کد خبر: ۵۵۵۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
نمایندگان کره جنوبی در راه تهران؛

مشتریان انرژی دوباره برای خرید از ایران صف کشیدند

پنج روز پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه مردم ایران، جزئیات تازه ای از معافیت های تحریمی اعلام شده و در عین حال، کشورهایی مانند کره جنوبی نمایندگان خود را مامور سفر به تهران کرده اند تا برای ازسرگیری خرید نفت از ایران مذاکره کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا پس از ماه ها هیاهو و تلاش بی ثمر برای «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» مجبور شد هشت کشور را از الزام به اجرای تحریم های نفتی معاف کند. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای کشورهای چین، یونان، هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و تایوان معافیت 180 روزه برای واردات نفت از ایران صادر کرده است.
یکی از دلایلی که باعث شد آمریکا از طرح خود عقب نشینی کند واقعیات بازار نفت بود. کشورهایی مانند هند پالایشگاه های خود را صرفا برای پالایش نفت ایران تنظیم کرده اند و به دلیل فاصله نزدیک میان دو کشور، خرید نفت برای آنها مقرون به صرفه تر است. علاوه بر این، تحریم های آمریکا امنیت انرژی خریداران نفت ایران را تهدید می کرد که این مساله برای آنها غیرقابل قبول بود.
به نوشته رویترز،«راویش کومار»سخنگوی وزارت خارجه هندگفت: هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت خام از ایران است که اهمیت زیادی برای تامین امنیت انرژی ما دارد. به نوشته رویترز، دهلی نو در حال بررسی جزئیات طرح معافیت این کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران است. 

**نمایندگان کره جنوبی در راه تهران

در شرایطی که هند در حال بررسی جزئیات معافیت ها و نحوه ادامه خرید از ایران است، کره جنوبی نیز تلاش می کند نیاز خود به نفت ایران را به سرعت تامین کند. خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام آگاه گزارش داد، انتظار می رود هیاتی از کره جنوبی هفته آینده راهی تهران شود تا در خصوص از سرگیری واردات نفت از ایران مذاکره کند.

منابع آگاه گفتند که طبق معافیت های آمریکا، کره جنوبی می تواند روزانه تا دویست هزار بشکه نفت، عمدتا به صورت کندانسه، از ایران وارد کند. کندانسه (نفت تقطیر شده یا نفت میعانی) نفتی بسیار سبک است که از آن برای تولید خوراک پتروشیمی ها استفاده می شود. 
تا پیش از بازگشت تحریم ها، کره جنوبی سومین واردکننده بزرگ نفت از ایران و بزرگ ترین واردکننده کندانسه بود. کره جنوبی از ژانویه تا اوت امسال روزانه به طور متوسط 159 هزار و 770 بشکه کندانسه از ایران وارد کرده بود. 

یکی از منابعی که با رویترز مصاحبه کرده است، گفت نحوه پرداخت پول خرید نفت، انتقال و بیمه آن از جمله مواردی است که باید در مورد آنها صحبت شود. همچنین «حجم دقیق واردات نیز به مذاکرات هفته آینده بستگی دارد.» قیمت نفت نیز یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی خواهد بود.

وزارت خارجه کره جنوبی هفته جاری اعلام کرد که در ازای خرید نفت ایران، «وون» واحد پول کره جنوبی، پرداخت خواهد کرد. احتمال می رود که نفت ایران توسط نفتکش های شرکت ملی نفت ایران به خریداران کره ای تحویل شود. 

علاوه بر این، «شرکت ملی نفت امارات» (ENOC) واردات کندانسه از پارس جنوبی را افزایش داده است. 

**ترکیه به خرید گاز طبیعی ایران ادامه می دهد

هنوز جزئیات معافیت های تحریمی آمریکا به برخی کشورها ابلاغ نشده است اما برخی منابع، آمار و ارقامی را ذکر کرده اند که می تواند بخشی از جزئیات پنهان معافیت ها را روشن کند. «فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه گفت معافیتی 25 درصدی به آنکارا داده است تا بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد. این معافیت 25 درصدی برابر با حدود سه میلیون تن نفت در سال خواهد شد.

وی به شبکه NTV ترکیه گفت البته این رقم، تقریبی است و آمریکا هنوز رقم دقیق را به ترکیه اعلام نکرده است. وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد که کشورش همچنان قراردادی شش ساله برای خرید گاز طبیعی از ایران دارد. او افزود که کشورش به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد.

کارشناسان وتاجران معتقدهستند که ترکیه یکی ازکشورهایی است که بیشترین زیان را ازتحریمهای آمریکا می بیند. «عمر کیلر»رئیس کمیته روابط تجاری ایران و ترکیه درشورای تجارت خارجی ترکیه به شبکه آلمانی دویجه وله گفت:ترکیه بیشترین تاثیر را تحریم ها می پذیرد. ما انتظار داشیتم که آمریکا ملاحظه بیشتری در مورد ما داشته باشد. 

**معافیت 45 روزه برای عراق

عراق یکی دیگر از همسایگانی است که آمریکا را تحت فشار قرار داد تا از اجرای تحریم ها معاف شود. این کشور که در حال حاضر 1200 مگاوات برق از ایران خریداری می کند تلاش فراوان کرد تا روابط تجاری خود را با ایران حفظ کند. در نهایت آمریکا مجبور شد عراق را در فهرست کشورهایی قرار دهد که از تعهد به تحریم های ضدایرانی معاف شده اند. 

جزئیات معافیت عراق مشخص نیست اما سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که واشنگتن معافیتی 45 روزه به عراق داده است تا بتواند به واردات گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک مقام سفارت آمریکا در ویدیویی که روی صفحه فیسبوک این سفارت قرار گرفت، اظهار داشت: آمریکا یک دوره معافیت موقت 45 روزه به عراق داده است تا بتواند به خرید گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد.

وی ادعا کرد که این معافیت «به عراق فرصت می دهد تا به سمت استقلال در حوزه انرژی حرکت کند.» این مقام در ادعای دیگری اظهار داشت: «تحریم های اقتصادی جدید مردم ایران را هدف قرار نمی دهد.» گفته می شود این معافیت ها با این شرط به عراق داده شده است که در ازای واردات از ایران، دلار آمریکا پرداخت نکند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین