کد خبر: ۵۵۹۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

پخش اعترافات ملوانان اوکراینی دستگیر شده در تلویزیون روسیه/ ادامه واکنش‌ها و تنش‌ها

روسیه اقدام به پخش اعترافات ملوانان اوکراینی دستگیر شده در جریان مناقشه رویارویی کشتی‌های دو کشور در تنگه کرچ کرده و برای این ملوانان دستگیر شده در روز یکشنبه‌ گذشته پرونده باز کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ‌آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی روسیه روز سه‌شنبه اقدام به پخش اظهارات جداگانه سه تن از ملوانان اوکراینی حاضر در کشتی‌های توقیف شده این کشور در مناقشه روز یکشنبه‌ در تنگه کرچ کرده است و این ملوانان ظاهرا در اعترافاتشان می‌گویند که گارد ساحلی روسیه بارها به آنها نسبت به این که حق حاکمیتی آب‌های ارضی روسیه را نقض می‌کنند هشدار داده و از آنها خواست تا منطقه را ترک کنند و آنها نیز معترف به نقض حریم آب‌های ارضی روسیه هستند.

با این حال مشخص نیست آیا آنها تحت فشار و یا اقدامات دیگر این اعترافات را انجام می‌دهند یا خیر، یکی از آنها آشکارا در حال قرائت از روی متن از پیش آماده شده در مقابل دوربین است. در همین حال پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین نیز نسبت به وقوع یک "جنگ تمام عیار" با روسیه هشدار داد و گفت‌ که روسیه به شکل چشمگیری حضور نظامی‌اش را در مرز مشترک دو کشور افزایش داده است.

این بحران حتی تاثیرات دیپلماتیک نیز داشته است و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هشدار داده است که اقدام به لغو نشست برنامه‌ریزی شده‌اش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می‌کند.

ترامپ قرار است چند روز دیگر با پوتین در اجلاس گروه 20 در شهر بوئنوس‌آیرس دیدار کند و به واشنگتن پست گفته که برگزار شدن این دیدار منوط به انتشار نتایج گزارش درباره این حادثه که از سوی مشاوران امنیت ملی‌اش تدوین می‌شود، است. ترامپ گفت‌: شاید من این نشست را برگزار نکنم.

در همین حال پوروشنکو نیز هشدار داد که این رویارویی در دریا می‌تواند تبعات چشمگیرتری در مناقشه نظامی میان اوکراین و روسیه داشته باشد.

او در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین، گفت‌: اصلا نمی‌خواهم کسی فکر کند که این شوخی یا بازی است و اوکراین با تهدید جنگ تمام عیار با روسیه روبرو است.

پوروشنکو خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای روسیه مستقر در مرز روسیه و اوکراین افزایش چشمگیری پیدا کرده و در همین راستا تعداد تانک‌های روسیه‌ای سه برابر شده است و گزارشات اطلاعاتی حاکی از این مساله هستند.

با این حال پوروشنکو اشاره‌ای به این که این اتفاق طی چه بازه زمانی انجام شده است، نکرد.

روز سه‌شنبه دادگاهی در سیمفروپل، شهر اصلی منطقه شبکه جزیره کریمه، الحاق شده به روسیه دستور داد که  12 نفر از این ملوانان در بازداشت دو ماهه پیش از محاکمه قرار بگیرند. سه تن از این ملوانان که بستری هستند نیز رسما برای دو ماه بازداشت شدند و مابقی قرار است امروز چهارشنبه در دادگاه حاضر شوند. این تحولات باعث تشدید هر چه‌ بیشتر تنش‌های بالا گرفته بین مسکو و کی‌یف شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه اقدامات روسیه را تشدید خطرناک تنش خواند و گفت‌: واشنگتن خواهان تلاش هر چه‌ بیشتر هم پیمانان اروپایی ما برای کمک به اوکراین است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داد که اقدام اوکراین در اعمال حکومت نظامی به مدت 30 روز در مناطقی از این کشور می‌تواند درگیری‌ها در شرق اوکراین را تشدید کند. او به خبرنگاران گفت‌: اعمال حکومت نظامی می‌تواند به صورت بالقوه تهدید به تنش‌ها در منطقه درگیری را در پی داشته باشد.

در جریان مناقشه روز یکشنبه‌ در تنگه کرچ، سه کشتی نظامی اوکراین قصد داشتند با عبور از این تنگه به دریای آزوف بروند که گارد ساحلی روسیه سد راه آنها در آستانه ورود به تنگه در دریای سیاه شده و حتی یکی از کشتی‌های گارد ساحلی روسیه  اقدام به کوباندن خود به یکی از کشتی‌های اوکراینی کرد و بعدا این کشتی‌های اوکراینی از سوی کشتی‌های روسی توقیف شدند.

همزمان سرویس امنیت ملی اوکراین SBU از روسیه خواست فشار فیزیکی و روانی بر این بازداشتی‌ها را متوقف کند که این ظاهرا اشاره به پخش اعتراف آنها دارد.

از سوی دیگر پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در مصاحبه‌ای به ‌آسوشیتدپرس گفت‌، از رییس کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ خواسته است ترتیب یک ملاقات با این ملوانان اسیر شده را بدهد و منتظر پاسخ روسیه است.

او گفت‌ که برخی از این ملوانان به صورت جدی مجروح شده‌اند.

وی افزود: دیگر  این مساله سیاسی نیست چون می‌توانیم وضعیت حقوقی را به چالش بکشیم و ما متمرکز بر حفاظت از آنها و کمک به آنها هستیم.

وزیر امور خارجه اوکراین در مورد اقدام روسیه در پخش اعترافات تلویزیونی آنها تاکید کرد، این که حتی اسرای جنگی را در تلویزیون به نمایش بگذارند خودش یک جرم محسوب می‌شود.

یکی از این ملوانان به نام یوری بودزیلو در گفت‌وگویی با رسانه روسی در حالی که منتظر تصمیم دادگاه بود، اظهار کرد: کشتی او در حالی به دریای آزوف اعزام شد که توجیه شده بود برای عبور آزاد کشتی‌های اوکراینی توافق شده است.

اوکراین گفته است که کشتی‌هایش طبق قوانین بین‌المللی در دریا حضور داشته‌اند در حالی که روسیه گفت‌ که آنها بدون دریافت مجوز عبور اقدام به گذر از منطقه کرده‌اند.

یکی دیگر از این ملوانان نیز در اعترافات پخش شده از تلویزیون روسیه، گفت‌: اقدامات کشتی‌های مسلح اوکراین در تنگه کرچ ویژگی تحریک آمیز داشته است.

یک معاهده 2003 بین دو کشور تعیین کرده که تنگه کرچ و دریای آزوف آب‌های ارضی مشترکی هستند، اما روسیه بعد از الحاق شبه جزیره کریمه مدعی تولیت تنگه شد و تلاش کرد عبور و مرور آن جا را تحت کنترل بیشتر در بیاورد.

فرمانده نیروی دریایی اوکراین، ایگور ورونچنکو گفت‌: این ملوانان برای دادن اعترافات دروغ تحت فشار قرار گرفته‌اند.

او به رسانه‌های اوکراینی گفت‌: من این ملوانان را می‌شناسم و آنها همیشه حرفه‌ای عمل می‌کنند و آنها چیزی که در حال‌ حاضر می‌گویند درست نیست.

کلیمکین اظهار کرد: استفاده زور علیه کشتی‌های اوکراینی نوعی نمایش قدرت از سوی روسیه با هدف بالا کشیدن وجهه سقوط کرده ولادیمیر پوتین است.

او اظهار کرد: پوتین نیازمند بحران دائمی با اوکراین است. اعلام حکومت نظامی برای حفظ اوکراین در برابر تهاجم احتمالی روسیه ضروری است.

در همین حال دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه اظهار کرد: اعمال حکومت نظامی اجازه می‌دهد که دولت فعلی اوکراین وارد قدرت‌نمایی شده و تلاش کند که به نوبه خودش حمایت عمومی را جلب کند.

ناتو نیز روز سه‌شنبه در حمایت کامل از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و  گفت‌: هیچ توجیهی برای استفاده روسیه از قدرت نظامی علیه کشتی‌های اوکراینی وجود ندارد.

ناتو از روسیه تقاضا کرد که ملوانان اوکراینی و کشتی‌های آنها را فورا آزاد کند.

تاکنون دولت‌های غربی شامل  اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان و کشورهای دیگر در این مناقشه از کی‌یف حمایت کردند و آنها در بیانیه‌هایی که یک روزنامه‌ حامی کرملین در روسیه به نام "ایزوستیا" به شکلی پیش‌بینی پذیر "در ضدیت با روسیه" خوانده، حمایت‌هایشان را اعلام کرده‌اند.

وزیر امور خارجه اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه، گفت‌: این اتحادیه ماه آینده میلادی، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در رابطه با این اتفاق را بررسی خواهد کرد.

کارین کنیسل، وزیر امور خارجه اتریش، گفت‌: همه چیز وابسته به شرح وقایع و اقدامات دو طرف است، اما این اقدام نیز باید از جانب خود ما بررسی شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم خواهان حداکثر خویشتنداری شده و از دو طرف خواست بدون تاخیر دست به اقداماتی برای مهار این اتفاق و کاهش تنش‌ها بزنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی گفت‌: کشتی‌های اوکراینی در گذشته برای عبور از این تنگه درخواست مجوز می‌کردند و فورا هم مجوز دریافت می‌کردند.

او که در سفر به پاریس به سر می‌برد، اوکراین را متهم به "تحریک  کردن" عمدی کرده و از غرب خواست به رهبران اوکراین نسبت به "بازی با آتش" هشدار دهد.

همچنین هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت‌، برلین هم از روسیه و هم از اوکراین خواسته است بیشترین حد ممکن خویشتنداری را نشان دهند و پیشنهاد داده که آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین برای حل تنش‌ها همکاری کنند. با این حال لاوروف این پیشنهاد را رد کرد و گفت‌ که نیازی برای ورود هیچ نوع میانجیگر نمی‌بیند.

او بعد از دیدارش با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که ظاهرا انتقادات از مسکو را تلطیف کرده بود، این صحبت را مطرح کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه بعد از این مناقشه گفته بود هیچ چیز این استفاده روسیه از زور را توجیه نمی‌کند، اما لودریان بعد از مذاکراتش با لاوروف مقصر این مناقشه را "سطح بالای نظامی شدن " منطقه خوانده و از گرفتن انگشت اتهام به سمت روسیه خودداری کرد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین