کد خبر: ۵۶۱۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
عراق به شدت نیازمند گاز طبیعی و نیروگاه‌های برق ایران است

نقش کلیدی عراق در سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران| چرا ترامپ برای عراق معافیت قائل شد؟

عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک و یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران ممکن است حتی از بازه زمانی بیشتری از معافیت‌های قائل شده امریکا برای هشت کشور به منظور خرید نفت ایران برخوردار شود؛ معافیتی که احتمالا برای آن کشور از سوی واشنگتن تمدید خواهد شد. اما علت چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- آمریکا می‌خواهد عراق وابستگی کمتری به ایران داشته باشد اما افزایش اختلافات و بی‌ثباتی در عراق در راستای منافع آن نیست؛ آن هم برای کشوری که به‌تازگی از مبارزه علیه داعش نفس راحتی می‌کشد و سال‌ها حمله امریکا علیه خود را تجربه کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "اویل پرایس" با اشاره به اهمیت نقش عراق در سیاست تحریمی امریکا علیه ایران می‌نویسد: "عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک و یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران ممکن است حتی از بازه زمانی بیشتری از معافیت‌های قائل شده امریکا برای هشت کشور به منظور خرید نفت ایران برخوردار شود؛ معافیتی که احتمالا برای آن کشور از سوی واشنگتن تمدید خواهد شد. اما علت چیست؟ خنثی کردن نفوذ ایران بر همسایه خود (عراق) در بلندمدت. امریکا می‌داند که این امر با یک سال تحریم میسر نخواهد شد. 

نقش کلیدی عراق در سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران| چرا ترامپ برای عراق معافیت قائل شد؟

کارشناسان معتقدند که واشنگتن معافیت 45 روزه تحریمی در قبال عراق درباره ایران را تمدید می‌کند چرا که عراق به شدت نیازمند گاز طبیعی ایران و نیروگاه های برق آن کشور است. ایران در سال جاری با کارت گازی با عراق بازی کرد. تهران جریان گاز را متوقف کرد و این وضعیت منجر به بروز قطعی برق در بغداد و نارضایتی و اعتراضات مردم عراق شد. آمریکا می‌خواهد عراق وابستگی کمتری به ایران داشته باشد اما افزایش اختلافات و بی‌ثباتی در عراق در راستای منافع نیست؛ آن هم برای کشوری که به تازگی از مبارزه علیه داعش نفس راحتی می‌کشد و سال‌ها حمله امریکا علیه خود را تجربه کرده است.

واشنگتن به نظر می‌رسد از این موضوع آگاه است و به خاطر همین محتاطانه رفتار می‌کند؛ چرا که نمی‌خواهد عراق را بیش از اندازه به آغوش ایران سوق دهد. با این حال، واقعیت آن است که برنامه دور کردن عراق از ایران سال‌ها طول خواهد کشید. از سوی دیگر، عراق ممکن است کاری کند که عربستان سعودی و متحدان آن کشور در خلیج فارس را از دست دهد. این دومین کشور تولیدکننده اوپک خواستار کاهش تولید نفت نیست. احتمال آن وجود دارد که بغداد نیز مانند قطر تصمیم به خروج از اوپک بگیرد. در آن صورت هرگونه چشم انداز مثبتی درباره کاهش احتمالی قیمت از بین می‌رود". 

این سایت در ادامه می‌افزاید: "بازی عراق، بازی‌ای طولانی‌مدت و پیروزی امریکا در آن نامشخص است. عراق در موقعیت میانجی روابط ایران با سرتاسر جهان است. در همین حال، ایران نیز نمی‌نشیند و صرفا نگاه نمی‌کند. ماه پیش بود که حسن روحانی رییس جمهوری ایران اشاره کرد که حجم روابط تجاری ایران و عراق از 12 میلیارد دلار کنونی به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و این روابط تقویت خواهند شد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین