کد خبر: ۵۵۹۰۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنانی بر ادامه همکاری با اروپا تأکید کرد

هشدار صالحی به اروپا نسبت به عدم تامین منافع اقتصادی ایران: اگر برجام از هم بپاشد هرج و مرج حاکم می‌شود| باید نگرانی‌های بین‌المللی کاهش یابد

رئیس سازمان انرژی اتمی یک بار دیگر بر تعهد حقیقی‌ ایران برای ادامه و گسترش و عمیق‌تر کردن روابط سازنده و پرفایده‌مان با اتحادیه اروپا در زمینه "همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی" تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مقامات اتحادیه اروپا و ایران روز دوشنبه ۱۶ نوامبر (۵ آذر) تعهد خود را نسبت به حفظ توافق هسته‌ای اعلام و تاکیذ کردند که با وجود خروج دولت ترامپ از برجام، درصدد زنده نگاه داشتن آن هستند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ میگل آریاس کانیته، مسئول انرژی اتحادیه اروپا و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از برگزاری سمینار «همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا» در بروکسل طی یک نشست مطبوعاتی بر تعهد طرفین در جهت حفظ توافق هسته‌ای تاکید کردند.

مسئول انرژی اتحادیه اروپا  گفت: «ما جایگزین قابل اعتماد دیگری برای حفظ صلح در نظر نداریم.» آقای کانیته برجام را توافقی «حیاتی برای امنیت اروپا، منطقه و جهان» دانست. 

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز توافق هسته‌ای را «با وجود نقص‌های آن تنها توافق امکان‌پذیر» خواند و گفت: «امیدوارم جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو توافق هسته‌ای تلاش کنند تا همبستگی آن حفظ شود.» رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین تاکید کرد در صورتی که توافق هسته‌ای از هم پاشیده شود، هیچ کشوری از آن سود نخواد برد و «هرج و مرج حاکم خواهد شد.»


هشدار صالحی به اروپا: اگر برجام از هم بپاشد هرج و مرج حاکم می‌شود| باید نگرانی‌های بین‌المللی کاهش یابد

 باید به گونه‌ای عمل کنیم که نگرانی‌های بین‌المللی کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان انرژی اتمی در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا با بیان اینکه «چیزی که در سال ۲۰۱۶ بر سر آن به توافق رسیدیم، لزوم محقق کردن دستاوردهای توافق‌ هسته‌ای در زمینه همکاری‌های هسته‌ای از سوی هر دو طرف را منعکس کرد» اظهار کرد: پیوست سوم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منعکس‌کننده همکاری و توافق نهایی امضاکنندگان بر سر اقدامات و تدابیر لازم برای اجرای توافق در این حوزهِ حیاتی و مهم، است.

وی در این‌باره افزود:‌ من خود به شخصه شاهد بحث‌ها و گفت‌وگوها بر سر مفاد پیوست سوم و در نهایت به امضا رسیدن آن بوده‌ام. کاملا یاد همه‌مان است که چگونه پروسه سخت و طولانی مذاکرات را طی کردیم و توانستیم بر سر متن نهایی به توافق برسیم. این کار اصلا آسان نبود؛ اما ما موفق شدیم.

علی اکبر صالحی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای ایران گفت: همین حقیقت که دانشمندان و متخصصین از ایران و اتحادیه اروپا سر یک میز نشستند تا به تبادل دانش و تجارب‌شان در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بپردازند، خود یک دستاورد محسوب می‌شود.

صالحی افزود: اتحادیه اروپا از تجربه و شرایط خاصی در زمینه‌ فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله، ایمنی هسته‌ای، مدیریت هسته‌ای و تحقیق و توسعه هسته‌ای بهره‌ می‌برد. در چارچوب کلی قرابت‌ ملی‌مان به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز و به عنوان بخشی از تدابیر و سیاست‌های اساسی‌مان، ما تمایل داشته‌ایم همکاری‌های‌مان در این زمینه‌ها را گسترش دهیم، به همین دلیل است که به تبادل با اتحادیه اروپا به صورت جدی پرداخته شد.

وی در ادامه اظهار کرد: این حسن نیت و عزم سیاسی به علاوه همکاری دو طرف بر روی پروژه‌های خاص، ما را بدین نقطه رسانده است.

صالحی با اشاره به اینکه باید به دستاوردهای گذشته‌مان پایبند باشیم، افزود: ما تلاش می‌کنیم که عمق و کیفیت روابط‌مان را به سطح بالاتری برسانیم. ما باور داریم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و من اطمینان دارم که اتحادیه اروپا نیز حس و عزمی متقابل دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود همکاری ایران و اتحادیه  اروپا درخصوص اجرای برجام را ثمربخش توصیف کرد و گفت: در اینجا باید به همگان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش‌هایش برای نابود کردن آن را یادآوری کنم که ازجمله از طریق فشار بر دیگران برای پیروی از خط مشی خودخواهانه و غیر اصولی‌اش انجام می‌شود. رویکر غیر سازنده دولت کنونی آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هیچ ارزشی برای تعهدات بین‌المللی‌شان قائل نیستند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از توافقات بین‌المللی دیگر همچون توافق آب و هوایی پاریس و همکاری فرا آتلانتیک تصریح کرد: تمام جامعه بین‌الملل می‌داند که این توافق‌ها و معاهدات حاصل تلاش‌های چند جانبه و طولانی مدت برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر برای زندگی و احترام به یکدیگر است. باتوجه به اینکه آانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی 13 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است، خروج آمریکا از این توافق برای کشورهای مستقل عجیب به نظر می‌آید.

وی افزود: از طرفی دیگر یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در حال نقض تعهداتش برای برقراری صلح و امنیت جهان است و توافقی بین‌المللی را تخریب می‌کند که در همان شورای امنیت به تصویب رسیده است.

معاون رئیس جمهور کشورمان با اشاره به همکاری‌های گسترده میان ایران و اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی هسته‌ای، نیروگاه هسته‌ای بوشهر و همکاری در زمینه تحقیق و توسعه تاکید کرد که دو طرف نباید هیچ فرصتی را برای افزایش این همکاری‌ها از دست بدهند.

وی خاطرنشان کرد: ایمنی هسته‌ای در صنعت هسته‌ای‌مان یکی از اولویت‌های ما است و آخرین دستاوردها در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردارند چراکه در نهایت به افزایش هرچه بیشتر ایمنی کل چرخه سوخت کمک می‌کنند. من اطمینان دارم که همکاران ما در اتحادیه اروپا با من هم نظر هستند که اجرای شروط پیوست سوم اطمینان جامعه بین‌الملل به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند. صادقانه می‌گویم که چنین پیشرفتی به ایران نیز درباره تعهد اروپا به توافق هسته‌ای اطمینان می‌دهد.

صالحی ادامه داد: هم هر دو طرف (ایران و اتحادیه اروپا) و هم جامعه بین‌المللی از پیشرفت‌های هسته‌ای سود خواهند برد. همه‌مان باید به گونه‌ای عمل کنیم که به کاهش نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه صلح و امنیت جهانی کمک کند، خصوصا در چنین زمان‌های متلاطم و بی‌ثباتی که یورش بی‌سابقه‌ای علیه قوانین بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی شکل گرفته است.

هشدار به اروپا درباره برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین نسبت به عدم تامین منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای به کشورهای اروپایی هشدار داد.

به گزارش رویترز، علی اکبر صالحی به اتحادیه اروپا نسبت به عواقب غیرقابل پیش بینی لغو توافق هسته ای هشدار داد.  صالحی در حاشیه سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اروپا در بروکسل با هشدار به کشورهای اروپایی طرف برجام در گفتگو با خبرنگاران گفت: در صورت عدم اقدامات لازم در راستای حفظ منافع اقتصادی ناشی از برجام، عواقب زیانباری بر آن مترتب خواهد بود.

با این حال صالحی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال جاری و بازگرداندن تحریمهای هسته‌ای، اتحادیه اروپا بهترین اقدامات را انجام داده است، هرچند که برخی از تلاشهای آنها برای برقراری روابط تجاری با مشکل مواجه شده است.

وی تاکید کرد که «اگر حرفها به عمل تبدیل نشوند در این صورت شرایط خیلی وخیم و غیرقابل پیش بینی خواهد شد». 

یک دیپلمات اروپایی در حاشیه همین سمینار گفت: «ما فقط میتوانیم شرکتها را ترغیب کنیم تا شجاعت لازم را در برابر جریمه های آمریکا برای تجارت با ایران داشته باشند». این دیپلمات اروپایی که در روند مذاکرات با ایران دخیل است افزود: «آنچه که ما اکنون داریم انجام می‌دهیم بیشتر جنبه سمبلیک دارد». 

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز در این همین زمینه گفت: سازو کار مالی ویژه اروپا(SPV) «تغییر دهنده بازی» نخواهد بود. چشم اندازها خیلی تیره و تار هستند.

«میگوئل آریاس کانت» کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا صبح امروز در نشستی با علی اکبر صالحی گفت: این پروژه(SPV) بسیار عظیم و منحصر به فرد است و کارهای فنی آن در حال پیشرفت است. 

به نوشته خبرگزاری فارس، وی همچنین گفته: «آنچه که متوجه شده‌ام این است که اروپا تمام تلاش خود را به کار گرفته و در مسیر راه‌اندازی ساز و کاری است که بتواند فرصتی را برای تسهیل تبادلات بانکی و همچنین صادرات نفت فراهم کند بنابراین امیدواریم پیش از آنکه خیلی دیر شود، این وعده‌ها به عمل تبدیل شود. به نظر می‌رسد که اروپا در وعده‌های خود صادق است».

پس از خروج آمریکا از برجام با بازگشت تحریم‌هاعلیه ایران، کشورهای اروپایی از ایجاد سازو کار ویژه مالی (SPV) برای تجارت غیروابسته به «دلار» برای ایران خبر دادند اما به گزارش رویترز به نقل از منابع اروپایی، تا کنون هیچ‌یک از کشورها میزبانی این سازوکار را نپذیرفته‌اند.

به نوشته یورونیوز؛ با این وجود، مسئول انرژی اتحادیه اروپا گفت که نباید بر اراده کشورهای اروپایی برای عملی کردن سازو کار ویژه مالی (SPV) شک کرد: «این اقدامات از منظر فنی بسیار پیچیده است و پیشرفت‌های خوبی در طول هفته ها و روزهای گذشته صورت پذیرفته است.»

عراقچی: برجام همچنان حفظ شده است

همچنین معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار کرد که همه بر حفظ و نجات توافق هسته‌ای با ایران مصمم هستند.

سیدعباس عراقچی در سومین سمینار همکاری‌های ایران و اروپا اظهار کرد: این سمینار و این زمان بسیار مهم است. همکاری‌ هسته‌ای بخش مهمی از برجام است. همکاری صلح‌آمیز در زمینه‌های هسته‌ای خود بسیار اهمیت دارند؛ خصوصا در این زمان، چراکه پیامی که به جهان می‌فرستد بسیار مهم است. پیام این است که همکاری با ایران در زمینه‌های خاص و بسیار حساس فناوری‌های هسته‌ای ادامه دارد. پس برجام همچنان حفظ شده است و ما همه بر حفظ و نجات برجام مصمم هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
چرا با آمریکا مذاکره نمیکنیم
مگه از ما چی میخواد...
ناشناس
|
Sweden
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
... صالحی فکر می کند جهان توفان است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
مگه آمریکا چه میخواهد ؟
ساده اندیشان آمریکا هدفش اینجاد جنگ با ایران هست
کی میخواهید از خواب بیدار شید ببینید بیشترین حامی تروریست تو دنیا آمریکا بوده و هست ..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین