در برگزاری انتخابات مخالفت میکنه و بصورت پادشاهی کشور رو به دست خودشون دارن واسه ما تکلیف تعیین میکنه . ننگ بر آل سعود تاریک اندیش آدم کش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین