کد خبر: ۵۶۴۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۳

اندر احوالات چهارباغ

«چهارباغ» و فراز و نشیب‌هایش تمامی ندارد. این خیابان تاریخی که قرن‌هاست به عنوان قلب تپنده اصفهان شناخته می‌شود و مرکز رفت‌وآمد مردم شهر از هر قشر و طبقه‌ای است، ماه‌ها به دلیل عملیات اجرای عبور مترو و بسته شدن مسیر تردد خودروها و جریان تردد به خیابان‌های کناری، روزها و شب‌های سوت‌وکوری را از پشت سر گذراند...
آفتاب‌‌نیوز :
 تأکید بر بازگرداندن خیابان چهارباغ به هویت آن در قرون گذشته و تبدیل آن به مرکزیت اقتصادی، فرهنگی و هنری شهر موجب شد تا مسئولان شهرداری اصفهان بیش از متصدیان این نهاد در دوره‌های گذشته به اجرای طرح «پیاده راه‌سازی» چهارباغ تأکید کنند. این اصرار تا بدان جا پیش رفت که سرعت عمل در اتمام پروژه پیاده راه‌سازی در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان که شهرداری متولی اصلی آن بود، صدماتی را به لایه‌های تاریخی کف این خیابان وارد کند و موجب اعتراض جمعی از دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان از گوشه و کنار شود.

از سوی دیگر نیز طرح احیای دوباره چهارباغ، زوایای دیگری از رونق و بی‌رونقی را به همراه داشت. آنچه در این گزارش در پی آنیم، بررسی اجرای طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ از منظر کسبه‌ای است که همچون درختان و سنگ‌فرش‌های تاریخی این خیابان، از مؤلفه‌های اصلی هویت آن محسوب می‌شوند و دکان‌ها و مغازه‌هایشان عمری به درازای عمر این خیابان دارد.

خیابان چهارباغ که تا پیش از اجرای طرح پیاده راه‌سازی به عنوان یکی از مراکز اصلی خرید مردم شناخته می‌شد، طی یک سال اخیر با افت رفت‌وآمد مواجه شده و این‌طور که در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد به جز چند اغذیه‌فروشی، مغازه‌های دیگر روزهای خلوتی را سپری می‌کنند.

طولانی شدن عملیات عمرانی

هم‌زمان با شلوغی و کلنگ زنی طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ، نفس کاسبان به شماره افتاده و کمر آن‌ها زیر بار کرایه‌های بالا و بی‌رونق بازار خم ‌شده است.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، مغازه‌داران از افت رونق بازار گلایه دارند. در این شرایط، مالکان در برابر کاهش درآمد، استقامت می‌کنند و مستأجران نیز کرایه را از جیب می‌دهند، اما به بهبود شرایط در آینده نیز امید دارند.

فروشنده‌ای که در یک کفش‌فروشی مشغول کار است، می‌گوید: مردم دیگر همانند سابق برای خرید به این خیابان نمی‌آیند و میزان فروش نسبت به گذشته ۵۰ درصد افت کرده است.

مسئول یک بستنی‌فروشی هم وضعیت کسب‌وکار را بدتر از گذشته ارزیابی می‌کند و معتقد است: هم‌زمان با شروع این طرح، تعداد مشتریان ما کمتر شده است‌. از ساعت ۹ شب به بعد پیاده‌رو تاریک و جمعیت کمتر می‌شود. در گذشته مشتریان برای سفارش بستنی صف می‌گرفتند، اما اکنون هرچند دقیقه، یک یا دو مشتری برای خرید می‌آیند.

او تأکید می‌کند: دخل‌وخرجمان به هم نمی‌خورد و صرفه اقتصادی ندارد. البته امیدواریم وضعیت فروش تا دو سه سال آینده بهتر شود.

مغازه‌دار دیگری که لباس زنانه می‌فروشد نیز، می‌گوید: وضعیت فروش خراب است. طی چند سال گذشته و به‌خصوص با اجرای طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ بازار فروش مغازه‌داران این خیابان نابسامان شده است.

او می‌افزاید: با وجود افزایشی که در قیمت تمام اجناس در ماه‌های اخیر داشتیم، همان تعداد مشتری‌مان امروز به نصف رسیده است و  شرایط این خیابان نیز شرایط فروشمان را سخت‌تر کرده است.

یک پارچه‌فروش هم از نگرانی‌اش برای تأمین اجاره ماهیانه مغازه می‌گوید که حدود یک سال است کرایه مغازه را از جیب می‌دهم و منتظر پایان سال هستم. ممکن است بعد از اتمام قرارداد، مغازه را تعطیل کنم و به فکر مکان دیگری باشم. 

فروشنده دیگری در تائید حرف‌های همکارانش، معتقد است: من و بسیاری از مغازه‌داران چهارباغ سال‌هاست مغازه‌هایمان را به قیمت مناسب اجاره می‌دهیم، اما حدود هشت ماه است که کسی برای اجاره مغازه نیامده و به ناچار در مغازه خودم مشغول کار هستم.

او با اعتقاد بر اینکه پاساژهای این خیابان وضعیت بدتری دارند و به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، تأکید می‌کند: مردم برای خرید به مراکز دیگر می‌روند و چهارباغ را به علت عدم تردد خودرو انتخاب نمی‌کنند.

یکی دیگر از مغازه‌داران بابیان اینکه خیابان چهارباغ به بهانه حفاظت از میراث تاریخی، پیاده راه شد، می‌گوید: بهانه شهرداری برای اجرای این طرح حفاظت از آثار تاریخی این خیابان بود، اما حالا که طرح اجرا شده خیلی از این آثار صدمه دیده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در حفاری‌ها به لایه‌های تاریخی خیابان رسیدند و به راحتی روی آن‌ها سنگ‌فرش قرار دادند. مترو هم باعث خشک شدن بسیاری از درختان این خیابان شد. نمی‌دانم در آینده وضعیت بهتر می‌شود یا نه، اما امیدوارم این رکود در این خیابان دائمی نباشد.

در میان گلایه‌ها و نارضایتی‌های این مغازه‌داران، فروشنده فروشگاه لوازم جانبی موبایل از وضعیت فروش خود ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: میزان فروش کمی کاهش یافته، اما در کل وضعیت مناسب و راضی‌کننده است.

مغازه‌دار دیگری درباره عدم قطع همکاری با دو فروشنده‌اش می‌گوید: چندین ماه است که میزان فروش‌مان نصف شده است. علت این مسئله نیز بسته شدن خیابان و البته نوسانات نرخ دلار است. به همین دلیل ناچار شدم با دو فروشنده خود قطع همکاری کنیم.

او با اشاره به چیدمان جدید برخی از مغازه‌ها در محوطه چهارباغ، می‌گوید: البته اقدامات خوبی هم در این مدت انجام شده است. مثلاً برخی مغازه‌های اغذیه‌فروشی مجوز چیدن میز و صندلی را با چتر را در محوطه بیرونی مغازه‌هایشان گرفته‌اند و با این کار رونق خوبی به کارشان بخشیده‌اند.

او تأکید می‌کند: این وضعیت باید هرچه زودتر تغییر کند تا ما برای ادامه کار دلگرم شویم. در این مدت به دلیل کسادی بازار، برخی از مغازه‌ها خالی و به صاحب مغازه تحویل داده ‌شده‌اند. اگر شهرداری در این خیابان پتانسیل‌هایی برای جذب مشتری در نظر نگیرد به‌طورقطع شکست اقتصادی سنگینی در انتظار کاسبان چهارباغ خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین