کد خبر: ۵۵۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
هند و چین موافقت کردند به ازای پول خرید نفت، ماشین آلات صنعتی به ایران بدهند

ایران و شرکای تجاری‌اش، چگونه می‎توانند تحریم‎های آمریکا را دور بزنند؟

تاکتیک‌هایی هستند که می‌توانند برای انتقال دریایی نفت مورد استفاده قرار گیرند. اتحادیه اروپا نیز به دنبال ایجاد سازوکاری است که از دلار در معامله با ایران استفاده نکند و یا از طریق سیستم بانکی امریکا کاری صورت نگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- رادیوی عمومی ملی (ان پی آر) امریکا با اشاره به اینکه دولت ترامپ امیدوار است تحریم‌های گسترده تازه امریکا علیه بخش‌های نفت، حمل و نقل و خدمات بانکی ایران اقتصاد آن کشور را فلج کند و ایران را مجبور به مذاکره برای توافق هسته‌ای تازه سازد، می‌نویسد: با این حال، علیرغم نظر ترامپ تحلیلگران باور دارند که ایران متقاعد خواهد شد که به دنبال راه‌های تازه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها باشد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "دن واگر" کارشناس امور تحریم‌های بین‌المللی در موسسه مشاوره Lexis Nexis Risks Solutions می‌گوید: "همیشه فعالیت‌های آشکار و پنهانی حول محور تحریم‌ها وجود دارند تا آن را دور زده و یا از میان بردارند. این کاری است که سال‌های طولانی انجام شده است". 

ایران و شرکای تجاری‌اش، چگونه می‎توانند تحریم‎های آمریکا را دور بزنند؟

این کارشناس مسائل تحریمی می‌گوید که ایران می‌تواند از تکنیک‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند؛ از شرکت‌های جانبی و فرعی و با پوشش‌های مختلف و یا سایر واسطه‌ها برای مخفی کردن مبدا و مقصد کالاها. او به تلاش‌ سال‌های گذشته ایران برای تهیه قطعات مورد نیاز هواپیما اشاره می‌کند که تا حدودی نیز موفقیت‌آمیز بود. 

او می‌گوید: "شبکه گسترده‌ای از افرادی در خارج از ایران وجود دارند که به یک شرکت می‌روند و قطعات موتور، دنده و وسایل الکترونیک هواپیماها را خریداری می‌کنند. طبق قانون، خرید کالا و پرداخت آن توسط یک فرد مجاز است. با این حال، واقعیت این است که آنان این کالاها را برای ایران خریداری می‌کنند و به ایران انتقال داده می‌شوند". 

"ان پی ار" اشاره می‌کند که سخت‌ترین کار مقابله با تحریم‌های نفتی ایران است؛ چرا که نفت‌ها با تانکرهای بزرگ در آبهای آزاد حمل می‌شوند. "پیتر هارل" پژوهشگر ارشد در مرکز برای امنیت امریکای جدید، اندیشکده‌ای در واشنگتن در این‌باره می‌گوید: "ما شاهد بوده‌ایم که ایران در برهه‌های تحریم تانکرهای نفتی خود را با خاموش کردن ردیاب جابجا می‌کند تا اطلاعات آن مخفی بماند. آنان می‌خواهند مسیرهای حمل و نقل بسیار پیچیده را پشت سر گذراند تا بتوانند تانکرهای ایرانی را مخفی کنند. انان پرچم تانکرها را تغییر می‌دهند و حتی پیش آمده که نام تانکر نیز تغییر یافته است. این‌ها تاکتیک‌هایی هستند که می‌توانند برای انتقال دریایی نفت مورد استفاده قرار گیرند."

هارل در ادامه این گزارش می‌گوید که عطش زیادی برای کشورها در حوزه انرژی و واردات نفت وجود دارد. او می‌گوید برخی از کشورها حتی ریسک مجازات‌های تحریمی امریکا و حتی کاهش دسترسی به بازار امریکا را به جان می‌خرند. او اشاره می‌کند که آنان در این راستا از شرکت‌ها و بانک‌های کوچک‌تر برای نقل  انتقال پول خرید نفت از ایران استفاده می‌کنند. او می‌گوید: " به کشورهایی نظیر چین و واردات نفت آن کشور از ایران نگاه کنید. این در حالیست که شرکت‌های بزرگ چینی حضور گسترده‌ای در بازار امریکا دارند. با این حال، شرکت‌های کوچک‌تر چینی که تجارت واقعی با امریکا ندارند و تحریم‌ها تاثیر چندانی بر آنان ندارند با ایران معامله می‌کنند". 

"واگر" نیز اشاره می‌کند که برخی از روش‌های دور زدن تحریم و جلوگیری از مجازات‌های ناشی از آن در منطقه‌ای "خاکستری" هستند؛ برای مثال نگهداشتن پول خرید نفت از ایران در یک حساب مانند کاری که هند انجام داد. هند و چین در توافق با ایران موافقت کردند که به ازای پول خرید نفت از ایران ماشین آلات صنعتی مورد نیاز ایران را به آن کشور بدهند. این کارشناس اشاره می‌کند که اتحادیه اروپا نیز به دنبال ایجاد سازوکاری است که از دلار در معامله با ایران استفاده نکند و یا از طریق سیستم بانکی امریکا کاری صورت نگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین