کد خبر: ۵۶۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

دست رد مغرب به عربستان

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی گزارش داد که مغرب در ادامه اختلاف با سیاست ها و اقدامات عربستان سعودی به خصوص در پرونده های منطقه ای در رزمایش نظامی ریاض در دریای سرخ با حضور مصر، اردن، سودان، دولت مستعفی یمن و جیبوتی مشارکت نکرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی روز شنبه نوشت: درحالی که از روز سه شنبه هفته گذشته رزمایش نظامی دریایی عربستان به همراه مصر،اردن، سودان، یمن و جیبوتی آغاز شده اما مغرب به علت اختلاف با سعودی ها از مشارکت در این رزمایش خودداری کرد.

وزارت دفاع عربستان هفته گذشته با صدور بیانیه ای از رزمایش نظامی در دریای سرخ خبر داد؛ شش کشور عربی مصر، اردن، سودان، یمن و جیبوتی به سرکردگی عربستان در این رزمایش به مدت پنج روز مشارکت دارند.
ماه دسامبر گذشته (آذر-دی ماه)، عربستان اعلام کرده بود که با برخی کشورهای عربی ائتلافی را با هدف ارتقای همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تشکیل می‌دهد.

به نوشته القدس العربی، رویداد قابل توجه این رزمایش این است که مغرب بار دیگر در این رزمایش شرکت نکرد، از 2016 تا کنون، رباط در هیچ یک از رزمایش ها و اقدامات نظامی عربستان شرکت نمی کند.
کارشناسان معتقدند نارضایتی رباط از سیاست خارجی ریاض و رویکرد این کشور در قبال کشورهای همسایه ، دو کشور را بیش از پیش در عرصه سیاسی ازیکدیگر دور کرده است.

در ادامه این اختلاف مواضع،یک منبع نظامی در مغرب نیز پیش از این نیز اعلام کرده بود که ارتش این کشور قصد ندارد هیچ نیرویی را به فرماندهی عربستان به اراضی سوریه اعزام کند.

وی گفته بود: هر گونه تحرک برون مرزی ارتش مغرب توسط بیانیه های رسمی ستاد فرماندهی ارتش کشور اعلام می شود و حضور نظامی رباط در سوریه در تضاد با منافع این کشور است.
منابع خبری، پیش تر از احتمال اعزام نیرو توسط کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، مصر و بحرین به سوریه همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خبر داده بودند.

این درحالی است که حتی روز گذشته (جمعه) چند تن از فعالان مغربی و چهره های سیاسی این کشور، خواستار از سرگیری روابط کشورشان با سوریه و بازگشایی سفارت رباط در دمشق شدند.
نقطه آغازین تنش میان مغرب و سعودی به جنگ یمن باز می گردد که در ماه مه 2015 یک جنگنده مغربی در یمن سقوط کرد و مغرب خواستار تحویل جسد این خلبان، اما عربستان با کار شکنی مانع این موضوع شد.

چندی بعد رباط با میانجی گری یک طرف سوم توانست این جسد را تحویل بگیرد و پس از آن بدون اعلام کناره گیری از ائتلاف سعودی مشارکت جنگنده های خود را در حملات هوایی علیه یمن لغو کرد.

سطح تنش هنگامی بالاتر رفت که عربستان در قرعه کشی جام جهانی 2026 میلادی با رای ندادن به مغرب از شانس میزبانی این کشور کاست و آمریکا را برای میزبانی انتخاب کرد.
در این برهه، ناآرامی سیاسی به توییتر نیز سرایت کرد، جدال لفظی بین کاربران مغربی و سعودی بالا گرفت و کاربران مغربی توییتر با ارسال هشتگ هایی علیه عربستان نارضایتی خود را از حکام این کشور نشان دادند.

همراهی نکردن با سیاست های ریاض در تحریم قطر نیز، خود را نشان داد و مغرب با اعلام بی طر فی در محاصره قطر و حمایت از سیاست میانجی گرانه کویت در این زمینه، یک هواپیمای حامل مواد غذایی و دارو برای این کشور ارسال کرد.

اما تحریم قطر، نقطه پایان تنش در روابط فیمابین نبود، در مساله قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مشهور در ترکیه، مغرب از عربستان جانبداری نکرد با وجود اینکه وزیر کشور عربستان در همان برهه به رباط سفر کرده بود.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین