کد خبر: ۵۶۵۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

چه کسانی برای درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی پیام دادند؟

در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از گذراندن یک دوره بیماری سخت شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی با صدور پیام های تسلیت جداگانه‌ای به ویژگی های برجسته این شخصیت انقلابی پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به‌دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، شامگاه دوشنبه( چهارم دی ماه 1397) دعوت حق را لبیک گفت و علی رغم اینکه بیت مرحوم در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد: مراسم تشییع پیکر و بزرگداشت آن مرحوم، متعاقبا اعلام خواهد شد،  معاون اجرایی حرم بانوی کرامت در خصوص خاکسپاری پیکر مرحوم گفت: پیکر آیت الله هاشمی شاهرودی در جوارحضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد بالاسر کنار قبور پاک علمای بزرگوار به خاک سپرده خواهد شد و

همچنین ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی (رضوان الله علیه) با صدور اطلاعیه ای، برنامه های وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعلام کرد که میتوانید جزییات آن را اینجا دنبال کنید.

مطابق برنامه‌های اعلام شده، مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی فردا چهارشنبه با اقامه نماز از سوی رهبر معظم انقلاب در تهران آغاز می‌شود و سپس پیکر آن مرحوم برای تدفین به شهر مقدس قم منتقل می شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور بیانیه‌ای از عموم مردم ایران اسلامی دعوت کرد تا در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی حضور باشکوه به هم‌ رسانند.

همچنین هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پیامی تاکید کرد: آیت‌الله شاهرودی درنشر معارف اسلامی تلاش و جدیت فراوانی داشت.

جمعیت علمای بحرین هم با تاکید بر اینکه عمر آیت الله شاهرودی در راه جهاد ، علم و حمایت از حق و مستضعفین پایان یافت خاطر نشان کردند:وی در مقدمه مدافعان دین و مقابله با طاغوت و استکبار و  همچنین از فرماندهان صف اول بیداری اسلامی که به دست امام خمینی (ره) و شهید صدر به وجود،آمد قرار داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند. در بخشی از پیام ایشان آمده است: آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند.

در واکنش به درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله احمد خاتمی با اشاره به اینکه  آیت‌الله شاهرودی از فقیهان برجسته نظام اسلامی و تربیت‌شده‌ی حوزه علمیه باسابقه نجف و شاگرد برجسته شهید بزرگوار آیت‌الله سید محمدباقر صدر بودند، گفت: رابطه آیت‌الله هاشمی شاهرودی با مقام معظم رهبری رابطه‌ای بسیار صمیمی بود و مقام معظم رهبری هم نسبت به ایشان و جایگاه رفیع ایشان لطف ویژه‌ای داشته‌اند.

محمد جواد ظریف هم با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت گفت: این عالم بزرگوار ضمن آن‌که در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء خیر و برکت فراوان بود.

همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تاسف از درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطر نشان کرد: آن عالِم عامل، افزون بر مجاهـدت مستمر در راستـای صیانت و حراست از حریم آموزه‌هـای بلنـد دینی و اسلامی، از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند و با تأسّی به سیرۀ حضرت امام خمینی(ره)، تلاش در مسیر تحقّق اهداف نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وجهۀ همّت خویش قرارداد.

رئیس دیوان عدالت اداری هم هاشمی شاهرودی را از پیشتازان علم و جهاد و اجتهاد دانست که پیش از پیروزی انقلاب در مسیر به ثمر رسیدن نهضت اسلامی حرکت کرده و پس‌ازآن نیز در خط امام (ره) و رهبری معظم انقلاب در سنگرهای مختلف و مسئولیت‌هایی که به ایشان محول شده بود، به خدمت به جامعه اسلامی مشغول بودند.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه آیت الله شاهرودی از شاگردان بارز مرحوم آیت الله العظمی شهید صدر بودند، تصریح کرد: ایشان در طول سالیان متمادی  شاگردان خوب و فاضل را تربیت کرده و افراد متعددی را از علم خود سیراب نمودند.

آیت‌الله آملی لاریجانی نیز خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجب تأسف و تألم فراوان دانست و تصریح کرد:ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‌های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را، به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

همچنین عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در پیامی خاطر نشان کرد: جامعه اسلامی شخصیت بزرگی که در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علو دین اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد را از دست داد.

همام حمودی رئیس مجلس اعلای عراق نیز اظهار کرد: با درگذشت وی جهان اسلام یک اندوخته علمی مبتکر ، نوآور و کم نظیری را از دست داد.

حزب دعوت اسلامی عراق هم در بیانیه ای درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت که در بخشی از این بیانیه اشاره شده است که مرحوم شاهرودی، اولین رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بود سپس سخنگوی رسانه ای این مجلس شد و بعد از آن مسولیت های بزرگی در جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفت.

جنبش عصائب اهل الحق عراق  با صدور بیانیه ای به همین مناسبت تاکید کرد: آیت‌الله شاهرودی عالم بزرگی است که برای جهان اسلام خدمات ارزنده‌ای انجام داد.

همچنین جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق آیت الله شاهرودی را چراغ روشن علم و پناهگاه شاگردان و طلابش عنوان کرد وافزود: وی پدری مهربان برای جنبش نجباء بود که از زمان تاسیس این جنبش با نصیحت ها و راهنمایی هایش ما را همراهی کرد و راه مان را روشن می کرد.

جمعیت علمای عراق، آیت الله شاهرودی را عالمی عنوان کرد که علمش را در راه گسترش و علو امت اسلامی به کار برد.

علی لاریجانی، هم در پیام تسلیت خود تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و  شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت و ایشان علاوه‌بر این‌که از چهره‌های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.

دادستان کل کشور نیز ضایعۀ مولمه درگذشت این عالم ربانی را ثلمه‌ای داناست که هرگز برای عالَم اسلام قابل جبران نخواهد بود و افزود:ایشان عمر پربرکت خود را جهت تعلم و تعلیم در حوزات علمیه سپری کردند و ضمن رسیدن به کمالات معنوی از خدمت به طلاب علوم دینی و ترویچ و تدریس علوم اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام دریغ نورزیدند و در عین حال از یاران و یاوران صدیق انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تا لحظه‌ای بودند که دعوت حق را لبیک گفته و به رفیق أعلی پیوستند.

همچنین محسن رضایی مرحوم هاشمی شاهرودی را از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی دانست و افزود: آیت‌الله هاشمی شاهرودی از استوانه‌های فقاهت، جهاد و اجتهاد و از یاران صمیمی و وفادار امام راحل و مقام معظم رهبری و از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی بود که در مسئولیت‌های گوناگون و در خدمت به این نظام، از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

محمدرضا باهنر خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تأثر و تألم فراوان دانست و گفت: سال‌ها مبارزه و مجاهده ایشان در مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و همچنین عهده‌داربودن مسئولیت‌های بسیار مهمی در دوران پس از انقلاب، ثمره حیات ایشان بود.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم حضور آن مرحوم را به‌ عنوان فقیه برجسته‌ای که تربیت‌شده حوزه مقدس نجف و از شاگردان شهیدآیت الله سیدمحمد باقر صدر بودند در سنگرهای مختلفی چون ریاست قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خدمات مفید بسیاری دانست.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه آیت الله شاهرودی به معنی واقعی کلمه جامع بین علم و عمل بود ، افزود: مبارزه با عوامل استکبار جهانی در منطقه همچون رژیم صدّام، تلاش برای استحکام مبانی نظری نظام اسلامی، مجاهدت و خدمات در دستگاه قضایی و جدّ و جهد علمی و فقهی آن بزرگوار در خاطر نظام اسلامی، مردم و حوزه‌های علمیه ماندگار خواهد بود.

آیت الله نوری همدانی هم در توصیف ویژگی های آن مرحوم گفت: خدمت به انقلاب اسلامی و ولایتمداری و علمیت وتواضع و مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز ضمن درخواست علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار خاطر نشان کرد: این استاد برجسته حوزه و فقاهت ضمن خلق آثار متعدد علمی و فقهی فاخر، برای ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و توسعه علوم انسانی، «دانشگاه عدالت» را تأسیس نمود تا گامی مهم و ماندگار در نشر فرهنگ اسلامی و علوم قضایی باشد.

همچنین حجت الاسلام سیدحسن خمینی تلاش‌های هاشمی‌شاهرودی در کنار آیت‌الله صدر را از نقاط برجسته کارنامه وی دانست و افزود: بی‌شک تلاش‌های ایشان در کنار شهید عالی‌قدر آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر که با تقدیم سه برادر شهید همراه بود، و همچنین مسئولیت‌های متعدد در نظام اسلامی، از زمره نقاط برجسته کارنامه آن مرحوم است.

اسحاق جهانگیری هم  با تسلیت درگذشت وی تصریح کرد:آن فقید سعید در حیات علمی، سیاسی و قضایی خود منشأ خدمات و آثار گرانقدری بود که تربیت شاگردان متعدد و نشر آثار ممتاز علمی از آن جمله است.

همچنین محمدرضا عارف با بیان ویژگی های این مرحوم گفت:مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی که همراه و همگام با امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشتند بعد از انقلاب نیز در تحکیم روابط حوزه های علمیه نجف و قم نقش موثری ایفا کردند و خدمات خود را در مناصب گوناگون با رویکرد وظیفه شناسانه تقدیم ملت شریف ایران کردند.

عباسعلی کدخدایی هم به بیان خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی پرداخت و افزود: تازه از خارج برگشته بودم که مرحوم آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه شده بودند. یکی از مسئولین از من خواست که با ایشان در قوه همکاری کنم. اگر چه مایل نبودم ولی با توصیفات ایشان قرار شد ملاقاتی صورت بگیرد. آن ملاقات صورت نگرفت تا سال ۸۰ که اسامی من و چند نفر دیگر برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس معرفی شد. از آن پس هر از گاهی در ارتباط با شورا ملاقات هایی صورت می گرفت. بعدها با بازگشت ایشان به شورا و حضور در هیات عالی حل اختلاف این ارتباط عمیق تر شد. در این سال‌ها او را عالمی متبحر، فقیهی نواندیش و در عین حال پای بند به فقه جعفری و آگاه به مسائل بین المللی مخصوصا آشنا به مسائل جهان اسلام شناختم. هر گاه فرصتی دست می داد از نگرانی های خود نسبت به جهان اسلام  وفقدان وحدت بین مسلمانان می گفت.

در ادامه وزیر دادگستری با صدور پیامی گفت: بدون شک، خدمات ارزشمند و ماندگار این مجاهد فقیه بویژه طی چهار دهه گذشته در مسئولیت های خطیری همچون ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان «باقیات الصالحات» در حافظه ملت قدرشناس ایران اسلامی برجای خواهد ماند.

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی پیامی ، اقدامات سازنده هاشمی‌شاهرودی را بیانگر توان بالای علمی و مدیریتی ایشان دانست.

آیت الله مکارم شیرازی نیز در توصیف شخصیت برجسته آن مرحوم گفت: این عالم بزرگوار و ربانی، رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و یکی از علمای برجسته حوزة علمیه قم بود و از محضر بزرگانی در نجف و قم بهرة فراوان گرفته بود و در تدریس پربار خود شاگردان باارزشی را پرورش داد.

آیت‌الله جنتی در توصیف ویژگی های آن مرحوم تصریح کرد: این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

همچنین علی اکبر ولایتی با اشاره به اینکه آیت الله شاهرودی از چهره‌های ارزشمند و برجسته دینی بودند، گفت: این عالم ربانی در محضرآیات عظام و مراجع بزرگ تقلید تلمذ نموده و منشاء آثار و برکات فراوانی در حوزه‌های مختلف اجرایی و مسئولیت‌های مهم در کشور از جمله ریاست قوه قضائیه، عضویت شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و در راه تربیت عالمان دینی و ترویج آموزه‌های بلند و متعالی اسلامی و شیعی تلاش وافری را به کار بستند که یادگاران ماندگار ایشان به نیکی ثبت و ضبط خواهد ماند.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز تصریح کرد:ایشان از جمله مفاخر حوزه های علمیه شیعه در ایران و عراق و در زمره عالمان وارسته، انقلابی و متعهد به شمار می‌رفت که نقش آفرینی های سترگ وی در یاری بخشی به امامین انقلاب اسلامی، پاسخگویی عالمانه و محققانه به مسائل نوپدید عصر حاضر و همت و تلاش های مثال زدنی در عرصه وحدت و انسجام ملی؛ میراث ارجمند و ممتازی را نزد علما، طلاب و مجاهدان نشر معارف نورانی اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و دلسوزان نظام اسلامی و خدمت به مردم به ودیعت نهاده است.

امیر حاتمی، وزیر دفاع عمر پربرکت آن مرحوم را منشأ برکات  در طول چهار دهه مسئولیت ومجاهدت در سنگرهای مختلف جمهوری اسلامی و منشأ خدمات فراوان دانست.

آیت الله سعیدی، تولیت آستان مقدس قم در پیامی، ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت و افزود: این عالم ربانی در کرسی تدریس نیز سال‌ها در جوار مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها، کام جویندگان معارف ناب اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام را سیراب می‌نمودند.

رئیس ستاداجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی هرگز از مبارزه با استبداد و استکبار غافل نبود، افزود: آن مرحوم عمر پربرکت خود را وقف تحقیق ،تدریس و ترویج اندیشه های ناب اسلامی نمود و در کنار این امر هرگز از مبارزه با استبداد و استکبار غافل نبود آنقدر که در این مسیر الهی  زندان، مشقت ها و شکنجه هایش را به جان خرید.

همچنین آیت‌الله بطحایی با عرض تسلیت به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، اعضای مجلس خبرگان رهبری افزود: آنان‌که این شخصیت دوست داشتنی انقلاب را می‌شناسند به خوبی می‌دانند هاشمی شاهرودی یکی از چهره‌های محبوب و تأثیرگذار چه در مقام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه در مقام ریاست قوه قضائیه و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری بوده

قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور پیامی تاکید کرد: ایشان در مسئولیت‌های فراوان به‌ویژه در دستگاه قضا، شورای نگهبان و هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منشأ خدمات و برکات بسیاری برای نظام بودند. بی‌تردید درگذشت این عالم انقلابی و مجاهد نستوه، ثلمه بزرگی برای اسلام و حوزه‌های علمیه است.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه آن مرحوم عمر پربرکت خود را وقف ترویج اندیشه‌های ناب اسلامی نموده وشخصیتی مؤثر در همه عرصه‌ها کردند، گفت: هاشمی‌شاهرودی شخصیتی مؤثر در تمام عرصه‌ها بود.

امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تجلیل از بیش از نیم قرن مجاهدت و تلاش مستمر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در عرصه علمی، سیاسی ، فرهنگی و تصدی مسئولیت های مهم  تاکید کرد:  حضور و فعالیت آن عالم مجاهد  در عرصه های مختلف همواره منشاء برکات و تحولات ارزشمندی بود و به طورقطع فقدان این عالم جلیل القدر ضایعه ای جبران ناپذیر برای نظام اسلامی و حوزه های علمیه است.                                                                                                                                                             
آیت‌الله رشاد نیز به جهت نقش مؤثر آیت الله شاهرودی در فرایند تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و قریب به دو دهه تدریس خارج فقه و اصول در حوزه‌ی تهران اشاره کرد و افزود: ، مسؤولان پژوهشگاه و ارکان حوزه‌ی عریق تهران، خود را بطور مضاعف، وامدار او می‌دانند.

در ادامه واکنشها در پی در گذشت رییس مجممع تشخیص مصلحت نظام، حزب موتلفه اسلامی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، سید محودعلوی وزیر اطلاعات، بطحایی وزیر آموزش و پرورش و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور،  معاون فرهنگی قوه قضاییه هم در پیام های جداگانه  درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفتند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین