کد خبر: ۵۵۹۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
اتهامات آمریکا علیه ایران درباره تسلیحات شیمیایی مشابه اتهامات آن کشور علیه عراق است

اتهام تازه آمریکا علیه ایران درباره ساخت تسلیحات‌ شیمیایی|شورای آتلانتیک: هیچ کسی خواستار همراهی با جنگ ترامپ علیه ایران نیست

"این اساس استراتژی کلی دولت فعلی امریکاست. دولت ترامپ هرگونه ادعایی را بدون در نظر گرفتن صحت و سقم و اعتبار آن مطرح می‌کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد؛ چه در مورد پرونده هسته‌ای چه در مورد موضوع تسلیحات شیمیایی و یا در مورد پرونده اقدامات ایران در یمن و یا موضوعات مرتبط با تروریسم و طرح اتهامات علیه تهران". /به نظر می‌رسد اکنون دولت ترامپ اتهامات تازه‌ای را علیه ایران مطرح کرده تا راه فراری برای سرخوردگی از روابط خود با متحدان اروپایی قدیمی آمریکا پیدا کند که همچنان به برجام وفادار مانده‌اند/"مشکل اساسی ترامپ این است که او هیچ متحدی در مسیر اقدامات‌اش علیه ایران با خود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- اندیشکده امریکایی "شورای آتلانتیک" در گزارشی پیرامون ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران درباره ارتباط با برنامه تولید تسلیحات شیمیایی، می‌نویسد: "اگر هر کسی تردیدی در این‌باره داشت که امریکای تحت ریاست جمهوری ترامپ خواستار جنگ با ایران نیست واقعیت آن است که ادعای تازه "کنت وارد" نماینده امریکا در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی علیه تهران در تاریخ 22 نوامبر به این تردیدها پایان داد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نماینده آمریکا در جلسه سالانه آن سازمان مدعی شد که ایران تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده و در راستای ساخت تسلیحات شیمایی و عوامل سمی تاثیرگذار بر سیستم عصبی حرکت کرده است. طرح ادعاهای مشابه در قبال عراق در سال‌های گذشته به اعتبار واشنگتن آسیب رساند. امروز طرح این موضوع علیه ایران نگرانی‌ها را درباره رویکرد دولت ترامپ در قبال تهران افزایش داده است. "ند پرایس" تحلیلگر سابق سیا و از مقام‌های امنیتی دولت اوباما می‌گوید: "این اساس استراتژی کلی دولت فعلی امریکاست. دولت ترامپ هرگونه ادعایی را بدون در نظر گرفتن صحت و سقم و اعتبار آن مطرح می‌کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد؛ چه در مورد پرونده هسته‌ای چه در مورد موضوع تسلیحات شیمیایی و یا در مورد پرونده اقدامات ایران در یمن و یا موضوعات مرتبط با تروریسم و طرح اتهامات علیه تهران". 

اتهام تازه آمریکا علیه ایران درباره ساخت تسلیحات شیمیایی| شورای اتلانتیک: هیچکس خواستار همراهی با جنگ ترامپ علیه ایران نیست

"شورای اتلانتیک" با اشاره به این که زمان‌بندی دولت ترامپ برای طرح اتهام علیه ایران در ارتباط با تلاش برای ساخت تسلیحات شیمیایی مشکوک بود و در این‌باره می‌نویسد: "این ادعا همزمان با آخرین گزارش سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد. آژانس بار دیگر تایید کرد که ایران مطابق با تعهدات خود طبق برجام مصوب سال 2015 میلادی عمل کرده است. ادعای نماینده امریکا درباره تعقیب برنامه تسلیحات شیمیایی از سوی ایران اما بسیار اندک هستند. او در ارائه شواهد کافی ناکام مانده است". 

این اندیشکده در ادامه به نقل از یک دیپلمات اروپایی می‌نویسد: "ما در شرایط سردی روابط با امریکا به سر می‌بریم. امریکایی‌ها با ما به مثابه همکار برخورد نمی‌کنند. ما در ائتلاف ضد ایران به رهبری امریکا شرکت نمی‌کنیم. به نظر می‌رسد اکنون دولت ترامپ اتهامات تازه‌ای را علیه ایران مطرح کرده تا راه فراری برای سرخوردگی از روابط خود با متحدان اروپایی قدیمی امریکا پیدا کند که همچنان به برجام وفادار مانده‌اند". 

این اندیشکده در ادامه می‌نویسد: "مقام‌های ایرانی نیز می‌گویند که حرف‌های امریکایی‌ها مبهم است. یک منبع نزدیک به دولت ایران به "شورای اتلانتیک" می‌گوید: "شما حتی زمانی که پودر لباسشویی نیز تولید می‌کنید در حال استفاده از مواد شیمیایی‌ای هستید که می‌توانند برای ساخت تسلیحات نیز مورد استفاده قرار گیرند". 

این منبع خاطرنشان ساخته که ایران همواره موضع‌اش مشخص بوده و در خط مقدم مبارزه علیه تسلیحات شیمیایی بوده است. او می‌گوید ایران از اعضای اصلی سازمان منع گسترش تسلیحات است و علیه ساخت و استفاده از تسلیحات شیمیایی با سایر کشورها همکاری می‌کند و این بخشی از منافع ایران و ارزشی در سیاست خارجی آن کشور است. 

این اندیشکده در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "با این حال، طرح این اتهامات آنجا نگران‌کننده است که اطرافیان ترامپ از جمله "جان بولتون" مشاور امنیت ملی او از جمله کسانی بودند که ادعاهای مشابهی را نیز علیه عراق پیش از حمله امریکا علیه آن کشور مطرح کرده بودند. برخی نگران هستند که امریکا همان مسیر را این بار در قبال ایران دنبال کند. با این حال، هیچ کس خواستار همراهی با جنگ ترامپ علیه ایران که بسیار شبیه تغییر نظام سیاسی آن هم از طریق خشونت‌آمیز است نخواهد بود.  یک مقام سابق امنیت ملی امریکا در این‌باره می‌گوید: "مشکل اساسی ترامپ این است که او هیچ متحدی در مسیر اقدامات‌اش علیه ایران با خود ندارد. همگان فهمیده‌اند که برخلاف ادعای لفظی او درباره تلاش برای تغییر رفتار ایران، هدف اصلی او تغییر نظام سیاسی ایران است. برای درک این موضوع لازم نیست مسائل زیادی را بین خطوط و با دقت عمیق بررسی کنید این موضوع مشخص است". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین