کد خبر: ۵۵۶۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹

نجات جان چند بیمار با اهدای عضو یک دانش‌آموز

اعضای بدن دانش‌آموز بردسکنی که در سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود به چند بیمار نیازمند عضو، حیاتی دوباره بخشید.
آفتاب‌‌نیوز :
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: دانش‌آموز محمدمهدی احمدی ساکن بردسکن که 20 آبان‌ماه به همراه سه نفر دیگر از دوستانش در تصادف با یک دستگاه وانت پیکان در این شهرستان دچار مصدومیت شدید شدند که دو نفر از دانش‌آموزان به وسیله بالگرد به نیشابور و دو نفر دیگر به سبزوار منتقل شدند.

ابراهیم خالقی عنوان کرد: متاسفانه دو نفر از دانش‌آموزانی که به نیشابور انتقال داده شدند یک نفر از آنها فوت کرد و فرد دیگر هنوز در حالت کماست و امیدواریم که بهبود پیدا کند. از دو نفری که به سبزوار انتقال داده شدند نیز یک نفر فوت کرد و نفر دوم به نام محمدمهدی احمدی 9 ساله در بیمارستان امدادی سبزوار دچار مرگ مغزی شد.

وی ادامه داد: این دانش‌آموز پس از موافقت و رضایت خانواده برای اهدای عضو به مشهد انتقال داده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پس از تائید مجدد مرگ مغزی تیمی شامل چهار متخصص (متخصص مغز و اعصاب،جراح مغز واعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی) و پس از تأیید این تیم مدیر کل پزشکی قانونی به عنوان نماینده قوه قضائیه تأیید نهایی مرگ مغزی را انجام داد و صبح امروز اهدای عضو صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کبد محمدمهدی احمدی دانش‌آموز 9 ساله بردسکنی به پسربچه دوازده ساله و دو کلیه آن به یک خانم 27 ساله و آقای 46 ساله اهداء شد، گفت: تاکنون 815 عمل پیوند عضو موفق در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

خالقی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 80 پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است و تلاش می‌کنیم با برنامه‌های آموزشی و حمایت رسانه‌ها موضوع پیوند اعضا را در شهرستان‌ها نیز نهادینه کنیم.

وی افزود: تعداد بیمارانی که در ایران با تابلوی مرگ مغزی فوت می‌کنند بین 5 تا 8 هزار نفر هستند که از این تعداد  50 درصد قابلیت اهداء عضو دارند و سالیانه در ایران حدود 2 هزار و 500 تا 4 هزار نفر از افرادی که مرگ مغزی می‌شوند قابلیت اهداء عضو دارند.

 وی بیان کرد: سالیانه دو هزار و 100 نفر از بیماران مرگ مغزی که می‌توانند اهدای عضو داشته باشند به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها و شناسایی به‌موقع به اهدا نمی‌رسند، اگر به طور متوسط هر کدام از این دو هزار و 100 نفر سه ارگان را بتوانند اهدا کنند حدود 6 هزار و 100 بیمار را می‌توانند نجات دهند ولی این اتفاق نمی‌افتد.

 مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی و افزایش آمار اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی توسط خانواده‌ها را بسیار حائز اهمیت ذکر کرد و افزود: اکنون60 تا 65 درصد خانواده‌های مرگ مغزی موافق اهدا عضو هستند

وی گفت: روزانه در کشور 7 تا 10 نفر در لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند، سالیانه 3 هزار و 300 بیمار از لیست انتظار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می‌کنند و برای جلوگیری از مرگ بیماران در لیست انتظار میزان اهدای عضو در کشور باید به دو برابر افزایش یابد.

 در ساعت 13 روز 20 آبان‌ماه پس از تعطیلی مدارس تعدادی از دانش‌آموزان بردسکنی توسط یک دستگاه خودروی وانت پیکان در فاصله 80 متری مدرسه زیر گرفته ‌شدند و سه نفر از آنان جان خود را از دست دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین