کد خبر: ۵۶۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

پس از هشدار فرانسه، میشل عون دست به کار شد

رئیس‌جمهوری لبنان روند تشکیل دولت این کشور را که روی مشکل اعطای پست وزارتی به شش نماینده سنی مستقل خارج از جریان المستقبل (وابسته به سعدی حریری) توقف کرده مورد انتقاد قرار داد و گفت، اگر تشکیل دولت همچنان به تاخیر بیفتد طبیعی است رئیس‌جمهوری این امر را به مجلس نمایندگان محول کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دفتر اطلاع رسانی رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد، حق ماموریت نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت را قانون اساسی به نمایندگان داده است و سعد حریری در سطح اختیارات محوله بر اساس قانون اساسی و نتایج رایزنی‌های پارلمانی باید به طور کامل به مسؤولیت‌هایش در تشکیل کابینه عمل کند.

براساس گزارش شبکه المیادین، دفتر اطلاع‌رسانی میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، طبق تاکید دفتر اطلاع‌رسانی به سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان وی باید در چارچوب اختیارات محول شده براساس قانون اساسی و نتایج رایزنی‌هایش مسؤولیت تشکیل کابینه را به طور کامل بپذیرد.

این موضع‌گیری برای فراکسیون المستقبل و هم‌پیمانانش سنگین آمد و منجر شد یک منبع عالی رتبه و نزدیک به حریری واکنش نشان دهد. این منبع به نقل از نخست وزیر مکلف گفت، هر گونه تلاش برای مسؤول دانستن حریری در این زمینه تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی است.

این منبع عالی رتبه گفت، پیشنهاد تشکیل دولت با ۳۲ وزیر برای توجیه وزرات گروهی از شش نماینده  قابل قبول نبوده و ما آن را نمی‌پذیریم.

وی افزود: موضع ما درباره وزارت مجموعه‌ شش نماینده محرمانه نیست.

در بیانیه دفتر حریری آمده است،‌ شایسته نیست جناب رئیس‌جمهور از بندهای قانون اساسی و حقوق مطرح شده در آن به عنوان ابزاری برای دستیابی به اختیارات نخست وزیر مکلف استفاده کند.

دفتر حریری نیز اعلام کرد، اولین ضررکننده از هدر رفت زمان و تاخیر در تشکیل دولت شخص نخست وزیر مکلف است زیرا دولت موقت نمی‌تواند به حل مشکلات اداری، توسعه‌ای و اقتصادی دشوار بپردازد.

این منبع افزود، سعد حریری کسی بود که موفق به جلب دوستان و برادران درکنفرانس سیدر شد.

این در حالی است که فرانسه روز جمعه هشدار داد، در صورتیکه تشکیل دولت لبنان همچنان به تاخیر بیفتد این کشور در دستیابی به کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری که نیاز جدی اقتصاد این کشور است،‌ متحمل خسارت می‌شود و شاهد کاهش در حمایت‌های بین‌المللی در این زمینه خواهد بود.

بیش از شش ماه است که در تشکیل دولت سعد حریری وقفه افتاده و در حالی که لبنان برای استفاده از وام‌ها و تعهدات جامعه جهانی در حمایت از اقتصاد این کشور به تشکیل دولت نیاز دارد چراکه لبنان در جریان کنفرانس‌های بین‌المللی در راس آن کنفرانس سیدر در پاریس به تعهدات مالی در حمایت از اقتصادش دست یافت.

برونو فوشیه، سفیر فرانسه در لبنان در کنفرانس خبری در ناوچه فرانسوی که در سواحل بیروت توقف کرده بود، گفت: بسیار متاسفیم زیرا دوستان لبنانی ما قادر به توافق بر سر تشکیل دولت نیستند. تعویق در تشکیل دولت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری عظیم به ویژه مصوبه‌های کنفرانس سیدر را که بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است، به تاخیر می‌اندازد.

فوشیه هشدار داد، عدم تشکیل دولت در لبنان خطرات از دست دادن این حجم از کمک‌های جهانی را به دنبال دارد و متاسفانه دولت خود را ناتوان از حفظ وحدت داخلی نشان می‌دهد.

وی افزود: شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و شاید فرصت‌هایی را در جاهای دیگر بیابند چراکه کشورهای دیگری نیاز به کمک‌های بین‌المللی دارند.

تلاش‌ سعد حریری برای تشکیل دولت با شرط حزب‌الله لبنان برای حضور شش نماینده سنی مخالف حریری در دولت به عنوان وزیر به مشکل خورده چراکه حریری با آن مخالف است.

حریری حزب‌الله لبنان را متهم به مشکل تراشی می‌کند در حالیکه حزب‌الله لبنان معتقد است با هیچ ترکیب دولتی در صورتیکه نمایندگانی از این شش تن نباشند موافق نخواهد بود.

در لبنان تشکیل دولت بدون توافق گروه‌های بزرگ ممکن نیست نظام سیاسی این کشور براساس سهمیه بندی‌ها و تقسیم مناصب بین طوایف و احزاب است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین