کد خبر: ۵۶۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
بودجه ۹۸ فردا راهی بهارستان می‌شود

بی انضباط‌های تحویل بودجه در ۵ دولت

روحانی فردا(سه‌شنبه) هفتمین لایحه بودجه دوران ریاست جمهوری خود در به مجلس می‌برد، این در حالی است که با وجود فاصله حدود ۲۰ روزه از زمان قانونی برای ارائه بودجه سال آینده، وی همچنان در بین پنج دولت اخیر انضباط بیشتری برای تحویل بودجه داشته است و در مقابل محمود احمدی‌نژاد در رده بی انضباط‌ترین‌ها قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
طبق آئین نامه داخلی مجلس دولت موظف است تا هر ساله در ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند تا طی زمانبندی انجام شده مورد بررسی قرار گرفته و تا قبل از اتمام سال مصوب و به دولت ابلاغ شودکه  بتواند سال جدید را با لایحه بودجه همان سال آغاز کند.

این در حالی است که برای سال جاری با وجود اینکه لایحه بودجه را دولت برای ۱۵ آذرماه آماده کرده بود، نبود نمایندگان به دلیل رفتن به تعطیلات موجب شد تا لایحه در موعد قانونی از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه نشود ولی سازمان برنامه و بودجه لایحه را به مجلس ارسال کرد، قرار بود تا لایحه روز ۲۵ آذر ماه و با برگشت نمایندگان رسما از سوی رئیس جمهور ارائه شود، ولی در این فاصله نظراتی بر اصلاح لایحه مطرح شد و در نهایت دولت دست به اعمال تغییراتی در آن زد و با تاخیری دیگر مواجه شد. اما اکنون قرار است تا روحانی فردا همزمان با چهارم دی ماه لایحه بودجه ۱۳۹۸ را به مجلس ببرد.

با این حال طی سال‌های گذشته همواره این گونه نبوده که دولت‌ها نسبت به قانون پایبند بوده و لایحه را در زمان مشخص شده در نیمه آذرماه به مجلس تحویل دهند.

بررسی روند تحویل لایحه بودجه در پنج دولت و حدود ۱۹ لایحه پیشنهادی و از ابتدای دهه ۱۳۸۰ نشان می‌دهد که دولت یازدهم و دوازدهم تا کنون از انضباط بیشتری برای این موضوع برخوردار بوده است. این در حالی است که در دولت هشتم به غیر از لایحه ۱۳۸۰ که در ۱۶ آذر ماه تحویل شد سه لایحه بعدی به دی ماه رسید. دولت نهم و دهم نیز در رده بی انضباط ترین‌های تحویل بوده قرار دارد؛ به طوری‌که  محمود احمدی‌نژاد هیچ لایحه‌ای را در آذرماه به مجلس نبرده و در دی، بهمن و حتی اسفند اینکار را انجام داده است. وی آخرین لایحه بودجه دولت خود را در ۹ اسفندماه ۱۳۹۱ برای سال ۱۳۹۲ ارائه کرد که حدود ۸۰ روز تاخیر داشت.

اما دولت یازدهم بعد ازسال‌ها، اولین لایحه بودجه خود برای سال ۱۳۹۳ را در ۱۷ آذرماه ۱۳۹۳ به مجلس برد و در چند سال اخیر نیز دولت روحانی فقط دو بودجه زمستانی داشته است؛ بودجه ۱۳۹۵ که در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ ارائه شد که دلیل آن نگه داشتن لایحه به منظور روشن شدن وضعیت برجام و تدوین نهایی بر اساس شرایط پس از برجام بود. همچنین لایحه بودجه سال آینده که با وجود آماده بودن به دلیل انجام اصلاحاتی قرار بر این شده تا فردا(۴ دی) رئیس جمهور به مجلس رفته و لایحه را تقدیم کند.

در مجموع گرچه ارائه لایحه بودجه در نیمه آذرماه از تکالیف قانونی بوده و دولت‌ها موظف به انجام آن هستند، اما در سویی دیگر خواسته دولت نیز بر این  است که نمایندگان لایحه را در زمانی مشخص بررسی کرده و بتوانند آن را به موقع مصوب و در اختیار دولت قرار دهند؛ این موضوع گاها موجب گله‌هایی از سوی مسئولان دولتی بوده است.

زمان تحویل لایحه بودجه در پنج دولت ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲

لایحه بودجهزمان ارائه به مجلسلایحه بودجهزمان ارائه به مجلس
۱۳۸۰۱۶ آذر ۱۳۷۹۱۳۹۰۱ اسفند ۱۳۸۹
۱۳۸۱۲ دی ۱۳۸۰۱۳۹۱۱۲ بهمن ۱۳۹۰
۱۳۸۲۲ دی ۱۳۸۱۱۳۹۲۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۳۸۳۲ دی ۱۳۸۲۱۳۹۳۱۷ آذر ۱۳۹۲
۱۳۸۴۱۹ دی ۱۳۸۳۱۳۹۴۱۶ آذر ۱۳۹۳
۱۳۸۵۲۵ دی ۱۳۸۴۱۳۹۵۲۶ دی ۱۳۹۴
۱۳۸۶۱ بهمن ۱۳۸۵۱۳۹۶۱۴ آذر ۱۳۹۵
۱۳۸۷۱۷ دی ۱۳۸۶۱۳۹۷۱۹ آذر ۱۳۹۶
۱۳۸۸۸ بهمن ۱۳۸۷۱۳۹۸۴ دی ۱۳۹۷
۱۳۸۹۴ بهمن ۱۳۸۸--

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین