کد خبر: ۵۶۵۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

در مورد استامبولی پلو بیشتر بدانید!

طبخ استامبولی پلو یا پلو گوجه آسان است، اما اسرار ویژه ای برای پخت و پز دارد، که طعم آنها را خوشمزه تر می کند!
آفتاب‌‌نیوز :
استامبولی پلو Estamboli Polo – Epersian Food ترکیبی از برنج مخلوط با رب گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نمک و فلفل و زردچوبه است. استفاده از "زعفران" و "دارچین" که در اکثر غذاهای ایرانی است، طعمی عالی به غذا می دهد!

تاریخچه این غذای خوشمزه: همانطور که از نام آن مشخص است، این غذا از ترکیه در طول دوره قاجار آمده است. ورود هر گونه غذا در کشور ما یک داستان است! و یکی از آنها داستان ورود "استامبولی پلو" به ایران است.

با توجه به کتاب "رجال دوران ناصریه"، ما این داستان را خلاصه می کنیم: "مشیر الدوله" سالها در استانبول سفیر بود، و در نهایت، پادشاه او را احضارکرد و وزارت امور خارجه را به او داد. یک روز، پادشاه,صدراعظم و بزرگان را به ناهار دعوت کرد، در عمارتی که بسیار عالی و دلپذیر بود. در سفره بین غذاهای مختلف، چندین ظروف غذای جدید را دیدند که تا آن روز هیچ کس تا کنون ندیده بود. میزبان، ظرف پادشاه را قرار داده و گفت: «این غذا به نام استامبولی پلو می باشد و برای اولین بار در ایران آماده شده است. همسر من توسط زنان ترکیه آموخته است. پادشاه خورد و بسیار از آن تعریف کرد از آن زمان، این غذا در ایران محبوب شده است.

 استامبولی پلو ( استانبولی با برنج)

2 پیمانه  برنج
۱ لیتر (453 گرم) لوبیا سبز یا استانبولی
۱ لیتر (453 گرم) گوشت گاو 
۴ قاشق غذاخوری روغن
۱ عدد پیاز کوچک
نمک، زردچوبه، فلفل قرمز
۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
۱ عدد سیب زمینی متوسط

آماده‌سازی استامبولی پلو

1. برنج را با 1  قاشق چایخوری نمک به مدت 1 ساعت خیس کنید.
2. استانبولی را خرد کنید.
3. پیاز را نگینی خرد کنید.
4. سیب زمینی را خرد کنید.
5. 4 تا 5  پیمانه آب  را بجوشانید.

طرز پخت استامبولی پلو

1-  لوبیا ها را در یک قابلمه بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید تا روی آن را بپوشاند، درب قابلمه را ببندید و 10 دقیقه بجوشانید تا لوبیاها کمی نرم تر شوند.

2- روغن گیاهی را در یک قابلمه حرارت داده و پیازها را اضافه کنید تا زمانی که رنگشان تغییر کند.

3- گوشت را به پیاز اضافه کنید، هم بزنیدتا گوشت قهوه ای شود. نمک، زردچوبه و فلفل قرمز و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید سپس کاملا مخلوط کنید.

4- استانبولی ها را آبکش کنید و آن را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و چندین دقیقه آن را روی شعله کم قرار دهید (در حالی که مشغول آماده سازی مراحل بعدی هستید).

5- برنج را تا زمانی که کمی نرم شود بجوشانید سپس آبکش کنید.

6- در یک قابلمه بزرگ،  سیب زمینی های حلقه شده را ته قابلمه قرار دهید. حالا برنج و مخلوط گوشت  را به صورت لایه لایه اضافه کنید. دو لایه بالا (آخرین لایه برنج و مخلوط گوشت) را مخلوط کنید.

7- یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و آن را با یک دم کنی بپوشانید.

8- 30 دقیقه روی حرارت کم قرار دهید تا دم بکشد.

نکته: اگر می خواهید طعم بهتری به غذا بدهید بهتر است برنج را با آب گوجه فرنگی خیس کنید. برای هر پیمانه برنج 3 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی و دو پیمانه آب استفاده کنید. استفاده از گوشت گاو یا مرغ و یا گوشت چرخ کرده در این غذا اختیاری است. همچنین قارچ هم از جمله موادی است که طعم فوق العاده ای به استامبولی پلو می دهد.

کالری ها و تغذیه
 
کالری ها و ارزش تغذیه ای استامبولی پلو (لوبیا سبز با برنج):

مواد اصلی  استامبولی پلو لوبیا سبز و برنج هستند. برنج یک منبع خوب انرژی است و لوبیا سبز می تواند به ایجاد استخوان های قوی کمک کنند. 14.5 اونس (412 گرم) استامبولی دارای 758 کالری است. لوبیا پلو حاوی مقدار زیادی سلنیوم است.  
           
ارزش تغذیه‌ای

میزان سرو شده: 412 گرم
مقدار در هر سرو
کالری: 758 کالری          چربی 198
ارزش روزانه*
چربی کل   21.5  گرم               33%   
چربی اشباع شده 4.7 گرم         24٪
کلسترول 101 میلی گرم              34%
سدیم 137 گرم                        6٪
کل کربوهیدرات 94.5 گرم       3%
فیبر غذایی 6.9 گرم    شکر 3.8 گرم              27٪
پروتئین 44.7 گرم     

با توجه به پایگاه داده های ملی مغز و اعصاب USDA، این لوبیاهای خوشمزه و ترد دارای کالری و چربی کم و بدون کلسترول هستند. محتوای فیبر بسیار بالا است و همچنین برخی از نیازهای پروتئین روزانه شما را فراهم می کند. آنها همچنین به عنوان یک منبع آسان برای به دست آوردن ویتامین ها مانند ویتامین A، C، K، B6 و اسید فولیک عمل می کنند. از نظر مواد معدنی، لوبیا سبز منبع خوبی از کلسیم، سیلیکون، آهن، منگنز، پتاسیم و مس است.

آلرژی: مانند هر غذایی، بعضی از مردم به لوبیا سبز و سایر حبوبات آلرژی دارند، بنابراین مطمئن شوید که با پزشک درباره نحوه درمان آلرژیهای غذایی خود مشورت کنید.

برای آشنایی با یکی دیگر از دستور پخت های غذای های ایرانی خوشمزه یعنی خورشت قیمه میتوانید به سایت www.epersianfood.com مراجعه کنید. یا بر روی Khoresht Gheymeh – Epersian Food کلیک نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین