کد خبر: ۵۵۵۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
اگر دموکرات‌ها پیروز شوند آنان می‌توانند هدف اصلی خود؛ یعنی به جریان انداختن پرونده علیه ترامپ را دنبال کنند

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند| آینده ترامپ چه می‌شود؟

سناریوی اول این است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برنده می‌شوند و جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ می‌کنند. این محتمل‌ترین نتیجه است که نه تنها در نظرسنجی‌ها که در بحث‌های استراتژیست‌های هر دو حزب نیز به آن اشاره می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- یک روایت غالب در روزهای اخیر درباره نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای  آمریکا این است که دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند و جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ می‌کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روایت عمدتا مبتنی بر نتیجه نظرسنجی‌های ملی و سراسری است و باید با احتیاط به ارزیابی اعتبار آن پرداخت. واقعیت آن است که رای‌دهندگان زیادی می‌خواهند اشتباه‌شان در سال 2016 میلادی را جبران کنند اما نظرسنجی‌ها نمی‌توانند بگویند که دقیقا آنان چه رایی خواهند داد. 

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

رادیو عمومی ملی (ان پی ار) در گزارشی به چهار سناریوی احتمالی درباره نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا پرداخته است: 

سناریوی اول: دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برنده می‌شوند و جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ می‌کنند 

این محتمل‌ترین نتیجه است که نه تنها در نظرسنجی‌ها که در بحث‌های استراتژیست‌های هر دو حزب نیز به آن اشاره می‌شود. با این حال، باز هم باید با احتیاط در این‌باره نظر داد چرا که رقابت میان ایالت‌ها در سرتاسر امریکا تنگاتنگ است. 

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

این اتفاق چگونه روی می‌دهد؟ فارغ از نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها مایل به بازپس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان هستند. در این میان باید به نامزدهای زن حزب دموکرات و حضور گسترده آنان اشاره کرد. این نامزدها در مناطقی چون ویرجینیا و نیوجرسی خوب عمل کرده‌اند. نکته جالب توجه دیگر آن است که تنها 54 درصد از زنان جمهوریخواه در نظرسنجی مشترک "ان پی ار" و "پی بی اس" گفته‌اند که مشتاق شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای هستند. این در حالیست که 78 درصد از مردان جمهوریخواه ثبت‌نام کرده در انتخابات شرکت می‌کنند. پس زنان جمهوریخواه چه می‌کنند؟ نامعلوم است. در صورتی که اکثریت زنان جمهوریخواه در خانه مانده باشند، کار برای دموکرات‌ها به منظور کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان راحت‌تر می‌شود. 

معنای این موضوع چیست؟ این پیروزی بزرگی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود. آنان می‌توانند هدف اصلی خود یعنی به جریان انداختن پرونده علیه ترامپ را دنبال کنند. البته در این سناریو جمهوریخواهان هنوز می‌توانند قضات فدرال را تایید کنند و نامزدهای ترامپ برای دیوان عالی را مورد تایید قرار دهند با این حال، بر سر تصویب هرگونه قانون مهمی آنان نیازمند به مذاکره با دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به خصوص احتمالا با نانسی پلوسی رییس احتمالی مجلس نمایندگان بعدی خواهند بود. 

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

2-جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان و سنا را حفظ خواهند کرد 

این پیروزی‌‌ای بزرگ برای جمهوریخواهان خواهد بود. چگونه این وضعیت روی خواهد داد؟ در انتخابات 2016 نظرسنجی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که ترامپ پیروز شود. اگر این بار نیز رای‌دهندگان روستایی مشارکتی بیش از حد انتظار داشته باشند نتایج انتخابات می‌تواند به نفع جمهوریخواهان تغییر کند. همچنین اگر لاتین‌تبارها و رای‌دهندگان جوان در خانه بمانند وضعیت به نفع جمهوریخواهان تغییر می‌کند. 

معنای این موضوع چه خواهد بود؟ ترامپ و جمهوریخواهان گام‌های بلندتری را بر خواهند داشت. آنان به سوی نابودی کامل طرح اوباماکر یا بیمه خدمات درمانی همگانی حرکت خواهند کرد. علاوه بر ان انتصاب افراد مدنظر ترامپ در قوه قضاییه و دادگستری امریکا بر احتمال باز شدن دوباره پرونده مداخله روسیه در انتخابات 2016 میلادی و احتمال جانبداری آنان از ترامپ را پایان خواهد داد و خیال ترامپ راحت خواهد شد. 

ترامپ در آن صورت بیش از پیش چهره‌ای شیطانی از مهاجران ترسیم می‌کند و آنان را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کند. 

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

3- دموکرات‌ها هر دو مجلس نمایندگان و سنا را از آن خود خواهند کرد 

این سناریو کم احتمال‌ترین سناریو برای تحقق است با این حال، ناممکن نیست. در آن صورت آنان علیه ترامپ و جمهوریخواهان در سطح ملی اقدامات بیشتری را انجام خواهند داد. 

چگونه این وضعیت روی خواهد داد؟ مسیر برای دموکرات‌ها در این راستا دشوار است. آنان نیازمند برد در ایالت‌هایی مانند آریزونا و نوادا و احتمالا تگزاس و تنسی هستند که عموما جمهوریخواهان در آنجا دست بالا را داشته‌اند. 

این وضعیت به چه معنا خواهد بود؟ این شکستی کامل برای ترامپ و جمهوریخواهان در سرتاسر امریکا خواهد بود. در آن صورت ترامپ باید در این‌باره تصمیم بگیرد که میانه‌روانه‌تر عمل کند و با دموکرات‌ها همکاری کند و تا ژانویه 2019 میلادی لنگ لنگان ادامه دهد تا در سال 2020 میلادی با رقبای جدی دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری مواجه شود. 

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

4- وقت اضافه 

ممکن است که وضعیت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا در شب انتخابات مشخص نشود و این موضوع به دلیل رقابت سنگین و تنگاتنگ میان نامزدها خواهد بود. 

چگونه این اتفاق روی خواهد داد؟ شمارش کند آرا و آرای غیابی می‌توانند نتایج را دیرتر و با شگفتی تعیین کنند. برای مثال، در صورتی که در می سی سی پی هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را رد روز انتخابات کسب نکنند و اگر هیچ نامزدی دست کم 50 درصد را کسب نکند رقابت‌ها سه هفته بعد ادامه خواهد یافت.

همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای | 4 سناریو که ممکن است برای مجلسین آمریکا روی دهند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین