کد خبر: ۵۶۳۸۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
ابتکار عمل برای شروع تجارت با ایران با مدیریت فرانسه، آلمان و انگلیس در دستور کار است

تلاش برای مقابله با تحریم‌های آمریکا| ایجاد کانال مالی سوئیس با ایران در اسرع وقت

برنامه بشردوستانه «برن» طی چند هفته آینده مکانیسم تجارت مالی گسترده با تهران را راه‌اندازی خواهد کرد. تلاش‌ برای رسیدن به یک راه‌ حل تجاری با ایرانی از زمانی بالا گرفت که در ماه مه،دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سوئیس ابتکار عمل تازه‌ای در دستور کار دارد تا بتواند ارسال دارو، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به ایران را از طریق‌ شرکت‌ها امکان‌پذیر کند. سیاست‌های سوئیس با برنامه اتحادیه اروپا برای ایجاد روابط تجاری پساتحریمی با ایران متفاوت است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سوئیس به دنبال ایجاد یک کانال مالی جدید است تا بتواند به نوعی تایید واشنگتن را نیز به دنبال داشته باشد.

تلاش برای مقابله با تحریم‌های آمریکا| ایجاد کانال مالی سوئیس با ایران در اسرع وقت

برنامه بشردوستانه «برن» طی چند هفته آینده مکانیسم تجارت مالی گسترده با تهران را راه‌اندازی خواهد کرد. تلاش‌ برای رسیدن به یک راه‌ حل تجاری با ایرانی از زمانی بالا گرفت که در ماه مه، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد.

بخش امور اقتصاد سوئیس به فایننشال تایمز خبر داده است که «تلاش‌ فوق‌العاده بر این بوده تا کانال پرداختی با ایران در سریعترین زمان ممکن راه‌اندازی شود اما هنوز نمی‌توانیم زمان دقیقی اعلام کنیم. گفت‌وگوها با طرف‌های ایرانی و آمریکایی و شرکت‌های سوئیسی در حال انجام است.»

تلاش‌های سوئیس بر تداوم کمک‌های بشردوستانه به تهران در شرایطی ادامه دارد که مقام‌های آمریکایی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده‌اند.

قدرت دیپلماتیک سوئیس برای کمک به ایران

البته سویس عضو اتحادیه اروپا نیست و از جمله کشورهایی به شمار می‌آید که صنعت داروسازی بزرگی دارد. این کشور را در جهان با سنت بی‌طرفی در مناقشات سیاسی می‌شناسند. به همین خاطر این کشور از اعتبار زیادی برای ایجاد چنین مکانیسم مالی برای کمک به ایران برخوردار است.

روشه، شرکت داروسازی سویسی گفته که از«بحث درباره کانال مالی جایگزین برای اهداف بشردوستانه» اطلاع دارد اما نمی‌تواند بیشتر از این اظهارنظر کند. بر اساس اطلاعات آنها هنوز هیچ بسته پیشنهادی خاصی آماده نشده است.

چراغ سبز آمریکا در موضوع کمک‌های بشردوستانه

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز نشان داده که با کانال پرداخت سوئیس به ایران مشکل خاصی ندارد «ما اهمیت این فعالیت‌ها را می‌فهمیم چنانچه این امور به مردم ایران کمک خواهد کرد. این نه سیاست ما بوده و نه خواهد بود که چنین تجارت‌هایی را مورد هدف قرار دهیم.»

ایالات متحده آمریکا مجوزهایی فراهم کرده تا فروش کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و وسایل پزشکی توسط اشخاص آمریکایی از ایالات متحده به ایران امکان‌پذیر باشد. علاوه‌بر این، تحریم‌های آمریکا استثنائات مشابه دیگری برای فروش غذا و محصولات کشاورزی، دارو تجهیزات پزشکی به ایران در نظر گرفته است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ماه گذشته هشدار داد تا بخش مالی شفافی باز کند تا کمک‌های بشردوستانه به ایران از آن مسیر تسهیل شود.

تلاش‌های همزمان اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران

ابتکار عمل برای شروع تجارت با ایران با مدیریت فرانسه، آلمان و انگلیس نیز در دستور کار است. اما به دلیل مشکلات فنی و سیاسی تا کنون بی‌نتیجه مانده، به ویژه اینکه هیچکدام از این کشورها هنوز در این زمینه پیشقدم نشده‌اند. نگرانی از عکس‌العمل‌های آتی آمریکا در این مسیر بی‌تاثیرنبوده است. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند احتمال اینکه فرانسه و آلمان کانال مالی جدید را در کشور خود میزبان بشوند بیشتر است.

فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش اعلام کرد که «اتحادیه اروپا امیدوار است راه‌اندازی کانال مالی جدید غیردلاری با ایران به زودی و تا پایان این ماه (دسامبر) انجام شود.»

به نوشته یورونیوز؛ در همین حال مقام‌های آمریکایی تلاش‌های اتحادیه اروپا در این زمینه را محکوم کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی اروپایی که به نوعی با آمریکا همکاری دارند نگران تبعات هرگونه همکاری و مجازات طرف آمریکایی برای نقض تحریم‌ها علیه ایران هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین