کد خبر: ۵۵۵۴۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
تحریم‌ها بیشترین آسیب را به بیماران می‌رساند چرا که واردات دارو در ایران کاهش می‌یابد

آسیب‌ تحریم‌های آمریکا علیه مردم؛ بیشترین آسیب تحریم‎ها متوجه زنان، کودکان و بیماران

اگرچه دولت آمریکا مدعی است که برای واردات دارو و غذا به ایران معافیت قائل شده اما واقعیت آن است که تحریم بانک‌های ایرانی از سوی ترامپ سبب می‌شود تا در روند واردات دارو و مواد اولیه لازم برای ساخت آن در داخل اختلال ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- شبکه خبری "الجزیره" با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که شاید به این موضوع کمتر پرداخته شده با این حال، تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های بهداشتی زنان می‌شود چرا که تولیدات بهداشتی از جمله نوار بهداشتی به مراتب گران‌تر خواهند شد و دسترسی به این لوازم و وسایل دشوارتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد لطماتی بر جامعه ایران شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری می‌نویسد: "نگرانی‌ها از این موضوع زیاد است که زنان و کودکان بیشترین آسیب را از تحریم‌های امریکا متحمل شوند. فاطمه 27 ساله که در زمینه سیاستگذاری بهداشت عمومی کار می‌کند و درس زیست‌شناسی را در یکی از دبیرستان‌های تهران آموزش می‌دهد، می‌گوید که در ایران در زمان جنگ ایران و عراق متولد شد و به همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد و سپس در سن 13 سالگی به کالیفرنیا رفت پس از فارغ التحصیلی او تصمیم گرفت به ایران بازگردد. او می‌گوید مانند همه ایرانیان درد ناشی از تحریم‌ها را احساس می‌کند. او می‌گوید قطعا وضعیت آسانی نیست. او می‌گوید در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت دلار قمیت کالاها نیز افزایش یافته است. او می‌گوید مهم نیست که چقدر درآمد دارد مهم این است که میزان درآمدش در برابر دلار ارزشی ندارد. او می‌گوید میزان درآمد ماهانه‌اش در ایران چیزی معادل 160 دلار در ماه است که واقعا ناچیز محسوب می‌شود. او می‌گوید علاوه بر این برای یک زن در ایران وضعیت جایی دشوارتر می‌شود که قیمت نوار بهداشتی و سایر لوزام بهداشتی افزایش یافته و برخی از داروهای مورد نیاز برای زنان گران‌تر شده‌اند. او می‌گوید این تحریم‌ها تنها طبقه متوسط را در ایران فقیرتر و ضعیف‌تر خواهند کرد. او می‌گوید پیدا کردن برندهای خارجی لوازم بهداشتی دشوارتر شده و او به شش یا هفت داروخانه رفته اما نتوانسته وسایل مورد نیاز خود را پیدا کند."

بازتاب آسیب‌های ناشی از تحریم‌های امریکا علیه مردم ایران؛ بیشتر آسیب تحریم‎های آمریکا متوجه زنان و کودکان است

او اشاره می کند که ختی برندهای ایرانی نیز گران‌تر از قبل شده‌اند؛ کالایی که پیش تر 10 هزار تومان بوده اکنون 16 هزار تومان فروخته می‌شود. "آزاده معاونی" مشاور و کارشناس امور جنسیتی در گروه بین المللی بحران به "الجزیره" می‌گوید:"به نظر می‌رسد کیفیت زندگی برای طبقات مختلف در ایران هر روز کاهش می‌یابد. در طول زمان، تحریم‌ها در نهایت باعث از بین رفتن طبقه متوسط در ایران می‌شود". 

فاطمه می‌گوید کمبودها منجر به خرید، ذخیره‌سازی و احتکار قابل توجه شده است. او می‌گوید از این روست که بسیاری از فروشندگان کالاها را نگه می‌دارند و نمی‌فروشند تا در هفته‌های بعدی با قیمت بالاتری کالاها را به فروش رسانند. 

یاسمن 22 ساله فارغ التحصیل از دانشگاه است و در رستوران خانوادگی‌شان در شیراز کار می‌کند. او می‌گوید مردم خیلی چیزها را نمی‎خرند چون همه چیز گران‌تر شده است. او می‌گوید مجبور بود قیمت غذاها را در منو افزایش دهند. او می‌گوید مشتریان می‌دانستند ما چاره‌ای جز این کار نداریم. 

این شبکه خبری می‌نویسد: "محصولات تولید داخل نیز گران شده‌اند و این مشکل اصلی است چرا که بسایری از مواد خام اولیه برای تولید کالا وارداتی هستند. برای مثال، پوشک تولید داخل نیز گران‌تر شده است". 

بازتاب آسیب‌های ناشی از تحریم‌های امریکا علیه مردم ایران؛ بیشتر آسیب تحریم‎های آمریکا متوجه زنان و کودکان است

ابن شکبه خبری در ادامه اشاره می‌کند که به احتمال زیاد تحریم‌ها منجر به کاهش نرخ زاد و ولد در ایران خواهند شد چرا که وسایل ضروری نوزادان و کودکان مانند پوشک حتی برای خانوارهای دارای درآمد متوسط نیز ناممکن شده است. این شبکه خبری اشاره می‌کند که مشکلات ایجاد شده در روابط بانک‌های ایرانی با سوئیفت باعث محدودیت در واردات این کالاها و نایاب شدن آن و افزایش قیمت ها می‌شوند. 

تاثیر منفی تحریم بر بازار دارو

روزنامه امریکایی "لس آنجلس تایمز" نیز به تاثیر منفی تحریم‌ها بر وضعیت دارو در ایران پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: "تحریم‌ها بیشترین آسیب را به بیماران می‌رساند چرا که واردات دارو در ایران کاهش می‌یابد. کمبود مواد خام، واردات کمتر و کاهش ارزش ریال باعث شده تا دارو در ایران گران‌تر شود. اگرچه کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو از تحریم‌های امریکا معاف هستند اما محدودیت‌های شدید بر روی نهادهای مالی و بانک‌های ایران سبب ایجاد مشکل در واردات این کالاها شده‌اند. دولت امریکا دهها موسسه مالی ایرانی را تحریم کرده است. "الیزابت روزنبرگ" از کارشناسان ارشد مرکز امنیت جدید امریکا و مشاور ارشد امور تحریم‌های سابق وزارت خارجه امریکا می‌گوید که احساس سردرگمی بزرگی برای فروش دارو به ایران ایجاد شده است. با وجود آنکه وزارت بهداشت ایران به تولیدکنندگان داخلی دارو، یورو با نرخ ارز متعادل‌تری را ارائه کرده با این حال، هزینه‌های رو به رشد مواد اولیه مانند کارتن، آلومینیوم و لاکتوز برای شیرین‌سازی داروها باعث افزایش 50 درصدی هزینه‌های دارویی و درمانی شده است. این موضوع را سعادت مدیر 65 ساله یک شرکت داروسازی در تهران می‌گوید. تحلیلگران و شرکت‌های دارویی نگران وضعیت مبتلایان به بیماری‌های سرطان و سایر بیمارهای جدی هستند. این رنج باعث روی آوردن مردم به بازار سیاه برای خرید داروهای کمیاب خواهد شد". 

این روزنامه اشاره می‌کند که سال‌ها بود که بانک پارسیان برای اهداف بشردوستانه با همکاری اروپایی‌ها کانال حیاتی تجارت بشردوستانه ایران با جهان خارج را باز نگهداشته بود اما در تحریم‌های تازه بانک پارسیان نیز در فهرست تحریمی امریکا قرار گرفته است. "سپیده سعادت" که خود داروساز است می‌گوید برای مادربزرگ‌اش که از بیماری پارکینسون و الزایمر رنج می‌برد در ماه‌های اینده مجبور خواهد بود دارو را در بازار سیاه خریداری کند. او می‌گوید قاچاقچیان و دلالان در بازار سیاه به دلیل کاهش ارزش ریال داروها را گران‌تر می‌فروشند. آنان دارو را از ترکیه خریداری کرده و با قیمتی 10 برابر بیشتر می‌فروشند. او اشاره می‌کند که مردم مجبورند این دارو را با آن قیمت خریداری کنند چرا که موضوع مرگ و زندگی است.

بازتاب آسیب‌های ناشی از تحریم‌های امریکا علیه مردم ایران؛ بیشتر آسیب تحریم‎های آمریکا متوجه زنان و کودکان است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
شما که میگفتین تحریمها اثر ندارن خودساخته میشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
دارو هیچ وقت تحریم نبوده. به مردم دروغ نگید. به آقا زاده ها بفرمایید انبار داروها رو باز کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
....مگه نمیگید تحریمها اثر نداره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین