کد خبر: ۵۵۷۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی توسط نوجوانان به صدا درآمده است

موضوع بررسی علل گرایش نوجوانان به اعتیاد و ارائه راهکار در جهت کاهش اعتیاد در استان قزوین برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
میزگرد «بررسی علل گرایش نوجوانان به اعتیاد» با حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین، معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین و کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی با رویکرد اعتیاد در نوجوانان برگزار شد.

اردشیر صفاپور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین در این نشست تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی انواع مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به کودک‌آزاری، همسر آزاری، طلاق، سرقت و دروغ اشاره کرد، پایه و اساس اغلب این آسیب‌ها اعتیاد و مواد مخدر است؛ درواقع هرکجا که اعتیاد باشد آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز نمود پیدا می‌کنند.

وی افزود: اعتیاد به‌تدریج از نوجوانی و جوانی آغاز و به سنین بزرگ‌سالی می‌رسد، این موضوع به این مفهوم نیست که بزرگ‌سالان به سمت مواد مخدر نمی‌روند بلکه در نوجوانی به دلیل اینکه شناخت، اراده و آگاهی کافی نسبت به مواد مخدر وجود ندارد، اغلب اعتیاد از سنین نوجوانی شروع می‌شود.

صفاپور تأکید کرد: امروزه از مصرف قلیان و سیگار به‌عنوان دروازه اعتیاد نام می‌بریم، این آسیب در کودکان و نوجوانان به‌صورت جدی وجود دارد، فردی که سیگار و قلیان مصرف می‌کند باگذشت زمان دیگر دود سیگار کفافش را نمی‌دهد و به سمت مواد مخدر جدیدتری می‌رود.

وی یادآور شد: بر اساس شیوع شناسی انجام‌گرفته جوان‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند و شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم، امروز در حوزه اعتیاد با سه مشکل اساسی کاهش سن مصرف، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی و شیوع اعتیاد در بین زنان روبه‌رو هستیم.

اعتیاد سومین مشکل قزوینی‌ها در تماس با صدای مشاور 

زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین نیز با تأکید بر کاهش سن اعتیاد، تصریح کرد: در حال حاضر بعد از مشکلات زوجین و مشکلات با فرزند سومین میزان تماس گرفته‌شده با سامانه صدای مشاور بهزیستی، اعتیاد و شک و ظن خانواده‌ها به مصرف مواد توسط فرزندانشان است. 

وی افزود: در حال حاضر میانگین سن مصرف مواد مخدر در کشور 24 سال و نیم است که این میزان در استان قزوین پایین‌تر است، در واقع در استان قزوین زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی توسط نوجوانان به صدا درآمده است و مافیای مواد مخدر با ساخت مواد جدید نوجوانان را به ورطه اعتیاد می‌کشند. 

غلامرضایی بیان کرد: خلاءهای ارتباطی بین نوجوانان و خانواده و درواقع ایجاد شکاف نسلی باعث تضعیف سیستم ارتباطی می‌شود، تقویت این مسئله مستلزم تقویت ساختار ارتباطی خانواده‌ها است اگر آموزش صورت نگیرد شکاف نسلی باعث می‌شود که والدین و فرزندان همدیگر را درک نکنند که این امر منشأ بروز وابستگی پیرامونی و وابستگی به مصرف مواد و مشروبات الکلی است.

خانواده محوری‌ترین نقش پیشگیری در خانواده را دارد 

نرگس صفرپور کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین با اشاره به اصلی‌ترین دلیل اعتیاد در نوجوانان اظهار کرد: اعتیاد در سنین نوجوانی اغلب به‌عنوان خلأ ارتباطی، ارتباط عاطفی و عدم درک نوجوان توسط والدین، از منظر نوجوان و ناسازگاری نوجوانان رخ می‌دهد. 

وی افزود: نوجوانان ازنظر فیزیولوژیکی و روانشناسی به خاطر مقطع سنی که در آن قرار دارند به دنبال هیجان و لذت جدید هستند بنابراین مصرف مواد از طرف همسالان به آن‌ها توصیه می‌شود و اغلب نوجوانان اولین مصرف را با همسالان خود تجربه می‌کنند. 

صفرپور خاطرنشان کرد: همچنین برخی از نوجوانان از طریق فضای مجازی با مباحث اعتیاد و انحرافات جنسی آشنا می‌شوند و به‌گونه‌ای تحت آموزش غیرمستقیم قرار می‌گیرند و ترغیب می‌شوند که حداقل یک‌بارمصرف مواد را تجربه کنند که عموماً لذت هم‌زمان باتجربه اولیه منجر به تکرار می‌شود.
وی تأکید کرد: در این میان مدل ارتباطی خانواده با فرزندان در پیشگیری از اعتیاد تأثیرگذار است چراکه اگر اعتمادسازی در بین خانواده وجود داشته باشد نوجوان بدون ترس از واکنش مسائل را در خانواده مطرح و پنهان‌کاری نمی‌کند. 

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین بیان کرد: برخی والدین فکر می‌کنند که نظارت به همراه صمیمت در خانواده حاکم است درحالی‌که فرزندانشان احساس صمیمت نمی‌کنند و معتقدند که در خانواده بازجویی می‌شوند.
 
توانمندسازی آموزش‌وپرورش مهم‌ترین راه پیشگیری از اعتیاد نوجوانان است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین تصریح کرد: در راستای کاهش اعتیاد در بین نوجوانان طرح توانمندسازی آموزش‌وپرورش را اجرایی کردیم به‌طوری‌که سال گذشته مقطع دوم متوسطه در طرح ما قرار گرفت و اعتبار برای این امر در نظر گرفته‌شده است. 

وی افزود: در این طرح آگاه‌سازی دانش آموزان، اولیا و معلمان نسبت به مواد مخدر صورت می‌گیرد و برای دانش آموزان 4 ساعت دوره آموزشی گذاشته می‌شود، به دلیل اهمیت موضوع در سال جاری، نظام به این نتیجه رسیده که آموزش باید از سنین کودکی آغاز شود، بنابراین در سال جاری اعتبار خوبی برای دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه پیش‌بینی‌شده است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین بیان کرد: بین سه تا پنج سال طول می‌کشد که والدین متوجه شوند که فرزندشان آلوده به مواد مخدر است، اگر کسی چند سال عملی را انجام دهد ترک کردن آن سخت است ضمن این‌که مواد مخدر صنعتی در ابتدای امر در ظاهر نشان نمی‌دهد بنابراین خانواده‌ها باید هوشیار باشند. 

وی تأکید کرد: برقراری ارتباط عاطفی حلقه مفقوده در خانواده‌های امروزی است، امروزه اعتیاد در کمین است و بهترین مهندسین فیزیک و شیمی آنالیز می‌کنند که چطور بهترین مواد را بسازند تا اثرگذار باشد و در شکل‌های مختلفی مانند آدامس و شکلات مواد مخدر را ارائه می‌دهند که جذابیت داشته باشد.

در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان، غنی‌سازی اوقات فراغت ضرورت دارد 
 
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین تأکید کرد: اصل قضیه در خانواده برقراری تعامل مثبت است، نوجوان سرشار از انرژی و هیجان است اگر مدیریت نشود در جمع دوستان به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند، خانواده‌ها باید مشخصه‌های ویژه نوجوانان را بشناسند تا در ارتباط با آن دچار تعارض نشود چراکه اگر نوجوان در خانه مشکلی داشته باشد به سمت دوستان حرکت می‌کند. 

وی یادآور شد: نوجوانان به دنبال هیجان هستند و می‌خواهند اوقاف فراغت خود را  با هیجانات پر کنند، بنابراین دولت و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند برنامه‌های رایگان و شاد برای اوقات فراغت نوجوانان مهیا کند که نیازهای این دوره را تأمین کند و گرایش نوجوانان به مواد مخدر کاهش یابد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین