کد خبر: ۵۶۲۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
ترزا می به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار رای اعتماد گرفت

"ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس ماند

ترزا می، رهبر کنونی حزب محافظه‌کار بریتانیا و نخست‌وزیر این کشور، موفق شد تا از هم‌حزبی‌های خود رای اعتماد بگیرد و کماکان مقام رهبری حزبش را حفظ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در نتیجه رای گیری شامگاه چهارشنبه، خانم می کماکان نخست‌وزیر بریتانیا باقی خواهد ماند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ منتقدین خانم می درون حزب محافظه‌کار که خواستار این رای‌گیری شده بودند، با توافقی که او با اتحادیه اروپا بر سر خروج از این اتحادیه به دست آورده موافق نیستند.

این نمایندگان معتقدند که این توافق، مطالبات اصلی بسیاری از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کند.

در عین حال پیش از رای‌گیری، برخی رهبران اروپا تاکید کرده بودند که تغییری در توافق برگزیت ایجاد نخواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، با تاکید بر همین موضوع گفته بود توافقی که به دست آمده، موضع تمامی اعضای اتحادیه اروپاست و به همین دلیل هیچ تغییر دیگری ممکن نیست.

در رای‌گیری امشب، در میان محافظه‌کاران پارلمان بریتانیا، ۲۰۰ نفر به ترزا می رای اعتماد و ۱۱۷ رای عدم اعتماد دادند. به بیان دیگر ۶۳ درصد محافظه‌کاران به او رای اعتماد دادند و ۳۷ درصد آنها نیز خواستار کنار رفتن او از قدرت شدند.

ترزا می بهار پارسال که انتخابات پارلمانی زودرس برگزار کرد، شعارش رهبری «قوی و باثبات در راستای منافع ملی» بود.

با وجود گرفتن رأی اعتماد مجدد، اینکه یک سوم هم‌حزبی‌هایش به او رٱی عدم اعتماد داده‌اند، جایگاه او به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار هم تضعیف شده و هم بی‌ثبات.

در کنار این، پیروزی در این رأی‌گیری، تأثیر چندانی در مشکل اصلی او، یعنی مخالفت اکثر نمایندگان مجلس با توافقی که او در مذاکره با اتحادیه اروپا به دست آورده، نمی‌گذارد.

بنابراین اگرچه ادامه نخست‌وزیری او برای یک سال دیگر تضمین شده است، ولی سرنوشت او کم و بیش در گروی جلب حمایت ده‌ها نفر از نمایندگان حزب خودش از توافقنامه برگزیت است.

اعلام این نتایج، تشویق تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا را در پی داشت.

اما جیکوب ریس-ماگ، از نمایندگانی که در جریان برپایی این جلسه رای‌گیری، نقش رهبری را بازی کرد، این نتیجه را "فاجعه‌ای برای نخست وزیر" توصیف کرد و خواستار استعفای فوری او شد.

آقای ریس-ماگ به این موضوع اشاره کرد که این رای‌گیری نشان می‌دهد، دستکم یک سوم از محافظه‌کاران پارلمان خواستار کنار رفتن ترزا می از مقام نخست‌وزیری هستند و او را در این سمت حمایت نمی‌کنند.

خانم می پیش از این رای‌گیری گفته بود که برای توافق برگزیت خواهد جنگید. او همچنان به رای پارلمان برای تایید این توافق نیاز دارد. این توافق علاوه بر برخی محافظه‌کاران، مخالفانی از دیگر احزاب حاضر در پارلمان دارد که کار تصویب آن را برای خانم می دشوار خواهد کرد.

سخنان خانم می بعد از رای گیری

"روز بلند و پرچالشی بود اما در پایان خوشحالم که اعلام کنم در رای گیری امشب از حمایت همکارانم برخوردار شدم. در عین اینکه قدردان این حمایت هستم، تعداد قابل توجهی از همکاران علیه من رای دادند و من هم حرفهایشان را شنیدم. درپی این رای گیری حالا باید به انجام وظیفه در قبال اجرای برگزیت برای مردم بریتانیا برویم و آینده بهتری برای این کشور بسازیم. برگزیتی که بتواند بر اساس رای مردم به وعده هایش عمل کند. کنترل پول ما، مرزهایمان و قوانینمان را به ما برگرداند و از اشتغال، امنیت و اتحاد حفاظت کند و به جای ایجاد شکاف، کشور را متحد کند. این کار باید اینجا با همکاری همه سیاستمداران از تمام جبهه ها و بر اساس منافع ملی اتفاق بیفتد.

اگرچه اجرای برگزیت مهم است ما باید در عین حال بر مسائل دیگری که مردم برای خودشان حیاتی می دانند تمرکز کنیم. مسائلی که امروز برای آنها مهم است. مسائلی که برای حل کردن آنها وارد سیاست شدیم. قویتر کردن اقتصاد، اجرای خدمات عمومی تراز اول، ساختن خانه هایی که مورد نیاز خانواده هاست، این را به مردمی که ما را به این کار گماشته اند مدیونیم که اولویت های آنها را در صدر قرار دهیم."

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین