کد خبر: ۵۵۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
در پی اجرای تحریم‌های ثانویه آمریکا، ایران به دنبال راه‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی تحریم است

تاثیر تحریم‌ بر روابط خارجی ایران و سایر کشورها| اتحاد بین‌المللی علیه آمریکا شکل خواهد گرفت؟

همکاری اقتصادی شدید بین تهران و مسکو می‌تواند زمینه‌ای برای آزمایش ایده‌هایی درباره چگونگی مقابله با فشار اقتصادی امریکا باشد. کشورهای دیگر با دقت به نتیجه این همکاری نگاه خواهند کرد و برخی از آنان ممکن است اعتماد به نفس پیدا کنند تا خود را در معرض مواجهه با فشار امریکا قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه امریکایی "نشنال اینترست" با اشاره به اینکه تحریم آمریکا عیله تهران فرصتی استراتژیک برای مسکو در حوزه تاثیر تحریم‌ بر روابط خارجی ایران و سایر کشورها| اتحاد بین‌المللی علیه تحریم‎های آمریکا شکل خواهد گرفت؟انرژی خواهد بود، می‌نویسد: "ویژگی اصلی سیاست تحریمی تازه آمریکا علیه ایران ماهیت یکجانبه آن است. واشنگتن بدون حمایت گسترده بین‌المللی عمل می‌کند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این میان روسیه از تحریم‌های امریکا علیه ایران سود می‌برد و می‌تواند به ایران مشوق‌ها و اهرم‌هایی را برای خلاص شدن از فشار امریکا ارائه دهد. در نتیجه، تحریم‌ها علیه ایران به نفع روسیه هستند؛ نخست آنکه روسیه قادر خواهد بود نفت خود را جایگزین نفت ایران کند که مورد تحریم قرار گرفته است. اگر کشورهایی که خریدار نفت از ایران هستند به خصوص چین، ایتالیا، فرانسه و ترکیه به جای ایران، نفت مورد نیازشان را از روسیه خریداری کنند این به نفع توسعه و پیشرفت مسکو خواهد بود. 

از سوی دیگر، تجارت با روسیه ممکن است یکی از موثرترین اهرم‌ها برای کاهش فشار تحریم باشد. ایران می‌تواند در ازای فروش نفت خود، کالاهای مورد نیاز از روسیه دریافت کند و احتمالا سرمایه‌گذاری روس‌ها را در آن کشور جلب نماید. این موضوع از نظر ژئوپولیتیک روسیه را در برابر امریکا تقویت می‌کند و نشان می‌دهد روس‌ها می‌توانند به کشورهای در حال درگیری با واشنگتن کمک کنند. البته باید اشاره کرد که کشورهای دیگر تمایلی به درگیری با امریکا ندارند. 

برای مثال، علیرغم مخالفت اروپایی‌ها با خروج امریکا از برجام هنوز پس از شش ماه صحبت درباره سازوکار مالی ابتکاری اروپایی‌ها برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران این سازوکار اجرایی نشده است. از سوی دیگر، واقعیت آن است که امریکا با اقامات خود سبب شده تا ایران به روسیه نزدیک‌تر شود؛ این‌بار از نظر اقتصادی. پیشتر نیز جنگ در سوریه باعث نزدیکی بیشتر تهران و مسکو به یکدیگر شد. با بازگشت تحریم‌ها، ایران انگیزه بیشتری برای مصالحه با روسیه دارد. 

تاثیر تحریم‌ بر روابط خارجی ایران و سایر کشورها| اتحاد بین‌المللی علیه تحریم‎های آمریکا شکل خواهد گرفت؟

همکاری اقتصادی شدید بین تهران و مسکو می‌تواند زمینه‌ای برای آزمایش ایده‌هایی درباره چگونگی مقابله با فشار اقتصادی امریکا باشد. کشورهای دیگر با دقت به نتیجه این همکاری نگاه خواهند کرد و برخی از آنان ممکن است اعتماد به نفس پیدا کنند تا خود را در معرض مواجهه با فشار امریکا قرار دهند. اگر چین نیز به ایران و روسیه برای مقابله با امریکا بپیوندد تلاش‌ها برای ایجاد یک سیستم بین‌المللی برای دفاع جمعی علیه تحریم امریکا جدی‌تر خواهد شد. اگر این سیستم شکست بخورد شاهد بی‌ثباتی در روابط بین‌المللی خواهیم بود. زمان نشان خواهد داد که آیا روسیه قادر است از این فرصت به خوبی استفاده کند یا خیر. برای واشنگتن درگیری بیشتر با مسکو بر سر تحریم ایران اجتناب‌ناپذیر نیست. با این حال، برای جلوگیری از این رویارویی، امریکا باید با روسیه مذاکره و معامله کند. با توجه به تجارب سال‌های اخیر به نظر نمی‌رسد این سناریو محتمل باشد. 

نزدیکی بیشتر ایران و عراق بعد از تحریم‎های آمریکا

سایت "المانیتور" نیز از منظر دیگری به تاثیر تحریم‌ها نگاه کرده است. این سایت می‌نویسد تحریم‌های ترامپ علیه ایران به جای تضعیف روابط تهران – بغدادبه ایران انگیزه داده تا روابط خود را با همسایه غربی‌اش (عراق) تقویت کند. 

این سایت می نویسد: "ایران با تحریم‌های ثانویه امریکا به دنبال راه‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی تحریم است. به گفته مقام‌های ایرانی یکی از راهکارها افزایش تجارت و تعامل با همسایگان به خصوص با عراق است. این موضوع تازه‌ای برای ایران نیست چرا که آن کشور پیشتر نیز گام‌هایی را برای بهبود روابط با همسایگان نزدیک خود به خصوص برداشته بود. با این حال، پیشتر این منطق متکی به ملاحظات امنیتی بود و این‌بار به دلایل تجاری و اقتصادی است. روابط ایران و عراق مهمترین موضوع در منطقه غرب آسیا است. ایران و عراق هشت سال در جنگ با یکدیگر بودند اما در نهایت موفق به ایجاد رابطه منحصربه‌فرد اقتصادی شدند. تنها در هفت ماه نخست سال جاری، عراق مهمترین بازار صادرات ایران با حجمی نزدیک به 6 میلیارد دلار بوده است. 

تاثیر تحریم‌ بر روابط خارجی ایران و سایر کشورها| اتحاد بین‌المللی علیه تحریم‎های آمریکا شکل خواهد گرفت؟

دیدار اخیر "برهم صالح" رییس جمهوری تازه عراق با مقام‌های ایرانی نشان‌دهنده حمایت و اهمیت رابطه با ایران برای عراق بود. بغداد نیازمند ایران و امریکا به طور توامان است. نماینده روسیه در شورای امنیت نیز از تصمیم عراق برای گسترش تجارت با ایران حمایت کرده است. او گفته که مسکو از رویکرد مثبت عراق برای تضمین امنیت و بهبود اقتصاد حمایت می‌کند. 

المانیتور در ادامه می‌نویسد: "این گسترش روابط که بازی‌ای برد – برد است محدود به صادرات برق و گاز طبیعی ایران نمی‌شود و تعدادی زیادی از میدان‌های نفتی مشترک دو کشور در حال توسعه هستند. فراتر از حوزه انرژی، ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی در اماکن مقدس شیعه در عراق انجام داده است. همچنین، اقداماتی برای جذب گردشگر درمانی و پزشکی از عراق انجام شده است. این موضوع سبب ایجاد شغل در هر دو کشور خواهد شد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین