کد خبر: ۵۶۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

بودجه صداوسیما زیاد شد، وزارت ارشاد کم

سازمان صداوسیما در حالی همواره از کمبود بودجه خود گلایه‌مند است که در لایحه بودجه سال ۹۸، بیش از دیگر موسسات و نهادهای فرهنگی افزایش اعتبار داشته و به تنهایی بیش از مجموعه بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه سهم گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
چگونگی تخصیص بودجه همواره یکی از مسایل مهم و اساسی کشور به شمار می‌آید که در بیشتر مواقع نیز بسیار چالش برانگیز خواهد بود و این بار نیز با تقدیم لایحه بودجه، بار دیگر تمامی توجه‌ها را به سمت مجلس شورای اسلامی جلب شد تا چگونگی تصویب آن را نظاره‌گر باشند.

لایحه بودجه سال ۹۸ کشور، صبح امروز (سه‌شنبه چهارم دی) توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ایران تقدیم شد تا نمایندگان درباره تصویب آن تصمیم‌گیری کنند.

در لایحه بودجه سال ۹۸، حوزه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در مجموع هشت هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد. از این میزان بودجه، سهم دو حوزه «فرهنگ و هنر» و «رسانه» به ترتیب هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه تنها ۱۵ درصد از بودجه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را دریافت می‌کند. در واقع سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه سال آینده، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان بودجه در مقایسه با سال ۹۷ با کاهش حدود ۷۰ میلیارد تومانی همراه بوده است و باید دید که در شرایط نه چندان مساعد عرصه فرهنگ، این کاهش تا چه اندازه بر فعالیت‌های سال آینده این حوزه تاثیرگذار خواهد بود و مسئولان مربوطه چگونه برای برگزاری رویدادهای مدنظرشان برنامه‌ریزی خواهند کرد.

ریز بودجه اعلام شده برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ترتیب است که سهم خودِ وزارتخانه، ۸۰۰ میلیارد تومان است. موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز بودجه‌ای معادل ۱۰ میلیارد تومان را در لایحه سال ۹۸ به خود اختصاص داده است.

نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هم از بودجه این وزارتخانه به حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات تعلق گرفته و به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. در لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده است، اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به جهت کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی نیز به این وزارتخانه تخصیص داده شده است.

در لایحه‌ای که رییس‌جمهور به مجلس ارائه کرده است، دیگر نهاد شاخص حوزه فرهنگ و هنر که سهم قابل توجهی در بودجه سال ۹۸ دارد، سازمان صداوسیماست که برای سال آینده بودجه پیشنهادی بیشتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایش تخصیص داده شده است، برای این سازمان هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

بودجه مصوب این سازمان نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است، صداوسیما سال ۹۷، بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته که امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که ردیف بودجه آن زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته می‌شود، در لایحه بودجه سال ۹۸، دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برایش در نظر گرفته شده است.

با نگاهی به بودجه پیشنهادی برای سال ۹۸، سازمان صداوسیما در مقایسه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر دریافت می‌کند. این در حالیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای زیر مجموعه‌های بسیار گسترده‌ای چون معاونت‌های فرهنگی، هنری، مطبوعات و ...، سازمان سینمایی، اداره‌های کل ارشاد استان‌ها، اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها، صنوف فرهنگی و هنری (خانه کتاب، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما) و ... است و ‌بیش از صدهزار هنرمند را زیر پوشش دارد.

با وجود آن‌که صداوسیما گستردگی و پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد و بیش از این وزارتخانه بودجه دریافت می‌کند، با این‌حال در سال‌های گذشته، همواره شاهد گلایه مسئولان صداوسیما از کمبود بودجه و مشکلات مالی بوده‌ایم.

با توجه به سهم اندک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کل بودجه کشور و کاهش قابل توجه آن برای سال آینده، بیشتر این سخن سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گوش طنین‌انداز می‌شود که با «بودجه اندکی که در اختیار این وزارتخانه است، نمی‌توان انتظار عملکرد آرمانگرایانه را داشت.»

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین