کد خبر: ۵۶۵۰۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
مجلس پس از ۴۰ سال می‌خواهد قانونی در حمایت از افشاکنندگان فساد اقتصادی تصویب کند

یک طرح پر سر و صدا در راه بهارستان؛ حمایت از افشاکنندگان فساداقتصادی به قانون تبدیل می‎شود؟

شاید پیش‌ترها در ایران اختلاف‌‌نظرهایی درباره پدیده فساد وجود داشت اما گسترش فساد در سال‌های اخیر را تقریباً هیچکس منکر نمی‌شود. فسادی که حالا به اعدام‌های پی در پی مفسدین اقتصادی منجر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک طرح پر سر و صدا در راه بهارستان است؛ طرح حمایت از افشاکنندگان فساد اقتصادی. این طرح را سید فرید موسوی نماینده تهران تهیه یک طرح پر سر و صدا در راه بهارستان است؛ طرح حمایت از افشاکنندگان فساداقتصادی به قانون تبدیل می‎شود؟کرده و گفته آن را بر اساس تجربه کشورهای دیگر ارائه کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ایران که تا حالا افشای فسادهای اقتصادی برای افشاکنندگان و خصوصاً رسانه‌ها بیشتر از آنکه تشویق داشته باشد، دردسر داشته، چنین طرحی می‌تواند امیدوارکننده باشد. البته اگر تا مرحله آخر پیش برود و تبدیل به قانون شود و آن قانون هم خیلی تبصره و استثنا نداشته باشد. این در حالی است که شهریورماه امسال برخی رسانه‌ها از تصمیم مشابه دولت برای تشویق افشاکنندگان فسادها خبر داده بودند.

شاید پیش‌ترها در ایران اختلاف‌‌نظرهایی درباره پدیده فساد وجود داشت اما گسترش فساد در سال‌های اخیر را تقریباً هیچکس منکر نمی‌شود. فسادی که حالا به اعدام‌های پی در پی مفسدین اقتصادی منجر شده است. اما در این میان خیلی‌ها هم هستند که اعتقاد دارند این اعدام‌ها الزاماً راه به جایی نمی‌برند و باید قبل از آن مسیر را برای افشای فسادها باز کرد. حالا مجلس تصمیم گرفته پس از ۴۰ سال قانونی را تصویب کند که آنهایی که فساد را افشا می‌کنند، مورد حمایت قرار بگیرند. 

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «ارتقای شفافیت و  تقویت نظارت عمومی دو عامل اصلی است که می‌‎تواند در مبارزه با فساد مؤثر واقع شود. بر همین مبنا قوانین در برخی کشورها چتر حمایتی برای افشاکنندگان تخلفات در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند.» او افزوده است: «پیش از این نیز در قوانین دیگر، برای افرادی که فساد را فاش می‎‌کنند تشویق دیده شده ولی تا به امروز علی رغم الزامات قانونی هیچ سازوکار اجرایی برای آن پیش‌بینی نشده و قوانین پیشین نیز اجرایی نشده است. بر همین اساس، مجلس تعلل در این زمینه را جایز ندانست و طرحی در این زمینه تدوین شده که چتر حمایتی قانون، مانع از تعرض دیگران به افشاکنندگان تخلفات مالی خواهد شد. بزودی این طرح در دستور کار کمیسیون‌‎های تخصصی مربوط به خود قرار خواهد گرفت.» به گفته وی «این طرح با همکاری کارشناسان دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی تنظیم انجام شده است.»

هنوز از محتوای طرح مورد اشاره سید فرید موسوی و جزئیات آن اطلاع بیشتری در دست نیست. اما پیش‌تر در شهریورماه امسال برخی از رسانه‌ها خبر دادند که بر اساس تصمیمات گرفته شده طی جلسات تعدادی از مسئولان دولتی در همان تاریخ، مقرر شده چنانچه صحت ادعای گزارش کننده درخصوص وقوع فسادهایی چون اختلاس یا ارتشا احراز شود، 5 درصد از میزان مالی که از سوی مجرم یا متخلف به دولت بازگردانده یا از اتلاف آن به دلیل آن گزارش جلوگیری شده است، به عنوان پاداش از محل مزبور و پس از پیش‌بینی بودجه مد نظر در سال آینده، به وی پرداخت خواهد شد. پیش از آن هم در مردادماه لایحه شفافیت در ویرایش نهایی به تأیید کمیسیون مربوط رسید و اکنون در حال رسیدگی در هیأت دولت است.

به نوشته روزنامه ایران، موضوع تشویق افشاکنندگان فسادهای اقتصادی از آنجا اهمیت دارد که سابقه افشای برخی فسادهای رخ داده نه تنها با تشویق و مصونیت همراه نبوده که حتی منجر به برخورد با فرد افشاکننده نیز شده است. بارزترین نمونه این اتفاق در سال‌های اخیر شاید پرونده یاشار سلطانی باشد. روزنامه‌نگاری که بعد از افشای برخی از تخلفات شهرداری تهران، گرفتار بازداشتگاه و زندان شد و رسانه او به تعطیلی کشیده شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
دیگه دیره.
یه ایرانی خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
2
طرح خوبیه.. یه جورایی فساد رو ریشه کن می‌کنه..ولی بعیده کسی که دستش توی کاره به این طرح رأی بده...
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
این طرح زمانی موفق خواهد بود که دولت ابتدا خودش کسانی که اختلاس کردن با اسم و شهرت کامل اعلام کند تا زمانی که با حروف الفبا و در تلویزیون به مخاطب بصورت شطرنجی نشان میدهند کارآمدی ندارد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
2
سلام ،کسانی که فساد افتصادی را افشا کنند باید پاداشی معادل ده درصدکل مبلغ فساد را بگیرندتا انگیزه ای شود برای افشای فساد ومعرفی مفسدین.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
امیدوارم قانون شود
زنگ زدم به پلیس میگم به نام فروش آپارتمان دارند کلاهبرداری میکنند
میگه به ما ارتباط ندارد .جرمی واقع نشده هنوز.
به کجا باید اطلاع داد
به کی باید گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
نوشته دیگه دیره. به همین خیال بش که تو و اون اربابت ... نبودی ایران رو ببینی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
و بعد فراموشی و بعد فراموشی ......................
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
1
منم میگم خیلی .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
1
تصویب قانون مهم اما مهمتر ضمانت اجرایی است که در کشور ما وجود ندارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین