کد خبر: ۵۵۹۲۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴

سخنگوی شورای نگهبان: مینو خالقی بدلیل دست دادن رد صلاحیت شد| اختلاف سلیقه در شورای نگهبان زیاد است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان "قانون" است؛ نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی، البته اختلاف سلیقه هم در شورا وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی کدخدایی در مستند "بدون توقف" که از شبکه سه سیما پخش شد، گفت:  در زمان انتخابات ۸۸ برای اولین بار پیشنهاد دادیم که نمایندگان نامزدها می توانند در شورای نگهبان مستقر باشند و بر روند نظارتی ما آنها هم  نظارت کنند و مکاتبات آن زمان هم موجود است و بخشی از آن چاپ هم شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مردم شما را چطور می بینند، اصولگرا یا اصلاح طلب؟ گفت: شما مرا چطور می بینید. شورای نگهبان در قالب این تعاریف حزبی و تشکیلاتی نیست. از جهت نگاه باید بگویم که نگاه های متفاوتی در شورای نگهبان داریم و اختلاف سلیقه هم خیلی بیشتر داریم؛ لذا شورای نگهبان یک حزب سیاسی نیست که ما بگوییم شما اصولگرا هستید یا اصلاح طلب.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا یکبار شورای نگهبان شاخصه تایید صلاحیت و رد صلاحیت تمام ادوار  را اعلام نمی کند؟ گفت:  ما وظیفه نداریم. ملاک و معیاری که به شورای نگهبان دادند چیست؟ آیا گفتند شما اصولگرا و اصلاح طلب را معیار قرار دهید یا اینکه گفتند شما افرادی که شرایط قانونی را دارند انتخاب کنید، کما اینکه قانون انتخابات هم این موضوع را مطرح کرده است.

وی افزود: از جهت قانونی، شورای نگهبان صلاحیت افراد را بررسی می کند و اینکه به قول شما  اصلاح طلب ها ، صلاحیتشان تایید نمی شود، ایا بدلیل سیاسی بودن هست یا خیر و  اگر بدلیل سیاسی باشد که نظر شما درست است اما اگر شورا برای رد صلاحیت استدلال داشت، سخن شما درست نیست. کما اینکه تبصره ماده ۵ قانون نظارت بر انتخابات دست ما را بسته است و براین اساس رد صلاحیت ها محرمانه بوده و به اطلاع داوطلب میرسد که در صورت اعتراض وی، رد صلاحیت هم قبل از اعلام لیست داوطلبان واجد صلاحیت باید به تایید شورای نگهبان برسد.

وی افزود: چرا رد صلاحیت شده ها دلایل رد صلاحیتشان  را اعلام نمیکنند؟ چرا ما را مکلف می کنید، خودشان اعلام کنند آن وقت شما ببینید که ایا شورای نگهبان سیاسی برخورد کرده یا خیر.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در مورد رد صلاحیت آیت الله هاشمی شما کتبا به ایشان اعلام کردید که به این دلیل رد صلاحیت شدید؟ گفت: بله. تفکیک انتخابات ریاست جمهوری با مجلس است و در انتخابات ریاست جمهوری فقط اسامی واجدین شرایط به وزارت کشور اعلام می شود و نسبت به بقیه کاندیداها هیچ گونه اظهار نظری نمی شود اما اگر خودشان بیایند شورای نگهبان به انها اعلام می کنیم که خیلی ها هم امدند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه در مورد خبرگان چطور؟  ایا در مورد سیدحسن خمینی هم اعلام کردید؟ گفت: بله به همه اعلام می شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در مورد اقای هاشمی ایا به شورا مراجعه ای شد که چرا ایشان رد صلاحیت شدند؟ گفت: خیر.

وی درباره اینکه در مورد رد صلاحیت اقای احمدی نژاد در دوره اخیر در  سال ۹۶  به شورای نگهبان مراجعه ای شد؟ گفت: خیر  نیامدند ولی افراد دیگری برای رد صلاحیتشان امدند.

وی درباره اینکه چرا نتایج انتخابات در سال ۸۸ زود اعلام شد ولی در سال ۹۲ با تاخیر بود؟ گفت:  دلیلش این بود که وزارت کشور تجمیع آرا را  الکترونیکی  داشت و تا دوره قبل نداشت و بعد از ان کار انجام شد؛ لذا اصرارمان این است تا زمانی که اطمینان کافی ایجاد نشده نتایج را اعلام نکنیم و وزارت کشور آن موقع اعلام کرد ولی این اعلام زودهنگام دلیل بر وقوع تخلف نبوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شورا در فضای موجود کشور  خودش را مسوول می داند؟ گفت : امیدوارم همه مقید به قانون باشیم و قطعا نیت مان این است که جامعه مان اصلاح شود.

کدخدایی درباره اینکه چرا ترکیب اعضای شورای نگهبان تغییر نمی کند و افراد اصلاح طلب وارد شورا نمی شود ؟ گفت: ملاک شورای نگهبان  قانون است و نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی. البته اختلاف سلیقه هم در شورا هست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به نظر مردم  تفکر حاکم بر شورای نگهبان عامل اصلی عدم پیشرفت کشور است ؟ گفت: فکر می کنم اندکی از مردم این نظر را داشته باشند و منم می توانم دلایلی بیاورم که مردم عملکرد شورا را تایید می کنند. ما  نظرسنجی داریم. من هر روز خرید می کنم و مردم راحت حرفشان را می زنند و انتقادها را هم گوش می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اکثریت مردم از عملکرد شورا ناراضی‌اند؟ گفت: این ادعاست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در مورد مینو خالقی، نماینده مجلس اعلام کرد که بدلیل دست دادن، این خانم رد صلاحیت شد و از هیچ مرجع رسمی اطلاعاتی در این باره داده نشد و کانال ها عکس ها را منتشر کردند و محکوم شدند گفت: وظیفه ما نیست عکسها را منتشر کنیم  و این کار باعث هتک حرمت فرد می‌شود.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
آقای کدخدایی عزیز
خودتان می فرمایید اختلاف سلیقه !
اصولا باید در یک نهاد نظارتی در سطح عالی ملاک تنها رعایت قانون باشد و چنین نهادی نباید وارد امر تفسیر قانون بشود زیرا چنان چه جنابعالی فرمایید اختلاف سلیقه! باعث می شود که قراین های مختلفی از قانون به خاطر سلایق عزیزان مطرح گردد و همین امر قطعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
کاش می دونستم این آقا کجا "خرید" و "نظرسنجی" می کنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
با وجود اختلاف سلایق
فقط یک نفر تصمیصم گیرنده است
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
سرنوشت یک ملت چگونه رقم می خوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین