کد خبر: ۵۶۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

علت نامگذاری بیمارستان لقمان چه بود؟

۱۵ دی ۱۳۳۰، بیمارستان ۳۰۰ تختوابی تهران به پاس خدمات ۵۰ ساله لقمان‌الدوله به اسم او نامگذاری شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین لقمان ادهم متولد ۱۲۵۸ در تبریز، ملقب به لقمان‌الدوله و معین‌الاطبا، طبیب مخصوص احمدشاه، در سال ۱۲۹۵ به ریاست بخش طب دارالفنون برگزیده، دانشکده پزشکی را پی‌ریزی و کلاس‌ طب را از دارالفنون مجزا و به مدرسۀ طب تبدیل کرد. درسال ۱۳۱۲ به سمت پزشک مخصوص رضاشاه برگزیده شد.

نخستین رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، درسال ۱۳۲۸ از طرف وزارت فرهنگ، دانشگاه تهران و فرهنگستان ایران به پاس خدمات ۵۰ ساله، نشان دانش دریافت کرد. او در اول آبان ماه سال ۱۳۳۰ در ۷۲ سالگی درگذشت. روز یکشنبه ۱۵ دی سال ۱۳۳۰ بیمارستان سیصد تختخوابی تهران (لقمان حکیم کنونی) به اسم او نامگذاری شد. روزنامه کیهان دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۳۰ گزارشی از مراسم پرده‌برداری از تابلوی جدید بیمارستان دارد که می‌خوانیم:

دیروز نام بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی طی مراسم ساده و خاصی به بیمارستان «لقمان الدوله ادهم» تغییر یافت. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز به مناسبت مراسم تغییر نام بیمارستان سیصد تختخوابی به بیمارستان لقمان‌الدوله ادهم، آقای [حسین] علاء وزیر دربار و آقای دکتر ملکی [محمدعلی ملکی یزدی] وزیر بهداری و اولیای آن وزارتخانه در محل بیمارستان واقع در ضلع جنوبی باغشاه ابتدای خیابان مخصوص حضور یافتند.
ابتدا آقای وزیر بهداری شرحی از خدمات مرحوم دکتر لقمان‌الدوله ادهم بیان داشته و گفتند: شکی نیست که مبنای ترقی و تعالی در کشور تقدیر از زحمات رجال خادم و به نیکی یاد کردن از درگذشتگان خدمتگزار است. مرحوم دکتر لقمان‌الدوله از جمله آن مردمانی است که در تمام عمر خود منظوری جز خدمت به خلق نداشته است. فقید سعید پس از سال‌ها خدمت در سال ۱۳۱۷ به علت ضعف مزاج از ریاست دانشکده پزشکی و کارهای رسمی کناره‌گیری نمود و به خدمات نوع‌پرستانه خود ادامه داد. اینک به پاس خدماتی که آن مرحوم در راه تربیت پزشک و توسعه تأسیسات پزشکی انجام دادند، نام بیمارستان سیصد تختخوابی به بیمارستان لقمان‌الدوله تبدیل می‌گردد تا نام این پزشک عالی مقدار جاودان بماند.

آنگاه آقای دکتر حکیم‌الدوله ادهم [محمدحسن لقمان ادهم] برادر مرحوم لقمان‌الدوله به‌عنوان تشکر از آقای وزیر بهداری گفتند: امروز در تحت توجهات اعلیحضرت همایونی و جناب آقای نخست‌وزیر توسط آقای وزیر دانشمند بهداری از یک خدمتگزار قدیمی که عمری را مصرف توسعه امور طبی و بهداشتی کرده است قدردانی می‌شود. برای یک پزشک نهایت آرزو است که خدماتی انجام دهد و رفتاری کند که عموم از او راضی باشند و مرحوم دکتر لقمان‌الدوله این کار را انجام داد. در مراسم جشن پنجاهمین سال خدمات دکتر لقمان‌الدوله در زمان حیاتش از او قدردانی گردید و پس از مرگش نیز نام او فراموش نشده است و من از طرف خود و خانواده آن مرحوم از آقای وزیر بهداری به این مناسبت تشکر می‌کنم.

در خاتمه آقای وزیر بهداری از آقای علاء خواهش کردند از تابلوی نام بیمارستان پرده بردارند. آقای علاء ضمن برداشتن پرده گفتند: با کمال افتخار این کار را انجام می‌دهم. آقای دکتر لقمان‌الدوله به گردن همه ما حق داشتند و از دوستان صمیمی من بودند. بیمارستان لقمان‌الدوله ادهم در زمان شیوع بیماری تیفوس و حصبه برای مبارزه با بیماری عفونی و واگیر تأسیس شد....

منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین