کد خبر: ۵۶۵۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

تصرف چند پایگاه ارتش نیجریه به دست شبه‌نظامیان بوکوحرام

مقام‌های نیجریه اعلام کردند، شبه‌نظامیان افراط‌گرای مسلح در نیجریه چند پایگاه ارتش این کشور و نیروهای خارجی را تصرف کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
ارتش نیجریه اعلام کرد، شبه نظامیان بوکوحرام پس از یک درگیری سنگین با واحدهای مستقر در دو پایگاه نیروی زمینی ارتش در شمال شرق این کشور، این مراکز را به تصرف خود در آورده‌اند. به گفته سخنگوی ارتش نیجریه، حمله به این مراکز نظامی بخشی از برنامه بوکوحرام برای تسلط بر یک شهر استراتژیک واقع در ساحل دریاچه چاد بوده است.

قوای این گروه وابسته به داعش همچنین توانسته‌اند یک پایگاه نیروی دریایی ارتش نیجریه و همچنین یکی از پاسگاه‌های نیروی ویژه مشترک چندملیتی را اشغال کنند. نیروی ویژه مشترک چند ملیتی از نفرات اعزامی ارتش‌های بنین، چاد، کامرون، نیجر و نیجریه تشکیل یافته و هدف آن مقابله و انهدام گروه بوکو حرام است. مقر این نیرو در نجامنا، پایتخت چاد واقع است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در ماه‌های اخیر، بوکو حرام به تعدادی از پایگاه‌های دورافتاده‌تر ارتش نیجریه حمله کرده و تلفاتی را به نیروهای دولتی وارد آورده است اما این نخستین بار است که در این مدت به مقر نیروهای چند ملیتی نیز حمله می‌کند. به نظر می‌رسد هدف این گروه حذف هرگونه مقاومت نظامی در برابر عملیات آتی خود در این منطقه است.

ارتش نیجریه در بیانیه‌ای گفته است که نیروهای مستقر در دو پایگاه نیروی زمینی و یک پایگاه نیروی دریایی که با قدرت برتر مهاجمان از نظر نفرات مواجه بودند ناگزیر شدند با تخلیه این مراکز، به یک پایگاه دیگر نیروی دریایی در منطقه عقب‌نشینی کنند. ارتش گفته است که این پایگاه از استحکامات قابل توجه برخوردار است و می‌تواند حملات احتمالی مهاجمان را به خوبی دفع کند.

در مورد پایگاه نیروی ویژه مشترک چند ملیتی نیز، در ژانویه سال ۲۰۱۵، اعضای بوکوحرام به یکی از پایگاه‌های آن حمله کردند و پس از کشتن صدها تن از ساکنان شهر باگا، این شهر را به تصرف در آوردند. چند ماه بعد، ارتش نیجریه توانست شهر را باز پس بگیرد.

در حال حاضر شبه‌نظامیان بوکوحرام در مناطق مرزی شمال شرق نیجریه به شدت فعال هستند و بارها به جزایر دریاچه چاد هم حمله کرده و به غارت آنها پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، عملیات های مسلحانه گروه بوکو حرام از حدود ده سال پیش آغاز شد و به گفته مقامات نیجریه، حملات آنها تاکنون به کشته شدن نزدیک به 27 هزار تن و آوارگی میلیون‌ها تن دیگر منجر شده و منطقه را با یک بحران انسانی مواجه ساخته است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین