کد خبر: ۵۶۴۴۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
اعتراضات کارگران صنفی است و باید نسبت به حقوق و معیشت خانواده آنها توجه داشت

به تجمعات و اعتراضات کارگری نباید نگاه امنیتی شود| برای صدا و سیما، جلیقه‌زردهای فرانسوی مهم‌تر از اعتراض کارگران ایرانی است؟

"تجمعات انجام شده در چند هفته گذشته توسط کارگران صرفا جنبه صنفی و برای معوقات مزدی و حقوق قانونی صورت پذیرفته است.تمامی مسئولان کشوری و استانی به این امر اعتقاد دارند که موضوع اعتراضات کارگران صرفا صنفی بوده و باید نسبت به حقوق و مزایای کارگران و معیشت خانواده آنان توجه لازم و موثر، مبذول داشته شود‌."
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری گفت: اعتراضات کارگران صرفا جنبه صنفی دارد و نباید به آنها امنیتی نگاه کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ کریم یاوری (نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به خبرگزاری ایلنا گفت: عموم کارگران در زمره وفادارترین اقشار به نظام جمهوری اسلامی هستند. 

نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بررسی و رسیدگی به بنگاه‌های مشکل‌دار افزود: کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه و گروه ملی فولاد اکثرا از خانواده ایثارگران و بعضا از جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهدا هستند. تجمعات انجام شده در چند هفته گذشته توسط این عزیزان صرفا جنبه صنفی و برای معوقات مزدی و حقوق قانونی صورت پذیرفته است.

به اعتراضات کارگری نباید نگاه امنیتی شود| آیا برای صداوسیما، جلیقه‌زردهای فرانسوی مهم‌تر از اعتراض کارگران ایرانی‌ است؟

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزارت کار اعتقاد راسخ دارد که مشکلات صنفی نباید جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کند. تمامی مسئولان کشوری و استانی به این امر اعتقاد دارند که موضوع اعتراضات کارگران صرفا صنفی بوده و باید نسبت به حقوق و مزایای کارگران و معیشت خانواده آنان توجه لازم و موثر، مبذول داشته شود‌.

وی افزود: جراید و رسانه‌های معاند و بیگانه هر بار که می‌خواهند از تجمعات کارگری سوءاستفاده نمایند، تیرشان کمانه می‌کند و در چشم خودشان می‌رود.  

نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رسیدگی به امور بنگاه‌های مشکل‌دار تصریح کرد: حسب تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آزادی تمامی کارگران بازداشت شده فولاد در دست پیگیری جدی است و تاکنون تعدادی از آنها آزاد شده‌اند. ما تا آزادی تمام کارگران گروه ملی فولاد به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم.

 مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری افزود: بانک ملی باید شرایط را درک کرده و بدون فوت وقت و بروکراسی اداری و بانکی مواد اولیه مورد نیاز گروه ملی فولاد را برای تولید مستمر فراهم نماید و در این کار هیچ کوتاهی قابل پذیرش نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی کارگران و کارآفرینان و کارفرمایان در صف اول و خط مقدم قرار دارند، گفت: پشتیبانی و حمایت از آنها جتناب‌ناپذیر است. در کل حمایت از کارگران برای پایداری تولید حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها و تثبیت مشاغل موجود از اهم وظائف اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری است.

20 کارگر زندانی فولاد اهواز آزاد شدند

کریم یاوری همچنین در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهارداشت: برحسب دستور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیگیری آزادی کارگران زندانی رسیدگی به وضعیت کارگران زندانی فولاد اهواز ادامه دارد. تاکنون 20 نفر از کارگران زندانی فولاد اهواز آزاد شده اند و 10 کارگر زندانی این واحد تولیدی که به دلیل اعتراض های صنفی بازداشت شده بودند نیز تا پایان هفته آزاد خواهند شد.

پیشتر فرزانه زیلایی وکیل مدافع تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز با بیان اینکه اتهام برخی کارگران بازداشتی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است، به ایرنا گفته بود: مقرر شده تعدادی از کارگران بازداشتی با تبدیل قرار بازداشت به کفالت آزاد شوند.

وی با بیان اینکه پرونده ای در شعبه بیستم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است، اعلام کرده بود: قرار است تعدادی از کارگران با تبدیل قرار بازداشت به کفالت آزاد شوند که متاسفانه بر خلاف قانون به صورت کلی اعلام کردند فیش حقوقی کارگران گروه ملی فولاد را برای کفالت نمی پذیرند. در این خصوص درخواست کتبی حدود 20 کارگر متقاضی از معاون دادستان هم نتیجه‌ای در بر نداشت.

انتقاد از رویکرد صدا و سیما

مازیار گیلانی‌نژاد در انتقاد از رویکردهای کارگری صداوسیما گفت: چرا اخبار اعتراضات کارگران شوش و اهواز، در رسانه ملی کامل و به موقع پوشش داده نشد؟ چرا کارگران سهمی از رسانه‌ای که خودشان مالیات آن را می‌پردازند، ندارند؟

مازیار گیلانی‌نژاد (فعال صنفی کارگران فلزکار و مکانیک) در گفتگو با ایلنا، با انتقاد از رویکردهای صداوسیما گفت: ما کارگران از پوشش اخبار کارگری در رسانه ملی راضی نیستیم. در روزهای اخیر خبرنگاران صداوسیما در فرانسه، از تظاهرات و اعتراضات کارگران فرانسوی اخبارِ لحظه به لحظه می‌فرستند و جنبه‌های مختلف این اعتراض از برخورد پلیس گرفته تا واکنش‌های معترضان را پوشش دقیق خبری می‌دهند.

گیلانی‌نژاد ادامه داد: جالب اینجاست که بیش از یک ماه بود که کارگران گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه به خیابان آمده و اعتراض می‌کردند و صدای اعتراضشان؛ ایران را درنوردیده تا جایی که همه اقشار و طبقات با این کارگران، اعلام همدردی می‌کردند اما در رسانه ملی به جز چند خبر و گزارش محدود آنهم دیرهنگام دیگر موضوعی از اعتراضات کارگری به سمع و بصر نمی‌رسد؛ چرا؟ سوال ما از مسئولان صداوسیما این است که چرا کارگران سهمی در رسانه ملی که خود مالیات آن را می‌دهند، ندارند؟!

وی با بیان اینکه آیا جلیقه‌زردهای فرانسوی اخبارشان مهمتر از هفت تپه و فولاد اهواز است؟، افزود: راستی تصمیم‌گیران در صداوسیما چگونه سیاست‌گذاری می‌کنند؟! نمی‌دانند مخاطباشان از چه طیفی هستند؟ آیا نمی‌دانند بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور –بیش از نیمی از جمعیت- متعلق به جامعه‌ی کارگری‌ست؟!

این فعال کارگری معتقد است؛ بی‌توجهی رسانه ملی به مطالبات کارگران، مسبوق به سابقه است؛ او اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام یک طومار ۱۰۰۰ امضایی از کارگران عسلویه را به صداوسیما تحویل دادیم و از شبکه ۲ به ویژه اخبار ۲۰:۳۰  خواستیم که به عسلویه بیایند و مشکلات کارگران را  از نزدیک پوشش دهند که متاسفانه تا این لحظه، این درخواست جمعیِ کارگران، هنوز اجابت نشده ‌است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مالیات‌های مردم در صداوسیما در خدمت محرومان نیست و این رسانه، به ویترینی برای تجارت و تبلیغات سرمایه‌داری  بدل شده است، گفت: بی‌اعتنایی به کارگران و مطالبات‌شان، نمی‌تواند مشکلات را حل کند؛ پس بهتر است صدای کارگران شنیده شود.

از طریق نمایندگان مجلس آزادی بقیه را مطالبه می‌کنیم

همچنین دو نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران امروز به تهران آمدند و برای رایزنی با نمایندگان مجلس به خانه ملت رفتند.

این نمایندگان گفتند: امروز با علیرضا محجوب (رئیس فراکسیون کارگری مجلس) دیدار داشتیم؛ در این دیدار اطلاعاتی در رابطه با مجتمع و مطالبات کارگران و همچننین وضعیت بازداشتی‌ها و خانواده‌های آنها به این نماینده مجلس ارائه نمودیم.

آنها با بیان اینکه قرار است نشست مفصلی فردا داشته باشیم، افزودند: عمده دلیل ما از سفر به تهران، پیگیری وضعیت همکاران بازداشتی‌مان است و جناب محجوب نیز وعده دادند که موضوع را در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح و با وزرای مربوطه صحبت کنند؛ ایشان قول دادند که موضوع کارگران بازداشتی را دنبال کنند.

این کارگران همچنین از آزادی سه نفر از همکارانشان خبر دادند و گفتند: امروز سه کارگر دیگر آزاد شدند ولی هنوز بیش از ده کارگر در بازداشت به سر می‌برند؛ امیدواریم با پیگیری‌های رئیس فراکسیون کارگری مجلس، آنها نیز به سرعت آزاد شوند.

نمایندگان کارگران فولاد اهواز نسبت به وضعیت خانواده‌های بازداشتی‌ها ابراز نگرانی کردند و تاکید داشتند موضوع کارگران بازداشتی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
2
0
بهتر است مسبب اصلی این اعتراضات که دولت ...حسن روحانی و مشاوران ... هستند مورد بازخواست قرار بگیرند و نه نظام جمهوری اسلامی.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
2
برای صدا و سیما جلیقه زردها حق دارند ولی برای ایرانیان آنها ضد انقلاب و شورشی هستند
چراغعلی
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
چه ربطی به صداوسیما دارد،؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین