کد خبر: ۵۵۴۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱

اشرف غنی مجددا برای ریاست جمهوری افغانستان نامزد می‌شود

دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان امروز شنبه اعلام کرد، اشرف غنی مجددا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ نامزد خواهد شد. رقبای بالقوه هم تقلا برای کسب این پست عالی رتبه را آغاز کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشرف غنی که در انتخابات آلوده به تقلب سال ۲۰۱۴ و نهایتا میانجیگری آمریکا در یک توافق قدرت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، انتظار می‌رود خودش را نامزدی به تصویر بکشد که می‌تواند به این جنگ ۱۷ ساله پایان دهد.

اشرف غنی تلاش دارد تا بر تلاش‌های تحت امر آمریکا برای همکاری با طالبان در مذاکرات صلح که نشانه‌هایی از به بار نشستن دارد، تاکید کند. شاه حسین مرتضوی، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت: تایید می‌کنم که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان به دنبال ابقا در مقامش در انتخابات سال آتی است.

غنی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ آقای عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک را به عنوان معاونش برگزید، هنوز مشخص نکرده است که چه کسی را انتخاب خواهد کرد. همچنین هنوز مشخص نیست که در انتخابات ۲۰ آوریل چه کسی او را در پای صندوق رای به چالش می‌کشد.  

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان که معادل پست نخست‌وزیری است و محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی سابق افغانستان که ماه اوت از کارش کنار رفت، در میان رقبای احتمالی هستند. عطا محمد نور، فرماندار سابق ولایت بلخ هم که از سمتش کناره‌گیری نمی‌کرد و ماه‌ها بحران سیاسی با غنی ایجاد کرد، پیشتر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ابراز تمایل کرده بود.

ثبت‌نام از نامزدهای انتخاباتی از دهم نوامبر آغاز می‌شود؛ دقیقا همان روزی که کمیسیون مستقل انتخابات قرار است نتایج انتخابات پارلمانی نمادین در ماه گذشته را منتشر کند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین