کد خبر: ۵۶۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲

رئیس بانک جهانی استعفا کرد

جیم یونگ کیم، رئیس از پست خود کناره‌گیری کرد
آفتاب‌‌نیوز :
جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی به طور ناگهانی از کناره‌گیری خود از کرسی ریاست این سازمان بین‌المللی خبر داده است.

استعفای او اول فوریه ۲۰۱۹، حدود سه هفته دیگر به اجرا گذاشته خواهد شد.

آقای کیم در سال ۲۰۱۷ برای دومین بار به ریاست این سازمان انتخاب شد و قرار بود برای ۵ سال یعنی تا سال ۲۰۲۲ در این پست باقی بماند.

رئیس بانک جهانی استعفا کرد

بانک جهانی اعلام کرده است او قرار است برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه به بخش خصوصی برود.

آقای کیم در بیانیه‌ای گفته است: "خدمت در نقش رئیس این سازمان خارق‌العاده افتخار بزرگی بوده است. سازمانی که پر از افراد متعهد و پرشور برای تحقق دادن به هدف سازمان یعنی پایان فقر مفرط در آینده نزدیک است.

دلیلی برای این استعفای ناگهانی ارائه نشده است.

کریستالینا جورجیوا، مدیر اجرایی ارشد این سازمان، ریاست موقت آن را برعهده خواهد گرفت.

آقای کیم هنوز در کرسی ریاست است اما فکر کردن به جایگزین بعدی او منعی هم ندارد. نمی‌خواهم درباره این کدام نامزدها مطرح هستند حرف بزنم. منظورم بیشتر متوجه امتیازگیری‎های سیاسی بین‌المللی است که دوباره بالا خواهد گرفت. آیا یک بار دیگر نامزد آمریکاست که مثل همیشه ریاست بانک جهانی را برعهده خواهد گرفت؟

ماجرا به دهه چهل میلادی، زمانی بنیان‌گذاری بانک جهانی بازمی‌گردد. بعد از جنگ جهانی دوم قرار شد یک آمریکایی بانک جهانی را مدیریت کند و ریاست صندوق بین‌المللی پول نیز برعهده یک اروپایی باشد.

همیشه روال همین بوده است. قرار و مداری که حالا به نظر تاریخ گذشته به نظر می‌رسد. این دو موسسه حالا روند انتصاب رسمی‌تری دارند و نامزدهای اخیر از سوی آمریکا و اروپا با چالش‌هایی قابل توجه روبرو بوده‌اند. جیم یونگ کیم، یک آمریکایی با تبار کره جنوبی بود که توسط دولت اوباما نامزد این پست شده بود. رقبای او در دوره اول یک شهروند کلمبیایی و مقامی دیگر از نیجریه بودند.

سئوال اینجاست که آیا دونالد ترامپ علاقه‌ای به پایان دادن این قرار و مدار همیشگی دارد؟

آقای کیم از محالفت علنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرهیز کرده است اما رویکرد سیاست‌گذاری او گاهی با مواضع رئیس جمهوری در قبال تغییرات آب‌وهوایی منافات دارد.

بانک جهانی زیر نظر آقای کیم حمایت از پروژه‌هایی که با انرژی زغال سنگ کار می‌کردند را پایان داد. درست برخلاف رئیس جمهوری آمریکا که به دنبال زنده کردن صنعت استخراج و استفاده از ذغال سنگ در آمریکاست.

در ماه آوریل بانک جهانی برای اطمینان از افزایش سرمایه‌ای معادل ۱۳ میلیارد دلار سازو کار وام‌دهی خود را تغییر داد و در قبال بازپرداخت وام‌های چین در برابر فشارهای دولت دونالد ترامپ تسلیم شد.

بانک جهانی در سال ۱۹۴۷ با ماموریت تامین بودجه پروژه‌های توسعه بین‌المللی آغاز به کار کرد تا به بازسازی کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم با اعطای وام به پروژه‌های زیرساختی کمک کند.

مقام‌های این موسسه گفته‌اند فورا روند انتصاب رئیس بعدی را آغاز خواهند کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین