کد خبر: ۵۵۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

محسن هاشمی گزینه اصلی تصدی شهرداری؟

از صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشخص است که باز هم بحث شهردار شدن محسن هاشمی مطرح است و او را می‌توان اصلی‌ترین گزینه شهرداری تهران دانست. هرچند حسین مرعشی، ‌عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به مهر گفته است که کارگزاران گزینه مشخصی برای جایگزینی افشانی ندارد، اما به نظر می‌رسد محسن هاشمی گزینه اصلی آنهاست.
آفتاب‌‌نیوز :
 «پس از رأی‌ نیاوردن فوریت مستثنا‌ کردن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، حالا اعضای شورای شهر تهران، در حال گرم‌ کردن خود برای انتخاب سومین شهردار برای پایتخت هستند. پس از آخرین تلاش‌های بی‌نتیجه اعضای شورا و مجلس برای نگه‌داشتن شهردار کنونی تهران، روز گذشته، اولین جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران پس از قطعی‌شدن خداحافظی افشانی از بهشت برگزار شد که به گفته علی اعطا، اگر چه بخش عمده این جلسه به بررسی برنامه پنج‌ساله سوم با حضور معاون جدید برنامه‌ریزی شهرداری اختصاص داشت، اما در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار نیز بحث و تبادل‌ نظر شد اما تصمیمی گرفته نشد.

او افزود: در دومین جلسه هم‌اندیشی امروز در این رابطه گفت‌و‌گو و فرآیند نهایی مشخص می‌شود. پیش‌نویسی در خصوص فرآیند انتخاب شهردار تهیه شده که مشابه روند گذشته، اما فشرده‌تر است. در جلسه هم‌اندیشی پیش‌نویس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و پس از جمع‌بندی، زمان‌بندی آن نیز مشخص می‌شود.

وی درباره این که آیا سرپرستی در این فاصله انتخاب می‌شود یا خیر نیز افزود: بر اساس قانون، در فاصله انتخاب شهردار توسط اعضا تا صدور حکم توسط وزیر کشور، شهرداری باید سرپرست داشته باشد که این سرپرست طبق قانون باید یکی از کارکنان شهرداری باشد.

از زمان استقرار شورای اسلامی پنجم، تهران دو شهردار - محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی - را به خود دیده که عمر تصدی آنها به یک سال هم نرسید. محمدعلی اول بنا بر مصلحت و اجبار استعفا داد و محمدعلی دوم با وجود تمام تلاش‌های خودش و دیگران نتوانست از پس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برآید اما جز افشانی و نجفی، شهرداری دو سرپرست نیز داشته است که آنها را هم شورای شهر انتخاب کرده؛‌ مصطفی سلیمی و حسینی‌ مکارم.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شهرداری تهران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران گفت: در صدر فهرست کاندیداهای احتمالی شهرداری تهران نام محسن هاشمی می‌آید و در ادامه می‌توان به نام‌هایی مانند پیروز حناچی، جواد امام، سیدکامل تقوی‌نژاد، مناف هاشمی، واعظ مهدوی، علی‌‌اصغر مونسان، عباس آخوندی و علی ربیعی اشاره کرد.

وی درباره جلسه هم‌اندیشی روز گذشته اعضای شورای شهر نیز گفت: در جلسه هم‌اندیشی به بررسی برنامه سوم توسعه شهرداری تهران پرداختیم اما انتهای جلسه بحث شهرداری پیش آمد و یک‌سری پیشنهادات مطرح شد ‌اما تصمیمی درباره فرایند نهایی گرفته نشد، چون دیروز همه اعضا نبودند و این جلسه به امروز موکول شده است.

علیخانی گفت: گزینه انتخابی من برای تصدی شهرداری تهران محسن هاشمی، ریاست شورای اسلامی شهر تهران است. از ابتدای شورا هم نظر ما همین است و در مرحله دوم هم همین نظر را داشتیم که ایشان پنج رأی بیشتر نیاورد و الان هم نظرم با محسن هاشمی است. معتقدم کسی باید شهردار تهران شود که شهر و شهرداری را به خوبی بشناسد و بدنه شهرداری قبولش داشته باشند.‌ او می‌خواهد با این بدنه کار کند و باید به مشکلات واقف باشد. کسی که بخواهد از بیرون شهرداری وارد شود، تا بخواهد با مسائل و مشکلات شهر و شهرداری آشنا شود و بخواهد نیرو بیاورد، فرصت‌سوزی می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم که بهترین گزینه در حال‌ حاضر آقای هاشمی است.

علیخانی در ادامه با اشاره به مخالفت برخی از اعضای شورا با خروج محسن هاشمی از شورای شهر گفت: نگرانی‌ عده‌ای خروج محسن هاشمی و آمدن مهدی چمران و گزینه دیگری از فهرست رقیب به شورای شهر است. اینها به نظر من نگرانی‌های بی‌موردی هستند، ما آن‌ قدر هم جمع خود را ضعیف نمی‌دانیم که بخواهیم با آمدن یک نفر از بیرون احساس ضعف کنیم. اگر هم کسی از بیرون به شورا وارد شود، بالاخره از جریانی می‌آید که بخشی از مردم طرفدار آن هستند و این مسئله جای نگرانی ندارد. من بیشتر نگران کارنامه در پایان شورا هستم تا آمدن یک رقیب به شورا. ما یک سال را گذرانده‌ایم و سه سال فرصت داریم. باید دستاورد و کارنامه داشته باشیم و مردم آن روز دیگر به این فکر نمی‌کنند که شهردار چه کسی بود، بلکه به دنبال دستاورد شورا و شهرداری خواهند بود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در پاسخ به این سؤال که در یک سال گذشته شهرداری تهران چه دستاوردی برای پایتخت داشته، گفت: ما در بخش نرم‌افزاری دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم. در بخش سخت‌افزاری هم بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان رساندیم. ما ماهی یک پروژه افتتاح کردیم. با همین دست‌های خالی و مشکلات مالی و بدهی، بخشی از بدهی‌های گذشته را پرداخت کردیم...، اما این که برای مردم ملموس باشد و ببینند هر روز در شهر یک پروژه افتتاح شده شاید این اتفاق نیفتاده؛ چراکه سیاست ما هم این نبود. رویکرد ما این نبود که پول نداشته باشیم اما پروژه شروع کنیم. پروژه‌ای را که چند سال بود خاک می‌خورد و سرمایه مملکت خوابیده بود و نیمه‌کاره رها شده بود، به پایان رساندیم. درباره پروژه اتوبان صیاد صحبت می‌کنم که چندین‌ سال خوابیده بود و هفته پیش افتتاح شد و همین‌طور تا به امروز پنج، شش هزار میلیارد بدهی شهرداری را پرداخت کردیم. وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت نوشته شد که حدود هزار واگن مترو تهیه شود و این هزینه از محل صرفه‌جویی‌ها اتفاق افتاد که در شهرداری تهران سابقه نداشت.

علیخانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر وضعیت امروز شهرداری تهران، و انتخاب سه شهردار برای تهران را نتیجه لجبازی احزاب می‌دانید، نیز گفت: خوشبختانه جمع ۲۱نفره با وجود اختلاف‌ نظرهای احتمالی، اما هر وقت جمع به نتیجه رسیده همه تبعیت کرده‌ایم، یعنی مثل شوراهای قدیم دعوا نداریم و نمی‌شود گفت ما مثل شورای اول دچار مشکل هستیم. همان اول هم که ما گفتیم آقای هاشمی شهردار شود و ایشان رأی نیاوردند، نه ایشان اعتراض کردند و نه ما اعتراض کردیم اما دلیل نمی‌شود نظرمان را نگوییم. نگاه بنده درباره انتخاب شهردار سیاسی نیست، نگاه بنده این است که در پایان کارمان در شورا مردم از ما کارنامه می‌خواهند و اگر امروز ما این حرف‌ها را نزنیم، می‌گویند نمی‌فهمیدند، این حرف‌ها را می‌زنیم که در تاریخ ثبت شود. با این که مطالبات مردم را بعضی‌ها می‌دانند، ولی مخالفت می‌کنند. ممکن است در آینده هم هاشمی شهردار نشود ولی دلیل نمی‌شود که حرف حق را نزنیم.

از صحبت‌های علیخانی مشخص است که باز هم بحث شهردار شدن محسن هاشمی مطرح است و او را می‌توان اصلی‌ترین گزینه شهرداری تهران دانست. هر چند حسین مرعشی، ‌عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به مهر گفته است که کارگزاران گزینه مشخصی برای جایگزینی افشانی ندارد اما به نظر می‌رسد محسن هاشمی گزینه اصلی آنهاست. وی درباره گزینه حزب کارگزاران برای جایگزینی محمدعلی افشانی در شهرداری تهران گفت: وقتی حزب کارگزاران کاندیدایی ندارد، به‌ دروغ نمی‌تواند اعلام کند که کاندیدا دارد چون همه کاندیداهای حزب کارگزاران عمدتا بازنشسته هستند و فقط آقای محسن هاشمی که رئیس شوراست، بازنشسته نیست؛ برای انتخاب شهردار اعضای شورا باید قانع باشند؛ برای همین، اکثریت شورا باید با بیرون‌آمدن فردی از شورا موافق باشند.

علاوه بر این، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نیز در گفت‌وگو با «شرق»، گفت: دستور اصلی جلسه هم‌اندیشی راجع به برنامه سوم بود و این که این برنامه کلیاتش تا حدودی مورد تأیید است و قرار شد یک بازآرایی شود و پیشنهادات اعضای کمیسیون‌های مختلف در آن لحاظ شوند. بحث بعدی ما راجع به بازنشسته‌ شدن آقای افشانی بود. ظواهر امر نشان می‌دهد که شهردار تهران باید تا ۲۴ آبان‌ماه کرسی شهرداری را واگذار کنند، البته ما علاقه‌مند به پایداری مدیریت شهرداری بودیم، اما اتفاقاتی که از ابتدای شورای پنجم تا امروز افتاده که همه ناشی از عوامل بیرونی بوده، سبب عوض‌شدن شهرداران شده است. البته با این که ما ثبات مدیریت شهری را می‌خواهیم و برخی هم به ما خرده می‌گیرند که تهران دو شهردار تاکنون عوض کرده است، من معتقدم که همیشه هم ثبات مدیریتی را نمی‌توان به عنوان یک نکته مثبت تلقی کرد، به هر حال ممکن بود شهرداری نیز سر کار می‌آمد که به دلیل نالایقی برکنارش می‌کردیم، اما این دو شهرداری که داشتیم، مجبور به تغییرشان شدیم. آقای نجفی به دلیل فشار بیرونی و آقای افشانی هم به ما گفته بودند که خودشان را بازخرید کردند و شامل این قانون نمی‌شوند ولی الان می‌بینیم که شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شدند.

خداکرمی تأکید کرد: گر چه من فکر می‌کنم می‌شد که شهرداران را از این قانون استثنا کرد؛ چرا که به صورت غیر مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند. چون اعضای شورا هستند که شهردار را انتخاب می‌کنند و اعضای شورا هم انتخاب مردم هستند. بحث بعدی این است که روند انتخاب شهردار را مشخص کنیم. بعضی از همکاران دوست دارند که آقای محسن هاشمی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم، خود من هم می‌دانم که آقای هاشمی مدیر بسیار خوبی هستند اما جایگاه ایشان به عنوان ریاست شورا بسیار مهم است. برای همین است که گزینه‌های دیگری را  بررسی  کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که گزینه‌ها چه کسانی هستند، گفت: هنوز واقعا کسی مطرح نشده، خود من معتقدم مدیرانی که در دولت کار می‌کردند و ناکارآمد بودند، نباید در شهرداری باشند. گاهی ممکن است یک جوان باهوش متخصص و نوآور خیلی بهتر از یک مدیر خسته عمل کند. ما باید با توجه به مسائل امروز تهران و به‌ویژه‌ چالش‌های اقتصادی موجود به فکر انتخاب شهردار کارآمد باشیم. بنابراین ممکن است که گزینه‌هایی که قبلا برای تهران خوب بودند امروز دیگر مناسب نباشند، چون تهران شرایط ویژه‌ای دارد و ما در آستانه تحریم‌های ویژه هستیم و آن انتظاراتی که برای سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه بین‌المللی برای برخی پروژه‌ها داشتیم، برآورده نخواهد شد، بنابراین تلاش می‌کنیم یک گزینه نوآور و صاحب سبک که بتواند از پس چالش‌های تهران بربیاید را انتخاب کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: من یک بار با آقای هاشمی صحبت کردم و گفتم نظرتان در صورت خروج افشانی از شورا چیست و ایشان گفتند من که فعلا شورا هستم ولی به هر حال ایشان روحیه جنگنده‌ای دارند و فکر می‌کنند از عهده این کار برمی‌آیند و البته ما هم این را می‌دانیم، اما رفتن ایشان از شورا برای ما آزاردهنده خواهد بود. بنابراین هنوز در این‌باره  تصمیم‌گیری نکرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم گزینه مناسبی را انتخاب کنیم.

با وجود این، همه اعضا موافق شهردار شدن محسن هاشمی نیستند و نظرشان ماندن او در شورای شهر است، برای مثال زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران، روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به این که محسن هاشمی‌ رفسنجانی نه‌تنها بهترین رئیس شورای شهر تهران است، بلکه بهترین رئیس شورای کشور است، گفت: شورای شهر تهران به‌ دنبال حفظ وی در شوراست.

با این حال، بر اساس مصاحبه سخنگوی شورا با روزنامه «شرق» که روز پنجشنبه منتشر شد، طبق پیش‌نویس تهیه‌ شده، ابتدا فهرست بلندی از کاندیداها تهیه می‌شود، سپس از این فهرست بلند افرادی در رأی‌گیری انتخاب شده و از آنها دعوت می‌شود برنامه ارائه دهند و نقطه‌نظرات خود را درباره برنامه پنج‌ساله سوم مطرح کنند. اینک کلیات فرایند انتخاب شهردار تهران مشخص است و آن چه اهمیت دارد،  نظرات کاندیداها درباره برنامه فعلی است، در دور گذشته کاندیداها باید در دو هفته برای خود برنامه تهیه می‌کردند اما در این دوره مطالب ارائه‌شده معطوف به نقطه‌نظرات آنها درباره برنامه پنج‌ساله است و در نهایت دو نفر انتخاب می‌شوند و شهردار از میان این دو نفر انتخاب می‌شود.»

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین